Dejvid Atenboro: Naše
emisije o divljim životinjama pomažu svetu
Ser Dejvid Atenboro hvali
"lepotu" koja nastaje u BBC-jevim prirodnjačkim emisijama.
Izvor: Džonatan Holms - BBC Njuz
Dejvid Atenboro: Naše emisije o
divljim životinjama pomažu svetu
Getty Images
Sedamdeset godina nakon što je
prvi put vodio emisiju o divljim životinjama, ser Dejvid Atenboro je savršeno
svestan uticaja koji one mogu da izvrše.
"Svet bi bio u mnogo, mnogo
goroj situaciji sada da nije bilo prikazivanja prirodnjačkih emisija",
kaže on.
"Za ljude je to
predstavljalo izvor fascinacije, lepote i interesovanja, i to je postalo
ključno za staranje o svetu."
U septembru 2024. godine, BBC
obeležava 90 godina emitovanja iz Bristola.
Razgovarali smo ekskluzivno sa
ser Dejvidom, koji je vodio brojne emisije snimane u Prirodnjačkoj jedinici
BBC-ja Bristol.
Neverovatna priča Dejvida
Atenboroa: Od čuvenog susreta sa gorilama do Instagram rekordera
Ser Dejvid Atenboro, 'kum'
tajanstvenih životinja i strašnih biljaka
Sisari se bore za život u novoj
seriji Dejvida Atenboroa
Kad je započela ser Dejvidova
emiterska karijera 1954. godine, samo je 3,2 miliona ljudi imalo dozvolu za
televizore u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Cilj emisija kao što je Zoološka
potraga bio je bukvalno da tim izađe i hvata životinje za kolekcije u zoološkim
vrtovima, što je bila prihvaćena praksa u ono vreme.
Sada sve emisije ser Dejvida nose
snažnu poruku - da je svet prirode u opasnosti mnogo više nego ikad pre.
"Ljudi su svesni problema
konzervacije na način koji nije bio moguć pre emitovanja", kaže on.
"Ugroženost u kojoj se
prirodnjački svet trenutno nalazi, to je nešto čega su ljudi savršeno svesni
širom sveta."
"Ne gledate prirodnjačke
emisije, nadam se, zato što mislite da će sve biti dobro po prirodni svet;
činite to zato što je hipnotički zanimljivo, komplikovano, i lepo."
"Svest ljudi koja postoji
širom sveta o šteti nastaloj po životnu sredinu, to je sve zbog
prirodnjaštva", dodaje on.
Veza Bristola sa emisijama o
divljim životinjama datira još od sredine četrdesetih, kad je Prirodnjaka
snimao Dezmond Hokins u Mesnoj zajednici u gradu.
"Dezmond je bio kralj
emisija o svetu prirode i ostvareni prirodnjak", kaže ser Dejvid.
Deset godina kasnije, 1955.
godine, u serijalu o divljim životinjama Vidi, koji je vodio Piter Skot,
pojavio se pionirski nemački filmadžija Hajnc Silman, prva osoba koja je
snimila unutrašnjost detlićevog gnezda.
"To je bilo senzacionalno,
svi u Britaniji su bili oduševljeni, i zato što je postojala samo jedna
televizijska mreža, samo biste o tome pričali na autobuskom stajalištu kad
biste išli na posao", priseća se ser Dejvid.
Telefonska centrala u studijima u
Lajm Grouvu se usijala od poziva gledalaca koji su zvali da saznaju nešto više,
a to je dalo BBC-ju podstrek da osnuje Prirodnjačku jedinicu u Bristolu 1957.
godine.
Pogledajte virtuelni susret
Atenboroa sa Gretom Tundberg:
Play Video
Pogledajte i ovu priču:
'Emisije o zelenoj sluzi'
Godine 1979, ser Dejvid je vodio
Život na Zemlji, revolucionarnu televizijsku emisiju snimanu u Bristolu, koja
je imala oko 15 miliona gledalaca.
"Bristol je naveo svet da
bude otvoren po ovom pitanju", kaže on.
"On je započeo to sa
radijom, a kad je stigla televizija, Piter Skot i Dezmond Hokins su samo
nastavili tu tradiciju.
"Druga velika mega sila u
emiterskom svetu bile su Sjedinjene Američke Države, a sedamdesetih, tamošnji
gledaoci su verovali da su prirodnjaštvo samo lavovi koji jure antilope.
"Bristolske emisije su ih
naučile da termiti mogu da budu jednako zanimljivi.
"Kad smo prvi put počeli da
sakupljamo pretplatu da bismo finansirali planove koje sam imao, sećam se da
sam napravio grešku da to predložim glavešini američke mreže.
"Izložio sam vrlo elokventno
kako bi emisija govorila o istoriji života od mikroskopskih početaka, a
rukovodilac se okrenuo ka meni i rekao: 'Mislite da će govoriti o zelenoj
sluzi?'
"Odgovorio sam sa
'manje-više', ali smo na kraju uspeli da prodamo priču."
