четвртак, 18. јануар 2024.

 

Zimski Krstovdan * Brockes Passion

 

 

Muzika je "vremenska umetnost", savremenici nekog kompozitora su imali - dobar pregled (mogli su da slušaju konkurente i tsl) - kakvu je konkurenciju on imao, kakve savremenike i predhodnike. Nama se danas – servira – istrgnuto iz – konteksta vremena – neka muzička ikona; koja je predstavljena kao usamljeni genije – dar od Boga, usamljeno ostrvo; A u stvarnosti (vreme u kome je živeo) on je bio samo mali "delić" svih tih drugih brojnih savremenika (takođe odličnih profesionalaca) – on je deo evolucije, brojnih tuđih muzičkih ideja. Bez tih ideja (drugih) nema ni tog genija(!)

 

Evo,  na primeru, "Brockes Passion". Danas je favorizovan J.S.Bah. "Brockes Passion" - originalni naziv – "Isus, mučenik i umiranje za greh sveta" je libreto za oratorijum za strasti hamburškog savetnika Bartolda Hajnriha Brokesa. Muzicirana je više od deset puta. Premijera prve postavke Rajnharda Kajzera održana je tokom sezone strasti 1712., u velikom domu libretista u Hamburgu pred slavnom pozvanom publikom. Najpoznatije delo Brockesa potiče od Georga Fridriha Hendla (HVV 48). Ova Hendlova gradska (a ne crkvena) Pasija pomogla je J.S.Bahu da napravi sinteza "stylus luxurians communis" i "stylus luxurians theatralis".


Bartold Hajnrih Broks je bio uticajni nemački pesnik koji je preradio tradicionalni oblik oratorijuma za strast: Rajnhard Kajzer (1712., Hamburg), Georg Fridrih Hendl (1719., London), Georg Filip Teleman (1716., Frankfurt, 1722., Hamburg), Johan Mateson (1718., Hamburg), Johan Fridrih Faš (1723., Greiz), Gotfrid Hajnrih Štolcel (1725., Gotha), Christoph Gottlieb Fröber (1729., Lajpcig), Maximilian Zeidler (1729., Nürnberg), Johann Jacob Schwarz (1730., Nürnberg), Johann Balthasar Christian Freislich (1750., Danzig ), Jacob Schuback (1750., Hamburg), Paul Steiniger (1750., Nürnberg)  i Johan Kaspar Bahofen (1759., Cirih) - ove pasije su muzički postale poznate daleko izvan gradova gde su izvedene. Johan Sebastijan Bah se potrudio da svojom rukom prepiše velike delove Hendlove Strasti Brokes. J.S.Bah je takođe kasnije izveo Hendlove i Telemanove postavke Strasnosti Brockes u Lajpcigu, i uključio arije iz Hendlove postavke u Strasti po Jovanu (1724., Lajpcig) i Passion St Mark.

 

Tekst se zasniva na događajima iz strasti u četiri biblijska jevanđelja, posebno na poglavljima od 26. do 27. Jevanđelja po Mateju. Nakon uvodnog refrena („Da me oslobodi užeta mojih greha, moj Bog će biti vezan“), obrađuju se sledeći događaji: Tajna večera, hodanje do Sionskoj gori, molitva u Getsemanskom vrtu, hvatanje, ispitivanje pred Sanhedrinskim sudom, Petrovo poricanje, predaja Pilatu, suđenje Pilatu, ruganje, raspeće i smrt Isusa. Završni hor je utešno ispovedanje Hrista, koji je svojim stradanjem iskupio svet.

 

Tip građanskog pasionskog oratorijuma sa potpuno prepisanim tekstovima, za razliku od starijeg oblika oratorske pasije, koji je obrađivao biblijsku pasionsku priču u velikoj meri zasnovan na biblijskom tekstu, nastao je u Hamburgu početkom 18. veka. Pošto je tamošnja opera bila zatvorena za vreme Passiona, muzičari koji su tamo bili zaposleni u operi imali su vremena za druge poslove i tako su mogli da pišu za potrebe crkve. 1704. Rajnhard Kajzer je tamo napisao svoj oratorijum "Krvavi i umirući Isus" na osnovu teksta Kristijana Fridriha Hunolda (Menantes). Ovaj libreto je bio preteča Brokesove poezije, koja se prvi put pojavila 1712. Brokes je u preliminarnom izveštaju objasnio svrhu svog teksta: S jedne strane, trebalo je da ponudi građanima Hamburga „dozvoljenu zabavu“ tokom Strasne nedelje, a sa druge strane, trebalo je da posluži kao „pouka“. Prvu postavku je iste godine uradio Rajnhard Kajzer izvedena je pred više od 500 slušalaca, uključujući (kako kaže Brokes) „ne samo celokupno strano plemstvo, sve ministre i stanovnike zajedno sa svojim damama, već i većinu najuglednijih građana Hamburga.


*

https://www.youtube.com/watch?v=GYXaPafdujA&list=OLAK5uy_nVTATSJ8JvVAFxGPhjIzrcG1gTH4jxvas

Reinhard Keiser - The Brockes-Passion: 1. Chor. "Mich vom Stricke meiner Sünden" (Chor gläubiger Seelen)  ///Komplet od 97 delova///

 

*

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Rxw1DJVUPQo&t=935s

George Frideric Handel | Brockes Passion HWV 48

 

 

*

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=3Fil2t6lLb0

Telemann - Brockes-Passion, TWV5:1 | René Jacobs Akademie für Alte Musik Berlin

 

 

*

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=nv7lz9ohFfM

Fasch - Passio Jesu Christi (Pasion de Brockes) FWV F:1

Odlično napisano i odlično izvedeno Fašovo delo! Učenik Johana Kunaua, takođe pod jakim uticajem Georga Filipa Telemana, Faš je često razmišljao van baroknih okvira i imao je jedinstveni individualni stil koji je naglašavao raznolikost. Pored značajnog skraćivanja B.H. Brokesovu pesmu, J.F.Faš je takođe izvršio izmene na nekoliko recitativa i dodao pet korala i dve arije u tekst koji nedostaju u Brokesovom libretu. Ove promene daju delu konvencionalniju i kohezivniju strukturu u skladu sa nemačkom liturgijskom tradicijom Pasijona iz 18. veka, gde je svaki deo uokviren koralima.

 

*

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=zMf9XDQBAaI

Bach - St John Passion BWV 245 - Van Veldhoven | Netherlands Bach Society

 

 

Zoran Stokić

18.01.2024.

Нема коментара:

Постави коментар