четвртак, 21. јул 2022.

 

"Mozart iz Valencije"

 

prema istorijskim činejnicama je zapravo bilo obrnuto Morart je bio "Soler iz Beča"

*

Anastasio Martín Ignacio Vicente Tadeo Francisco Pellegrin Martín y Soler

 (2 May 1754 – 30 January or 10 February 1806)

Bio je Španski kompozitor opera i baleta

 

 

*

https://www.youtube.com/watch?v=ibIJQ6_OUJY&list=OLAK5uy_k8tHnXviqtZiqBne7t7vILt4ko5eHKcLk

Il burbero di buon cuore

*

 

Soler: "Il burbero di buon cuore" (4.01.1786)

 

Buržoaska opera "Il burbero di buon cuore" zasnovana je na Goldonijevoj komediji "Le Bourru bienfaisant". Italijansko-britanski sopran Nensi Storas (1765–1817) otelotvorila je Anđeliku,koja bi trebalo da odustane od sreće sa Valerijom i ode u manastir jer njen brat Đokondo upada u dugove zbog svoje nesuđene žene. Lucila – ali ona to radi za njega, konačno je oslobodila navodno mizantropskog ujaka Feramonda. Da Ponte piše o sestri kompozitora Stivena Storasa: „Bila je u najboljim godinama i svim užicima Beča.“ Delo je učinilo Martina Solera omiljenim kompozitorom Josifa II.

Doživeo je 20 predstava u Burgteatru, a Mocart je (dobio zadataik) da prilagodio Luciline arije novoj glumačkoj ekipi jer - usledile su produkcije Solerove opere  u Pragu, Veneciji, Trstu, Drezdenu, Rimu, Bolonji, Parizu, Madridu, Londonu, Barseloni i Sankt Peterburgu.

 

*

 

Una cosa rara (1786)

 https://www.youtube.com/watch?v=BO9XmB-Fv6A

 (https://www.youtube.com/watch?v=TtSFzFoUCoc)



Kada je car naručio još jedno delo Da Pontea i Martina, pesnik je, prema sopstvenom kazivanju, odabrao materijal iz njihove domovine (Španije) da bi zadovoljio kompozitora i njegovog zaštitnika, komediju La luna de la Sierra (Mesec Planine) od Luisa Velesa de Gevare. Kao i u libretima za Mocartovu Figarovu ženidbu (1.05.1786) i Don Đovani (1787), suočio je ugled naroda sa moralnom pokvarenošću plemića, koji su uzurpirali jus primae noctis. Uloga prelepe Lile iz Sijere, koja se odupire udvaranju kraljevog sina Đovanija, pisana je za pomenutu Nensi Storas. Prema Da Ponteu, njemu i Martinu je bilo potrebno samo trideset dana da završe Una cosa rara o sia Bellezza ed onesta (Rijetka stvar, ili Lepota i poštenje). Možda nikada ranije carski grad nije čuo „muziku tako šarmantnu, tako privlačnu, tako novu i tako narodan“. Publika je oduševljeno vikala, car je, suprotno kućnom redu, zahtevao ponavljanje dueta („Pace, mio caro sposo“). Žene bi obukle alla Cosa rara i obožavale Martina Solera, ali i njega samog. Da Ponte nastavlja: ​​„Mogli smo imati više ljubavnih afera nego svi lutajući vitezovi sa Okruglog stola (...) Španac (...) je imao koristi od toga na svaki način.“

U roku od pet godina. , opera je izvedena 55 puta u Beču na italijanskom i 87 puta na nemačkom. Do 1810. godine bile su produkcije u 19 današnjih zemalja – samo u 29 gradova u Italiji – i prevodi na 9 jezika. Mocart, čiji je Nozze di Figaro  - Solerova  opera izbacila sa repertoara Burgteatra -  citira sekstet „O kuanto un si bel giubilo” u finalu svog Don Đovanija (1787.).

