понедељак, 22. јануар 2024.

 

Veštačka inteligencija  - „Mislim da se ovo mnogima neće svideti“: Mark Zakerberg ima novi plan za čovečanstvo

 

 

IT Autor: Stefan Simonović 19. jan 202410:07 > 10:52 JOSH EDELSON / AFP / Profimedia

 

 

Podsticanje "generativnog AI ludila" učvrstilo je verovanje da je tehnološka industrija na putu ka postizanju nadljudske inteligencije, nalik Bogu. Navedena misija OpenAI-a, tvorca ChatGPT-a, je da stvori ovu vrstu, opšte veštačke inteligencije, poznate kao „AGI“ (Artificial general intelligence). Demis Hasabis, vođa Guglovih AI jedinica, ima isti cilj.

 

Sada u trku ulazi izvršni direktor Mete (krovne kompanije Fejsbuka, Instagrama, Vacapa i Tredsa), Mark Zakerberg.

 

Iako nema pravi vremenski okvir kada će AGI biti dostignut, pa čak ni tačnu definiciju za to, on želi da ga izgradi. U isto vreme, Metina istraživačka grupa za veštačku inteligenciju doživljava reformu, a cilj je da Metin AI dopre do milijardi korisnika.

 

„Došli smo do ovog tačke gde, da bismo napravili proizvode koje želimo da napravimo, moramo da gradimo opštu inteligenciju (AGI)“, kaže Zakerberg u intervjuu za Verge.

 

Foto: EPA-EFE/MICHAEL REYNOLDS; EPA-EFE/MARK R. CRISTINO

Pored bitke za talente, najoskudniji resurs u oblasti veštačke inteligencije je računarska snaga potrebna za obuku i pokretanje velikih modela.

 

Na ovu temu, Zakerberg kaže mi da će do kraja ove godine Meta posedovati više od 340.000 Nvidijinih H100 GPU-a – čipova koje je industrija standardizovala za izgradnju modela generativne veštačke inteligencije.

 

„Izgradili smo kapacitet da to uradimo u obimu koji može biti veći od bilo koje druge pojedinačne kompanije“, kaže on.

 

„Mislim da se to mnogima neće svideti“, dodao je.

 

Veštačka inteligencija ili „čovek-plus“

Čini se da niko ko radi na veštačkoj inteligenciji, uključujući Zakerberga, nema jasnu definiciju za AGI ili ideju kada će stići.

 

„Nemam jednostavnu, sažetu definiciju“, kaže on.

 

Pročitajte još

 

Mark Zakerberg priznao ogromnu grešku koju je napravio s Fejsbukom i Instagramom

IT

18. okt

 

„Činimo veliku uslugu čovečanstvu“: Šta su Bil Gejts, Ilon Mask i Mark Zakerberg obećali u američkom kongresu

IT

17. sep

 

Slute smak sveta: Oksfordova studija o veštačkoj inteligenciji ledi krv u žilama

IT

24. sep

„Možete se prepirati o tome da li je opšta inteligencija slična inteligenciji na ljudskom nivou, ili je kao čovek-plus, ili je to neka super-inteligencija daleke budućnosti. Ali za mene je najvažniji deo je da inteligencija ima sve te različite sposobnosti u kojima može biti u stanju da rasuđuje i ima intuiciju.

 

Njen konačni dolazak vidi se kao postepen proces, a ne kao jedan trenutak.

 

Kako Zakerberg objašnjava, na novi, širi fokus Mete na AGI uticalo je objavljivanje Llame 2, njenog najnovijeg velikog jezičkog modela, prošle godine.

 

Meta sada obučava Llamu 3 i imaće mogućnosti da i sam generiše kod, kaže on. Poput Guglovog novog modela Gemini, fokus je na naprednijim sposobnostima rasuđivanja i planiranja.

 

„Llama 2 nije bio vodeći model u industriji, ali je bio najbolji model otvorenog koda“, kaže on. „Sa Llama 3, naša ambicija je da izgradimo stvari koje su na najsavremenijim nivoima i na kraju vodeće modele u industriji.“

 

 

Foto: EPA-EFE/PHILIPP GUELLAND; EPA-EFE/GIAN EHRENZELLER; Shutterstock/Frederic Legrand – COMEO

Ko će kontrolisati AI

Pitanje ko će na kraju kontrolisati AGI je pitanje koje se žestoko raspravlja.

 

Zakerberg ima potpunu moć u Meti zahvaljujući kontroli glasanja nad akcijama kompanije.

 

To ga stavlja u moćnu poziciju koja bi mogla biti dodatno pojačana ako se AGI ikada postigne.

 

Zakerberg ima svoje motive, naravno. Krajnji rezultat njegove otvorene vizije za AI je i dalje koncentracija moći, samo u drugačijem obliku.

 

Meta već ima više korisnika od skoro bilo koje kompanije na planeti i izuzetno profitabilan posao na društvenim medijima.

 

 

Foto: Below the Sky / Shutterstock

AI karakteristike verovatno mogu učiniti te platforme još lepšim i korisnijim. A ako Meta može efikasno da standardizuje razvoj AI, tako što će javno objaviti svoje modele, njen uticaj na ovaj ekosistem će samo rasti.

 

Nezgodan tajming

U širem kontekstu, tajming Zakerbergovog novog AGI pritiska je pomalo nezgodan.

 

Prošle su samo dve godine otkako je promenio ime kompanije da bi se fokusirao na metaverzum. Epl je, u međuvremenu, nedavno potvrdio svoju opkladu na AI, sa lansiranjem Vision Pro naočara za proširenu realnost.

