Folkert Rajnhard
Kako je „Velika kuga“
promenila svet
Velika kuga, u godinama oko 1348,
bila je jedna od odlučujućih događaja u evropskoj istoriji.
"Danas" Piše: Zoran
Andrić24. aprila 2021. 16.33 Izmenjeno: 16.33
Folkert Rajnhard, profesor u
Frajburgu u Švajcarskoj, u svojoj knjizi Moć zaraze: Kako je „Velika kuga“
promenila svet 1347 -1353. (C. H. Beck Verlag, Minhen 2021) rekonstruiše tok
epidemije od njenih početaka u Aziji do privremenog iščeznuća u Evropi, osvetljujući
različite odnose na egzemplaran način u pojedinim gradovima i objašnjava kako
su oni koji su preživeli uspeli da smrt politički, privredno i religiozno
nadvladaju. Ova knjiga renomiranog istoričara Rajnharda napeta je panorama koja
čitaoca, u čas pandemije korone (kovid-19), podseća na zahvalnost za onovremeni
medicinski napredak koji je zapanjujuće sličan sa današnjim. Kad je 1348. kuga
bila pred vratima Milana, ondašnji vladar Lukino Viskonti je grad kompletno
izolovao. Oboleli su bili naprosto bili zazidani.
Tako je Milano ostao jedini
pošteđeni grad Italije. Rajnhard je minuciozno studirao sve raspoložive izvore
o Velikoj kugi i, u svojoj napeto napisanoj knjizi, pokazao da utisak da se
zaraza širila kao ubrzani požar zapravo počiva na činjenici da je reč o sumi
lokalnih drama, koje su ljudi na različite načine rešavali: kroz političke
prevrate, proganjanjem manjina, restauracijom bivših odnosa ili pak slavljenjem
tirana kao što je to slučaj sa Milanom. Klasični opisi kuge, kao što je to bio
slučaj sa Bokačom, zapravo su docnija stilizacija po ugledu na uzore, ali
slike, zdanja ili anonimne hronike, otrežnjujuće opominjući na nesigurnost i
ekstremnu žudnju za izgubljenom normalnošću. U središtu Rajnhardove studije ne
nalazi se zaraza kao istorijska apstrakcija ili njena destruktivna snaga. Dva
osnovan dela studije posvećeni su ljudima samim u poznosrednjevekovnoj životnoj
realnosti. Drugi deo studije (Ljudi i kuga), sa prvim kratkim poglavljem,
predstavlja rekonstruisanje opštih činjenica, opisuje masovno umiranje u
značajnim evropskim gradovima, kako u svetlosti svetovnih, tako i crkvenih
aktera i grupa.
U trećem delu (Ljudi posle kuge),
autor razmatra društvene konsekvence i retrospektivna osećanja preživelih,
osvetljava prelome i diskontinuitete i protivreči izvesnim popularnim mitovima
o kraju sveta, sagledavajući pošast kao sredstvo velikih transformacija. Ova
panorama kuge u Evropi, kao napeta naracija o kugi, sa frapirajućom snagom
pokazuje čitaocu da je pristup virusu korone zapravo u mnogim tačkama ponavljanje.
Od teorije o smrtnom vazduhu, karantinu (iz italijanskog quaranta, odnosno 40
dana izolacije), brutalnih privrednih preloma i zaokreta, nakon koje je sledila
florirajuća renesansa. Rajnhard majstorski elegantno spaja komplikovane
sklopove u interesantan psihogram ljudskog ophođenja u velikim opasnostima. U
jednu reč, ova istorijska studija briljantno je napisana knjiga o kugi u 14.
veku, inkluzivno sa zapanjujuće evidentnim paralelama sa pandemijskom
sadašnjošću u 21. veku.
***
Komentar
***
U Evropi - od sredine 14 veka
epidemija smrtonosne kuge, kao i serija "malih (nepovezanih) ledenih
doba" 1230-1850 naterala je ljude da ubrzano uče na greškama da bi
preživeli. U nedostatku odgovaraućih medicinskih znanja bilo je i tačnih i
efikasnih zapažanja, na primer, zabrana okupljanja kraj kreveta bolesnih i
pokojnih, zabrana okupljana na shranama, zabrana korišćenja odeće zaraženih...
Najefikasnija mera je bila bežanje iz gusto naseljenih gradova; opisao Bokačo u
"Dekameronu" (u uvodu) gde govori o bekstvu elite bogatih Firentinaca
iz vila u svoje kuće na selu. Kuga je doprinela i stvaranju novih sistema
vrednosti i nove pobožnosti. Do tada su se ljudi plašili smrti zbog mogućnosti
odlaska u pakao; a sada su se ljudi plašili - same smrti - zbog vidljivih užasa
umiranja usled kuge a ti prizori nisu nimalo zaostajali za paklenim mukama.
Pojavljuje se "Memento mori"( „seti se da si smrtan“) koja je postala
temelj pobožnosti i čitavog stila života i razmišljanja - to je sve vodilo da u
16 veku Montenj kaže „filozofirati znači naučiti da se umre“! Ikonografska tema
pobeda smrti spektakularno je predstaljena 1350. "Kampo Santo" u
Pizi; takođe u ikonografiju ulazi i mrtvački ples kao slika smrti čitavog
društva predvođen papom i carem, igra čitav ljudski rod, od kralja do plemića,
buržuja i seljaka... Donose se propisi o zabranama okupljanja u kafanama,
zabrana kockanja, igranja..."prilagodi se stvarnosti ili
umri"....slabo smo šta naučili iz naše istorije.
Zoran Stokić
25.04.2021.
Нема коментара:
Постави коментар