„Zvezdana noć“ Vinsenta van Goga u skladu je sa naučnom
teorijom
SCITECH
Autor: RTS 29. sep 202422:06 Vikipedioa/Public domain
Smatra se
da zvezdana svetlost i uskovitlani oblaci "Zvezdane noći" Vinsenta
van Goga odražavaju umetnikovo burno stanje uma kada je slikao delo 1889.
godine. Analiza kineskih i francuskih fizičara ukazuje da je umetnik imao
duboko intuitivno razumevanje matematičke strukture turbulencije.
Kao
uobičajena prirodna pojava koja se primećuje kod tečnosti i gasa – vrtlozi
vode, okeanske struje, protok krvi, olujni oblaci i dim cigarete ili iz
dimnjaka – turbulentni tok je haotičan, jer pored srednje brzine strujanja,
svaka čestica tečnosti ili gasa ima još i dodatnu brzinu koja može biti
delimično u smeru glavnog strujanja, delimično suprotna smeru strujanja,
prenosi rts.rs.
Običnom
posmatraču ova pojava može da deluje kao nasumična, ali turbulencija ipak prati
kaskadni obrazac koji se može proučavati i, barem delimično, objasniti pomoću
matematičkih jednačina.
„Zamislite
da stojite na mostu i gledate kako reka teče. Videćete vrtloge na površini, a
ti kovitlaci nisu slučajni. Oni se uređuju u specifične obrasce, a ove vrste
obrazaca mogu se predvideti fizičkim zakonima“, navodi Jongšijang Huang, vodeći
autor studije koja je objavljena u naučnom časopisu Fizika fluida (Physics of
Fluids). Huang je istraživač u Državnoj laboratoriji na Univerzitetu Sjamen u
jugoistočnoj Kini.
Van Gogovo
ulje na platnu Zvezdana noć, kako je navedeno u studiji, prikazuje izgled neba
neposredno pre izlaska sunca sa prozora okrenutog prema istoku umetnikove sobe
u Sen Remiju u južnoj Francuskoj gde je umetnik bio smešten pošto je sebi
odsekao levo uvo.
Pošto su
digitalizovali sliku, Huang i njegove kolege proučavali su skalu njenih 14
glavnih vrtložnih oblika da bi otkrili da li su u skladu sa fizičkim teorijama
koje opisuju prenos energije od velikih vrtloga do malih dok se sudaraju i
stupaju u interakciju jedni s drugima.
Zvezdana
noć i teorije turbulencije
Atmosfersko
kretanje naslikanog neba ne može se direktno izmeriti, pa su Huang i njegove
kolege precizno izmerili poteze četkicom i uporedili veličinu poteza sa
matematičkim skalama teorija turbulencije. Da bi procenili fizičko kretanje,
koristili su relativnu osvetljenost ili osvetljenost različitih tonova boje.
Otkrili su
da veličina 14 vrtloga u Zvezdanoj noći i njihova relativna udaljenost i
intenzitet prate fizički zakon koji upravlja dinamikom fluida poznat kao Kolmogorovljeva
teorija turbulencije.
Tokom
četrdesetih, sovjetski matematičar Andrej Kolmogorov opisao je matematičku vezu
između fluktuacija brzine protoka i brzine kojom se njegova energija raspršuje.
Huang i tim
su takođe otkrili da se boja, u najmanjoj skali, meša sa nekim pozadinskim
vrtlozima i kovitlacima na način koji predviđa teorija turbulencije, prateći
statistički obrazac poznatog kao Batčelorovo skaliranje. Batčelorovo skaliranje
matematički predstavlja kako se male čestice, kao što su alge koje lebde u
okeanu ili komadići prašine na vetru, pasivno mešaju sa turbulentnim tokom.
„Ovo je
kul. Zaista, ovo je vrsta statistike koju biste očekivali od okeanskih struja
ili prašine i čestica u vazduhu“, rekao je Džejms Biti, postdoktorand na
Odeljenju za astrofiziku na Univerzitetu Prinston u Nju Džersiju za Si-En-En.
Biti nije bio uključen u pomenutu studiju, ali se bavio sličnim istraživanjima
umetničkih dela.
„U svojim
istraživanjima sam zaista proučavao samo velike vrtloge na slikama, tako da
nisam uočio ovu drugu relaciju“, dodaje, misleći na Bačelorovo skaliranje.
„Neverovatna
slučajnost“
Naravno,
rekao je Huang, Van Gog sigurno nije bio upućen u matematičke jednačine, ali je
verovatno proveo dosta vremena posmatrajući turbulencije u prirodi.
„Mislim da
je ova fizička veza morala biti ugrađena u njegov um, i otud ova čuvena slika,
Zvezdana noć, oponaša pravi tok“, ističe Huang.
