„Imitacija studiranja“
Proslava dana studenata u Studenskom gradu u
Beogradu 04.04.2021.
Sticajem
okolnosti držao sam vežbe i bio na pismenim u usmenim ispitima iz: statike,
kinematike, dinamike I, dinamike II, teorije oscilacija, u periodu 1980-2000,
kod naših uvaženih profesora na Mašinskom fakultetu u Beogradu: Ljubodraga
Radosavljevića, Lazara Rusova, Slavka Đurića, Dragovana Blagojevića, Mirjane
Lukačević, Vukmana Čovića, Josifa Vukovića, Zorana Golubovića, Milivoja
Simonovića, Dragomira Zekovića; ispiti su se sastojali iz pismenog i usmenog
dela; kada student na pismenom delu ispita pri rešavanju zadataka skupi
polovinu predviđenih bodova, dolazi na usmeni deo ispita; na usmenom delu
ispita studenti bi dobili nekoliko teorema koje treba da dokažu (iz aksioma i
principa). Student nije mogao položiti pomenute ispite ako nije u stanju da
"dokazuje teoreme", tj. da se bavi dedukovanjem (to je bila potvrda
da je student naučio da se koristi simbolima, apstrakcijama, a to je, opet,
bila garancija da će moći da se snađe u praksi - da će moći da “preslika”
deduktivan hod racionalne mehanike na bilo koju novu disciplinu kojom se u
praksi bavi).
Najskuplja
cena ratne avanture iz ’90 bila je ta da su školski sistem i građanski moral
doživeli apsolutni slom. Posledice? Kada brucoš dođe da studira, podrazumeva se
da je on u prethodnom školovanju stekao neophodna znanja i usvojio određene
moralne norme i da tako opremljen stupa u zgradu fakulteta. Slom građanske
kulture doneo nam je, već od 2000 godine, srednjoškolce koji dolaze na studije a da nisu u stanju da grade
predikatske rečenice, da se bave analizom i sintezom, da se simbolički
izražavaju, apstarahuju itd. Kako od njih, onda, očekivati sposobnost baratanja
osnovnim logičko-teorijskim pojmovima kojima se nauke služe pri predviđanju i
"objašnjavanju" stvarnosti? Naučna metodologija, za njihovu ravan
zdravorazumskog znanja, ostaje nedostižna himera, pa onda nije čudno ni to što
za njih naučni problemi i naučne činjenice, korelacije, uzročnost, hipoteze,
teorije, zakoni, naučno predviđanje, determinizam – ostaju tek mrtvo slovo na
papiru. Kako da onda budu sposobni da dokazuju teoreme? Nikako! Na nesreću po
budućnost Srbije, nju vodi “učeno neznanje” - ono koje je izlaz videlo u
“prečicama”, tj. “sktivanju od javnosti”, a to je postiglo pomoću famoznog
načina studiranja zvani "Bolonja". "Bolonja" je postala
“smokvim list” iza kojeg je, pored ostalog, sakrivena i degradacija u
ocenjivanju sudenata, tj. u načinu dolaženja do diplome. Tako od 2000 godine studenti
više nisu morali za pozitivnu ocenu da dokazuju teoreme: dobiješ diplomu, a nisi
sposoban da se služiš apstrakcijama i simbolima; to je kao da si postao
kompozitor koji treba da komponuje muziku, ali nisi savladao note. Tako su i
državni fakulteti polako postajali sega-mega-turbo-pink.
Pošto
jedna fotografija govori više od 1000
reči – o stanju u našem visokom školstvu ništa ne govori tako jasno kao slike
proslave Dana studenata u Studenskom gradu 4. aprila 2021; u doba pandemije,
studenti su, iz inata i hira, ne koristeći se propisanim merama zaštite,
napravili veliku žurku, uz muziku i pevanje, iako oko njih vlada kapljična zarazna
bolest. Iza njih je ostala deponija đubreta. Sve to govori kakav “kratak spoj”
postoji u njihovim glavama; u delovanju i ponašanju ih ne vodi razum, nego emocije, mrze nauku,
ne veruju medicini i vakcinama (maksimalno izbegavaju da se vakcinišu), imaju
empatiju koja teži nuli... – Kao na rentgenu, svako je mogao da vidi da su to
“lažni studenti” (crveno-crna koalicija ih je ubedila da su oni studenti –
velika većina od njih dobiće „dipolme“ i postaće - stručnjaci „učenog neznanja“
- i tu će se krug zatvoriti: između stučnjaka i crveno-crne koalicije više neće
biti razlike, unisono će delati kao i u svakoj despotiji (vizantijsko-osmansko-komunističkoj).
Zoran
Stokić
9.04.2021.
Нема коментара:
Постави коментар