субота, 6. мај 2023.

 

Kako razviti empatiju kod dece? Ova veština pruža im bolje moralno rezonovanje

 

LIFESTYLE Autor N1 Beograd 05. maj 202312:34 15 komentara

 

Empatija je sposobnost razumevanja osećanja drugih kao i emocionalna reakcija na ono što druga osoba oseća ili bi se očekivalo da oseti.

 

Postoje dve glavne vrste empatije: kognitivna i emocionalna.

Kognitivna empatija je sposobnost da se razume perspektiva druge osobe i oseti njen bol. Ovu vrstu empatije doživljavate kada se uronite u iskustvo druge osobe bez gubljenja sopstvenih osećanja. Takođe se naziva preuzimanje uloga.

Emocionalna empatija je pomoćno iskustvo emocionalnog stanja druge osobe. To uključuje doživljavanje emocionalnog odgovora na događaj ili zato što se saosećate sa osobom (reaktivna empatija) ili zato što se osećate slično osećanjima druge osobe (paralelna empatija). Emocionalna empatija je takođe poznata kao emocionalni odgovor.

Zašto je empatija važna?

Empatična deca imaju bolje socijalne veštine i emocionalnu inteligenciju. Deca koja imaju razvijene socijalno-emocionalne veštine pokazuju manje agresije i bolje moralno rezonovanje. Oni takođe pokazuju više krivice kada prave greške i poštuju pravila čak i bez nadzora​. Empatična deca češće pomažu onima koji su u nevolji, a manje je verovatno da će učestvovati u maltretiranju​.

Osećaj empatije važan je i odraslima u svakodnevnom životu. Zauzimanje perspektive druge osobe može povećati poverenje i međuljudsku bliskost. Oni imaju tendenciju da osećaju veći osećaj zadovoljstva u svojim odnosima.

Kada deca razvijaju empatiju?

Sposobnost oponašanja emocija ili osećaja drugih čini osnovu za razvoj empatije kod dece. Čak i u ranom dobu od 18 sati, novorođenčad mogu da oponašaju pokrete usta i lica odrasle osobe sa kojom se suočavaju.

Kako ih naučiti empatiji?

Jedan od najboljih načina da naučite decu empatiji je pokazivanje empatije kroz svoju akciju.

Emocionalno usklađivanje vam omogućava da saosećate i razumete emocije vašeg deteta tako što ćete modelirati ponašanje vašeg deteta namerno, i naravno, na odgovarajući način. Oponašanje akcije vašeg deteta aktivira zajedničke neuronske sisteme koji podupiru akcije i emocije vašeg deteta​.

Nedavna studija pokazuje da je veća verovatnoća da će majke koje pokazuju emocionalnu usklađenost sa decom u prvoj godini života imati decu koja su empatična u detinjstvu i adolescenciji.

Emocionalnu usklađenost možete preneti korišćenjem preteranih i delimično imitativnih izraza lica, govora tela i neverbalnih znakova koji odgovaraju emocionalnom stanju deteta. Kada je vaše dete u nevolji i plače, možete da odgovorite sa „O, jadna bebo“, koristeći izraze lica i ton glasa koji izražava blagu uznemirenost, prenosi Parentingforbrain.

 

***

Komentar

***

 

Programi koji podstiču emocionalno učenje mogu da počnu, ako su dobro osmišljeni, već u drugoj godini (empatija - prepoznavanje emocija kod drugih, emocionalna samoregulacija). Tokom predškolskog uzrasta mora se uvažavati emocionalni "raspored" razvoja (tempo sazrevanja neokorteksa i stepen njegove interakcije sa potkornim centrima). Emocionalne lekcije treba davati po spiralnom sistemu: na način koji odgovara dostignutom dečjem razvoju. Na primer, svest o osećanju skromnosti javlja se u petoj godini (pre toga se deca "hvališu"). Polazak u osnovnu školu je značajan trenutak dečjeg prilagođavanja uz pomoć razvijajuće emocionalne inteligencije. U školama, koje primenjuju program emocionalnog razvoja, deca u početnim razredima uče o samosvesti, prijateljstvu (druženju), donošenju odluka; od četvrtog razreda da budu empatična i kontrolišu svoje nagone. Za razvijanje samokontrole, obuzdavanje impulsivnog reagovanja i ljutnje, koristi se, na primer, postupak "signalno svetlo"... 

Zoran Stokić

7.05.2023.

Нема коментара:

Постави коментар