 

Zakerberg vidi budućnost u kojoj virtuelne svetove generiše AI, ispunjene AI likovima koji prate stvarne ljude.

 

Ne propustite

Mark Zakerberg

Mark Zakerberg završio u bolnici, poslao sliku posle operacije: „Hvala svima na podršci“

SVET

4. nov

 

Veštačka inteligencija je upravo progovorila srpski: Upoznajte YugoGPT, domaćeg AI četbota koji je nadmašio Zakerbergovog

IT

28. dec

 

Najbogatiji ljudi na svetu u 2023. uvećali svoje bogatstvo: Na vrhu piramide Mask i Zakerberg

SVET

27. dec

On kaže da tokom ove godine stiže nova platforma koja omogućava svakome da kreira sopstvene likove sa veštačkom inteligencijom i distribuira ih u Metinim aplikacijama društvenih medija.

 

Možda će, sugeriše on, ovaj AI čak moći da objavljuje sopstveni sadržaj na feedovima Facebooka, Instagrama i Threadsa.

 

Meta je metaverzalna kompanija i najveća kompanija društvenih medija na svetu. Sada pokušava da izgradi AGI. Zakerberg sve ovo uokviruje oko sveobuhvatnu misiju „izgradnje budućnosti umrežavanja“.

 

Do danas, ta veza je uglavnom bila izmneđu ljudi. Iz razgovora sa Zakerbergom, jasno je da će Meta ubuduće sve više raditi o tome da ljudi razgovaraju i sa veštačkom inteligencijom. Očigledno je da on ovu budućnost vidi kao neizbežnu i uzbudljivu, bez obzira da li smo mi ostali spremni za to ili ne.

 

 

 

***

Komentar

***

 

 

 

 

Nenameravana posledica ovog  poduhvata – smrt Homo sapijensa!

 

 

*

 

 

U instrumentalnoj muzici, tombeau označava muzički 'nadgrobni spomenik' (francuski le tombeau = grob). Muzički žanr tombeau je uglavnom povezan sa muzikom za lautu 17. i 18. veka. Za razliku od italijanskog lamenta, tombeau nije trebalo da koristi ekspresivne elemente žalovanja, na koje se u Francuskoj gledalo skeptično. Ipak, korišćene su određene tipične onomatopoetske karakteristike: ponovljeni motivi nota koji prikazuju kucanje Smrti na vrata, uzlazne ili silazne dijatonske ili hromatske skale koje oslikavaju nevolje i transcendenciju duše. Frobergerova Lamentacija o smrti Ferdinanda III ili Meditation sur ma Mort Future bili bi vrhunski primer takve forme; slično Anthony Holborne (1599): "Pavan: The Countess of Pembroke's Funeral". Neki tombovi uključuju motiv četiri opadajuće note, metaforu za tugu koju je uticajno izrazio John Dowland u svojoj Lachrimae (1604). Ovi žanrovi su nudili mnoge prikladne ekspresivne karakteristike: figuru suspirana (tri note), isprekidane ritmove, posebno u ponovljenim notama, i usporene harmonije u molskom modusu čija je gravitacija pojačana težnjom da se slegne na tačke pedala. Kasniji primeri takođe imaju tendenciju da koriste hromatske progresije vezane za lamento bas. Nekoliko courante tombeauk-a koriste iste ritmičke karakteristike u trostrukom metru.

 

https://www.youtube.com/watch?v=aWXv6-uYQgo

Anthony Holborne (1599): "Pavan: The Countess of Pembroke's Funeral", mandolin consort

 *

https://www.youtube.com/watch?v=4bJerpvJ0W4&list=OLAK5uy_lEt-06j2KvE8TZDvg2RXVpHNUJTWwIgo4&index=1

Lachrimae Antiquae Jordi Savall (delova 21)

 

*

 

https://www.youtube.com/watch?v=LoK8eTqHzak

Jordi Savall: Lachrimae Caravaggio (Hespèrion XXI)

 

 

Lachrimae Caravaggio - "Karavađove suze". Komadi iz Muzičke Evrope u vreme italijanskog slikara Mikelanđela Merizija da Karavađa (1571-1610). Snimljeno tokom Festivala de Maguelone, 2012. Reč je o projektu Jordija Savala koji uključuje muzičku i verbalnu ilustraciju sedam slika renesansnog italijanskog slikara Mikelanđela Karavađa (1571 – 1610) - vezanih za temu smrti. Muzički motivi ispresecani tekstovima francuskog romanopisca Dominika Fernandesa, približavajući pojedinačna dela slikara. Karavađove suze su napisane za Nacionalni muzej umetnosti Katalonije u Barseloni. Savall je bio inspirisan Geteovim citatom o tome da slikarstvo treba da ima svoj bas kontinuo i odlučio je da ga bukvalno prati. Neka dela su omaž kompozitorima tog perioda kao što su Đezualdo (koji je, inače, i ubio čoveka), Monteverdi i Trabaci – druga su samo nastala u duhu baroka. Ono što Savall nastoji da uradi jeste da obezbedi neku vrstu „imaginarne zvučne podloge“ koja bi slušaoca uvela u Karavađov svet. Ovi "tužni"  tonovi  Savala (da radi muziku za izložbu Karavađa 2012.) verovatno su  pokrenuti njegovom tugom kada je 2011., posle 44 godina braka preminula njegova supruga i saradnik,  sopran za ranu muziku, suosnivač  ansabala za ranu muziku: Hesperion XX, Hesperion XXI - Montserat Figueras i Garcia (1942 - 2011).

 

Zoran Stokić

22.01.2024.

Нема коментара:

Постави коментар