 

*

Soler: "L'arbore di Diana" (1787)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Plaq6qEb0rg



Da Ponte je zamolio Josif II da uradi još jednu operu za „onog dobrog Španca“. Tako je napisao – u isto vreme kada i Don Đovani za Mocarta i Aksur za Salijerija – L'arbore di Diana (Dijanino drvo), po njegovim rečima, „prijatan predmet, pogodan za svoje meke melodije, koje svi osim vrlo malog osećaju duboko oponašaju“. Nimfe, čiju čednost čuva istoimeno drvo jabuke, imale su za cilj da obeleže pomen monahinjama kojima je – po rečima ranijeg umaka – vraćena sloboda „svetim dekretom“ cara „varvarskom institucijom manastira.“U smislu inventivnosti i poezije, Da Ponte je „dramu“ smatrao svojom najboljom: „Slatka, a da nije lascivna, zanima publiku (...) od početka do kraja.“

Sa 65 predstava za pet godina, L' arbore di Diana je bio Solerov  najveći uspeh u Burgteatru. Usledilo je više od 40 produkcija od Madrida do Moskve, od Milana do Londona i prevodi na nemački, francuski, poljski i ruski. L'arbore di Diana su Da Ponte i Mocart opisali kao model za Cosi fan tutte. U Čarobnoj fruli Šikanedera i Mocarta Kraljica noći sa svojim damama podseća na Dijanu i njene nimfe, prirodnog čoveka Papagena pastira Dorista, njegovu kaznu nemom nečedne nimfe Britomarte i napad mračnjaka na hram mudrosti onih Amorea na carstvu Dijani

*

 

Anastasio Martín Ignacio Vicente Tadeo Francisco Pellegrin Martín y Soler

 

 

Njegovu muziku su savremenici veoma cenili; Komponovao je više od trideset opera i dvadeset baleta za pozorišta najvišeg ranga: San Karlo u Napulju, Burgteatar u Beču, Ermitaž u Sankt Peterburgu ili Kraljevsko pozorište u Londonu. Njegova dela izveli su najveći pevači tog vremena, kao što su kastrat Luiđi Markezi, tenori Đovani Ansani i Majkl Keli, soprani Marija Baldučiči, Luiza Todito i Nensi Storas, a njegove balete koreografisali su Šarl Lepik i Domeniko Rosi. Imao je na raspolaganju najbolje libretiste svog vremena, poput Pjetra Metastazija ili Da Pontea, i bio je omiljeni muzičar većine vladara svog vremena: Karlosa IV Kraljevine Španije, Hozea II Svetog Germanskog Carstva , Katarina II od Rusije.

 

Po stilu, njegova muzika odgovara bečkom klasicizmu: slatka i graciozna zahvaljujući prevlasti melodije, troglasnoj strukturi i periodičnosti fraze i forme. Mnoge njegove melodije imaju pastoralni karakter po tome što su sadržale metar kontradanse (u 6/8). Tokom svoje karijere uglavnom je komponovao lirske opere, od kojih su mnoge postigle veliki uspeh u svoje vreme. Vrhunac svoje karijere dostigao je u Beču sa tri humoristične drame sa Da Ponteovim libretom: Il burbero di buon cuore (1786), Una cosa Rara (1786) i L'arbore di Diana (1787).

 

Da bi proslavio godišnjicu njegovog rođenja, 2004. godine, Institut za muzičke nauke Complutense (ICCMU) postepeno je objavljivao kritička izdanja glavnih dela Martina i Solera, stručnjaka kao što su Irina Kriajeva, Leonardo Vaisman ili Christophe Rousset, koji su omogućio izvestan oporavak Valensijevog rada na pozornicama u raznim evropskim zemljama. Takođe, 2006. godine u Valensiji je održan međunarodni kongres posvećen liku Martina i Solera, pod naučnim rukovodstvom Dorotee Link i Leonarda Vajsmana.


*


*

  • Cantata a tre voci (1779, Napoli)
  • Philistaei a Jonatha Dispersi (actio sacra, 1784, Venezia)
  • Il sogno (cantata per tre soprani e orchestra, testo di Lorenzo Da Ponte, 1787, Vienna)
  • La Deità benefica (cantata, testo di Ferdinando Moretti, 1790, San Pietroburgo)
  • Strofe (cantata, testo di Ferdinando Moretti, 1791-6)
  • Cantata per la consacrazione della Chiesa Maltese (cantata, 1800, San Pietroburgo)
  • Vari lavori sacri
  • Numerose ariette, canoni, canzonette e duetti
  • Concerto per violino (1795, Londra)


 

Zoran Stokić

21.07.2022.

Нема коментара:

Постави коментар