Lektira za letnje
odmore
Irenäus
Eibl-Eibesfeldt
(1928 - 2018)
"Grundiss der
vergleichenden Verhaltensforschung", 1967.
(Osnove uporednih
bihevioralnih istraživanja)
*
Edward Osborne Wilson
(1929 - 2021)
"On Human Nature",
1979.
Jedna od biblija, znanja je i Irenäus
Eibl-Eibesfeldt - Ethologi. Biologija
ponašanja ("Grundiss der vergleichenden Verhaltensforschung", 1967.). Univerzalna
gramatika društvenog ponašanja. Objektivnost Irenäus Eibl-Eibesfeldt u proceni ljudskog ponašanja, sagledavanje i
ocenjivanje rezultata naučno-istraživačkog rada, njegova ogromna stručnost i lično
iskustvo čine ovu knjigu "obaveznom lektirom" za svakoga ko želi da
ozbiljno proučava ljudsko ponašanje. Ovde oni prvo zaista upoznaju ljude,
njihove biološke korene - obdarenost opažajnih i bihevioralnih tendencija, njihove intelektualne, psihološke, moralne i
društvene mogućnosti, kao i njihove biološke granice. Standardno delo iz
etologije za prosvetne radnike, sociologe, antropologe, psihologe, filozofe i
političare, ako su ovi još uvek u stanju da razumeju ljude. Kulturološki, mi
ljudi smo često odvojeni jedni od drugih kao da smo različite vrste, ali naše
filogenetsko bilološko nasleđe (koje je
utkano u naše kulture) je oličenje našeg jedinstva – ono nas povezuje u skup "ljudi".
Delimo određena univerzalna ponašanja, kao i određene bazne elemente u etičkim
normama. Slični smo, i ako živimo u različitim kulturama, u ključnim aspektima
naše motivacione strukture.
*
Epistemološka osnova ljudske etologije je kritički realizam
i savremena evoluciona teorija. Godine 1872., u "Izražavanju emocija kod
čoveka i životinja", Čarls Darvin je već ukazao na univerzalnosti u
ljudskim izrazima lica, kao i na neke homologije u izrazima lica šimpanzi i
ljudi.
*
Pitanje je bilo u kojoj meri se
hipoteze o filogenezi ponašanja mogu preneti i na ljudsko ponašanje. Tokom
brojnih istraživačkih boravaka u Africi, Južnoj Americi i Istočnoj Aziji,
ispitivao je, između ostalog, izraze lica raznih plemena i pokazivao
univerzalije, odnosno univerzalne i po svoj prilici urođene sličnosti, na
primer pri pokazivanju besa, tuge, čuđenja, stida, radosti pa čak i pri
pozdravu (pozdrav očima).
*
Doktrine "tabula raza",
koje smatraju da se ljudska bića rađaju bez ikakvog urođenog mentalnog
sadržaja su nas skrenula na pogrešni kolosek. Slično hiljadama godina život
društva, sposobnosti saradnje je bio rezultat procesa kulturne socijalizacije
bez uzimanja u obzir bioloških principa.
Etolozi Irenäus Eibl-Eibesfeldt , Edward Osborne Wilson su
napravili kopernikanski obrt – novu
paradigmu: filogenetsko nasleđe je usidrilo u naše prosocijalne dispozicije.
Naše filogentsko nasleđe i kultruni obrasci su na istom zadatku - povećanja
ljudskog znanja radi našeg opstanka.
Kulturološki, mi ljudi smo često
odvojeni jedni od drugih kao da smo različite vrste, ali naše filogenetsko
bilološko nasleđe (koje je utkano u naše
kulture) je oličenje našeg jedinstva –
ono nas povezuje u skup "ljudi". Delimo određena univerzalna
ponašanja, kao i određene bazne elemente u etičkim normama. Slični smo, i ako
živimo u različitim kulturama, u ključnim aspektima naše motivacione strukture.
Pored repertoara facijalnog i
gestikulacionog ponašanja, u fokus je uvek dolazio kontekst situacije, što je
omogućavalo društvenu interpretaciju događaja i otvaralo širu tematsku
perspektivu: davanje i uzimanje - spremnost ljudi na saradnju - rituali razmene,
rituali pozdravljanja , strukture izgradnje zajednice, familijarnost i sistem
veštačkog srodstva, strategije za suočavanje sa konfliktom i strahom i
društvena uloga proslava. Antagonizam između težnje za rangom i dominacijom s
jedne strane i ponašanja ljubavi i brige s druge strane, više puta je razmatran
kao kamen temeljac ljudskog društvenog ponašanja.
Zoran Stokić
8.06.2024.
Нема коментара:
Постави коментар