Dejvid Atenboro: Uradimo nešto
odmah u borbi protiv klimatskih promena
Dejvid Atenboro odgovorio na
pismo dečaka - o dinosaurusima
"Veličanstveno, a
tužno": Kritičari o novom serijalu Planeta Zemlja
Emisije ser Dejvida su od snimaka
na 16-milimetarskoj traci sa kamerama na navijanje 1954. godine stigle do ultra
visoke rezolucije od 4k iz današnjih dana.
Dok je snimao Zoološku potragu,
kamere bi radile samo oko 40 sekundi pre nego što bi istekao motor na
navijanje.
BBC Studios
Danas filmadžije sakupljaju
stotine sati snimaka samo da bi uhvatile jedan poseban trenutak koji može da
traje svega nekoliko sekundi.
"Kad smo počinjali, filmski
svet iz Londona bio je veoma podrugljivi prema traci od 16 milimetara, zvali su
je 'pertla za čizme'.
"Nismo mogli da snimamo na
35 milimetara zato što nismo mogli da vucaramo unaokolo sa sobom te ogromne
velike kamere.
"Skoro svake godine,
dobijali bismo bolje uslove. Filmska traka je postajala sve manja, a oprema za
snimanje je postajala osetljivija."
"Pokušao sam da snimim
orangutane, a oni ne rade apsolutno ništa - samo sede na drveću i veoma ih je
teško spaziti.
"Sad samo naiđe dron i vi
možete da snimite stvari koje nikad ne biste mogli da vidite sa zemlje",
kaže ser Dejvid.
Getty Images
Ser Dejvidu je dodeljena Nagrada
slobode grada Bristola 2013. godine, u znak njegove veze sa emisijama koje je
tamo snimao.
Zamalo je postao stanovnika
Bristola, ali su se umešali porodični život i pritisak na poslu.
"Godine 1955, rečeno mi je
da će me postaviti za šefa Prirodnjačke jedinice u Bristolu, a ja sam rekao da
bih više voleo da to ne radim, jer sam upravo kupio kuću u Londonu, a moj sin i
ćerka su počeli da idu u škole tamo."
"Takođe sam bio zadužen za
premijerske prenose sa Entonijem Idnom, što me nimalo nije zanimalo, ali sam
svejedno imao tu obavezu.
"Da se desilo tri godine
ranije, verovatno bih otišao.
"Uvek je velika sreća
posetiti Bristol, grad ima regionalnu ličnost.
"Ako ste emiter, naročito
prirodnjački emiter, nigde na svetu vam nije kao u Bristolu."
Getty Images
U 98. godini, ser Dejvidova
sledeća emisija je sedmodelni serijal po imenu Azija, koja će premijeru imati
pred kraj 2024. godine.
Ali uprkos svetskom poštovanju
koje mu je donela njegova karijera, on ostaje veoma skroman po pitanju uloge
koju ima u emisijama koje vodi.
"Daju mi se ogromne zasluge
za stvari koje nemaju nikakve veze sa mnom, zato što ja izgovaram reči a to je
najlakši deo posla u čitavoj ovoj ekipi", kaže on.
"Mnogo ljudi misli da je moj
posao da snimam emisije, da radim sa kamerom, da planiram putovanja i da
primenjujem stručno znanje, dok je sve to zapravo deo tima.
"Ljudi su svesni problema
konzervacije na način koji ne bi bio moguć bez tih emisija, a BBC može da tvrdi
da smo predvodnici u tome", dodaje on.
***
Komentar
***
Homo sapijens, kao i ostale vrsta
- svi mi zajedno - nismo, ništa drugo, do - roboti za preživljavanje – gena;
"kao da" je njihovo očuvanje je konačni smisao našeg postojanja. Da
ne bude zabune primarno život je slučajno beskonačno bujanje širi se bez bilo
kakvog tvorca i plana. Tek sekundarno "kada je nešto slučano
stvoreno" postaje predmet "održanja". Geni pomoću
"daljinske kontrole" već 4 milijardi god upravljaju - boljim ili
lošijim - genskim robotima. Po spoljnom izgedu i unutrašnjim organima –
izgledamo veoma različito; ali smo po načinu funkcionisanja (od virusa pa sve
do ljudi) veoma slična hemiska fabrika – molekula DNK. Osim DNK ljudi sa
preostalim vrstama dele "istu" biologiju i sociologiju – razlikujemo se
samo po simboločkoj kulturi – koja je nastala u evoluciji vrsta kao zamenu za naše zakržljale
instikte – dobili smo samosvijest, maštu i um – dobili smo predispoziciju da
"zaključujemo". Ali naša gordost koja ima težište na sujeti, naš antropocentrizam i antropomorfizam su učinili
da život Homo sapijensa liči na zidanje Skadra na Bojani, što kultura danju sazida
to naša gordost noću poruši; gordost - neuvažavanja naše evolucione veze sa
ostalim vrstma u ravni - biologije i sociologije - dovela je do toga da od
iskona do danas nismo uspeli da našu socijalizaciju prilagodimo toj evoluciji. Još
uvek nismo našli - najmanji zajednički sadržalac - koji delimo sa ostalim
vrstama, a svest i znanje o tome nam može pomoći pri kreiranju matrica - socijalizacije ljudi.
Zoran Stokić
17.09.2024.
Нема коментара:
Постави коментар