Biti se
slaže. „“Neverovatna je slučajnost da Van Gogova prelepa slika poklapa sa
formulama turbulencije.“
„Ovo ima
nekog smisla – modeli su konstruisani u pokušaju da se shvati statistika
vrtloga i turbulencije na više skala, pri čemu svaki vrtlog komunicira sa
drugim kroz turbulentnu kaskadu. U nekom smislu, Van Gog je naslikao nešto što
predstavlja ovaj fenomen, pa zašto onda ne bi došlo do konvergencije između
teorijskih modela i statistike Van Gogovih vrtloga?“
Wikipedia/Public
domain
Istraživački
tim je izvršio istu analizu i otkrio isti fenomen na dve druge slike, na jednoj
slici, Luka u Brajtonu, koju je napravio britanski umetnik Džon Konstabl
1826-7, a na drugoj fotografiji Jupiterove velike crvene mrlje, snimljene
Nasinom svemirskom sondom „Vojadžer“ 15. marta 1979. godine
„Za razliku
od Zvezdane noći, ovoj slici nedostaju dobro definisani vrtložni obrasci, ali
oblaci su bogati strukturama različitih razmera, koje podsećaju na one koje se
često viđaju na nebu,“ navodi se u studiji o Konstablovom umetničkom delu.
Na izložbi
u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku, Zvezdana noć je izuzetno popularno
umetničko delo koje je reprodukovano od Lego kockica, dronovima i dominama.
Misterija
fizike
Huang
napominje da su se naučnici dugo borili da opišu turbulentni tok u dinamici
fluida na način koji bi im omogućio da predvide fenomen i da kompletno
objašnjenje ostaje preovlađujuća misterija fizike. Temeljno razumevanje bi
pomoglo u prognozi vremena, turbulencijama tokom leta i mnogim drugim
procesima, ističe naučnik.
„Čak i
posle više od 100 godina proučavanja, mi čak ne znamo kako da definišemo ovaj
složeni fenomen“, naglašava Huang. „To je izuzetno važno, ali je izuzetno
teško.“
Činjenica
da se Zvezdana noć podudara sa statističkim modelima turbulencije iako se
umetničko delo zapravo ne pomera može ukazivati da su statističke metode i
alati manje precizni nego što su naučnici možda mislili, navodi Biti. Slika se
ne može precizno izmeriti jer „„Zapravo nije turbulencija. Nema kinetičke
energije.“
Međutim,
Biti naglašava da je veliki obožavalac ovog umetničkog dela i da ono odražava
univerzalnost i lepotu turbulencije.
„Ono što se
iz ovakvih studija može zaključti je i to da je Van Gog uhvatio deo ove
univerzalnosti u svojoj Zvezdanoj noći. I mislim da ljudi to znaju. Oni znaju
da je nešto divno ugrađeno u ovu sliku i to nas privlači“, zaključuje Biti.
***
Komentar
***
Glavni
pokretač Njutna da 1687., napiše "Principe", je da primeni svoju silu
gravitacije na kretanja planeta, njenih satelita, kometa (da uprosti fizički
model i uprosti funkcije sila). To je bilo u opoziciji sa tada vodećom cartezijanskom teorijom -
univerzum je ispunjen materijom koja se pomoću nekog prvobitnog kretanja
pretvorila u - sistem vrtloga - koji drži planete, zvezde, Sunce i komete na
svojim putanjama. Protivrečnosti i neoperativnost ove teorije Hobs, Ving i & pokušavli su da
poprave povezivanjem - teorije vrtloga sa Keplerovim kvazi-vrtlogom. Na tom tragu kretao se Isak Njutn. U svom
prvom radu 1666/7 "Hidrostatika" (neopravdano zapostavljen rad) Njutn je napisao filozofski ogled u
kome je pokušavao da opovrgne ideje Dekartove filozofije prirode, na primer, da
je svet "neograničen" ali ne i "bezgraničan", da je
kretanje relativno, da sile deluju isključivo preko kontakta; da je Dekart
pobrkao prostornost sa praznim prostorom, da je teorija vrtloga bila posledica
identičnosti izmedju prostora i materije (što po I.NJ., dovelo do nemogućnost
kretanja projektila i planeta).
*
Vingovi
zakoni:
I. Zbog kretanja Sunca oko svoje ose u
centru planetarnog sistema - sva nebeska materija nošena je u krug sa zapada ka
istoku, slično vrtlogu.
II. Sila i
kretanje te nebeske materije nose oko Sunca zemlju i druge planete.
III. Što su
one bliže centru i pokretnoj sili Sunca, to su brže pokretane...
Zoran
Stokić
30.09.2024.
Нема коментара:
Постави коментар