Prve slike rakete koja se otela kontroli:
"Olupine će pasti na naseljena
područja"
Astronomi
su objavili prvu sliku kineske rakete Long marč 5B, koja se ove nedelje otela
kontroli u svemiru i treba da u narednom periodu padne nazad na Zemlju - ali se
ne zna tačno kad i gde.
IZVOR:
B92 PETAK, 7.05.2021. | 10:10 -> 15:26
Projekat
virtuelnog teleskopa sa sedištem u Italiji uhvatio je letelicu koja izgleda kao
užareno svetlo dok prolazi iznad robotskog teleskopa grupe "Elena". Kineska
raketa našla se u naslovima ove nedelje jer se ispostavilo da će masivno
21-tonsko vozilo nekontrolisano pasti, uz mogućnost da se to desi u naseljenom
području.
Raketa
se kretala izuzetno brzo kada se vinula u visinu od preko 750 kilometara iznad
teleskopa u sredu uveče. Otela se kontroli: Kineska raketa pada nazad na Zemlju
- ali ne znaju gde će završiti Đanluka Masi, astronom iz Projekta virtuelnog
teleskopa, koji je snimio sliku, objasnio je kako je snimio raketu: "Dok
je sunce bilo samo nekoliko stepeni ispod horizonta, pa je nebo bilo
neverovatno svetlo, učinilo je uslove za snimanje ekstremnim."
"Uprkos
tome, naš robotski teleskop je uspeo da uhvati snimak ovog ogromnog
otpada", navodi Masi. Oglasio se Pentagon: "Nećemo je uništiti" Svemirske
agencije i astronomi širom sveta prate put rakete Long marč 5B sa nadom da će
se što bolje pripremiti za njen povratak na Zemlju. Najnovije informacije
pokazuju da se očekuje da će se srušiti na Zemlju u subotu 8. maja i verovatno
je da će delovi olupine padati i na naseljena područja, upozorava američka
vlada.
***
Komentar
***
Empirijska nauka – se ne odlikuje samo svojom logičkom formom - već i svojim osobenim javnim kritičkim metodom. Osnovna karakteristika empiriske nauke jeste njena podložnost reviziji – u javnim kritičkim raspravama naučni stavovi mogu biti - opovrgnuti i zamenjeni boljim. Empirijska nauka se karakteriše našim naročitim postupanjima sa naučnim sistemima. Nauka je uvek "doha", naučnik priznaje nezanje, a ne priznaje autoritet; da bi postojala "prava" nauka potrebe su institucije koje štite slobode; da li toga ima u Kini?
*
U periodu od I do XV veka, kako je to pokazao sinolog J. Needham, Science and
Civilization in China, Cambridge, 1954, Kinezi su, gledano u tehničkom i
tehnološkom smislu, "bili znatno ispred Evropljana“. Tek nakon renesanse i
Njutnove naučne paradigme, Evropa je naglo stekla prednost. Zašto se sličan
proces, pojava fundamentalnih nauka, nije desilo u Kini? Moderna nauka, za
razliku - od antičke, kineske i
vizantijske - stvorena je u zapadnom svetu. Sociološki faktori su to proizveli
- nizom slučajnosti od ranog srednjeg veka zemlje Zapada su bile višecentrična
društva. Monarsi, plemstvo, gradovi i crkve - borili su se za moć - ali nijedno
od njih nije bilo u prilici da se domogne apolutne vlasti, kao što je to bilo u
Kini ili Vizantiji, na primer. Kako to da su Njutn, Prišli, Darvin stvarali baš
u Engleskoj? Sociološki faktori su učinili
da se u Engleskoj pojave institucija
koje su omogućile slobodne rasprave; čak i fenomeni poput
tradicije, pogleda na svet, pravila, navika u tim su institucijama bili
predmet rasprave - tretirani su kao
naučne hipoteze - koje moraju biti delotvorne u održavanju društva, pa shodno
tome moraju neprestano prolaziti kroz empirijske provere i modifikacije. U Kini su pak - primarne elemente kulture –
tretirani kao sakrosanti, kao nešto vanvremeno, apsolutno i zauvek dato, nešto
nepromenljivo.
Zoran Stokić
8.05.2021.
Нема коментара:
Постави коментар