понедељак, 5. јул 2021.

 

Elina Garanča

Глас који воли велике просторе

 

Елина Гаранча, летонски мецосопран, гостује први пут у Београду, на стадиону Ташмајдан, у концертној верзији Кармен, у оквиру Белефа


 "Politika", "Kultura" недеља, 04.07.2021. у 18:00 Биљана Лијескић


Верујем да Кармен има бројне нијансе у карактеру и зато сви мисле да знају како би требало да се пева. Осећам да се превише иде на ту женску карту, обавезно се истичу попрсје и немирни бокови. Ипак, наслућујем да је Кармен много више од тога, да има пуно духа, сачињена је од крајности и много је префињенија него што је обично представљају, каже у једном од бројних интервјуа мецосопран Елина Гаранча, која први пут гостује код нас вечерас од 21 час, на стадиону Ташмајдан у Београду, у оквиру Белефа. Слушаћемо је у концертној верзији опере „Кармен”, композитора Жоржа Бизеа, а уз њу ће наступити и Марија Јелић, сопран, у улози Микаеле, као и тенор Џонатан Тетелман и бас Костас Сморигинас. Оркестром Српског народног позоришта дириговаће Карел Марк Чишон, уметнички и животни партнер Елине Гаранче.

 

– Мислим да мој глас воли велике просторе, јер се у њима најбоље распростире.Треба ми широк хоризонт – наводи славна летонска певачица, која је у овим временима у својој 45. години на врхунцу каријере, а београдски концертни простор понудиће нешто попут тога.

 

– Класична музика је увек била део мог живота, откад сам била у мамином стомаку. Мој отац је био хорски диригент, а мама певачица. Клавир сам почела да свирам од пете године. Иако сам се пријавила у школу глуме, мој избор је на крају ипак било певање ‒ каже Гаранча, која је студије соло певања започела на летонској Музичкој академији, а потом се усавршавала у Аустрији и САД. Од дебија 2003. године одиграла је 140 представа и 18 улога, на најзначајнијим светским сценама, од којих се издваја успешно тумачење Кармен у Краљевској опери „Ковент гарден” у Лондону и Метрополитен опери у Њујорку. У Бечкој опери је у априлу ове године са великим успехом отпевала улогу Кундри, у Вагнеровој опери „Парсифал”. Као ексклузивац „Дојче грамофона” снимила је запажена дискографска издања, а добитница је многих светских награда.

 

Гаранча истиче да је у годинама уметничког сазревања савет њеног оца гласио: ‒ Технички савршен певач је досадан после десет минута. Пронађи своје „ја”!

 

Концертну турнеју кроз Европу у овим временима веома духовито описује:

 

– Путовање и наступи званично су постали један од адреналинских спортова (смех). Будите у току са најновијим ограничењима путовања, попуните ПЦР тестове, сертификате и апликације који вам омогућавају да путујете... понекад се осећам као да идем у експедицију. У сваком случају захвална сам на сваком наступу, на сваком успеху, на сваком интересовању за мене као певача. Срећна сам што сам на сцени око две деценије и што интересовање за мене није попуштало. Напротив: имам среће што се мој глас развија и што могу да смислим нови репертоар.

 

Позната оперска уметница је у време пандемије често истицала да је одрасла у Летонији и да је затвореност њене земље тада била нормална ствар.

 

– На почетку каријере у мојој држави одлазак било где у иностранство био је проблем. Било је потребно имати гомилу папира, чекања и одбијања, тако да могу само да замислим шок који су могли да осете људи који никада нису имали такво искуство – наглашава она и додаје да је време ковида донело паузу коју је прихватила и да је то чак била нека врста олакшања многим уметницима који, као она, непрестано путују.

 

– Напокон сам могла да се посветим породици, да размислим шта сам постигла и која је сврха мојих следећих корака. Имам две кћерке и њихово школовање у кући је био прави изазов, али ми је све то помогло да скренем мисли због немогућности концерата. У годинама сам када ово није ни почетак, ни крај моје каријере. Слободњак сам по статусу, па морам да се придржавам правила која су дата. Толико околности утиче на мој посао. Нисам композитор који може седети и писати у соби, нити поп звезда која може само снимати нове песме и слати их широм света. Певач сам, изводим већ написану музику за људе који би дошли и слушали је. Сада све зависи од околности, у сваком случају спремна сам. Волела бих да ме публика памти као уметницу која је стварала добре улоге на сцени, дала све од себе и била упамћена као нормална особа.

 

 

 

***

Komentar

***

 

"Politika" ("Kultura")  na ovaj tekst propusti komentar  (anonimne osobe)"...A da nije bilo tog omraženog SSSRa ne bi u selendri Letoniji bilo prvoklasnog muzičkog obrazovanja koje se u SSSR gajilo svuda na istom visokom nivou. Gospodja ne bi imala vrhunsko obrazovanje da uopšte bilo gde peva. Dajmo malo istine."

 

*

 

Poslao više puta komentar  da demantujem ovo rusofilsko "laganje" (nisu objavili); znači "sama redakcija "Poltitike" se bavi propagadnim ratom protiv kulture u Letoniji".

 

*

 

 

Riga "Pariz istoka" je Eline Garanča rodni grad(!) Riga je stara 800 g; 1282. postaje član hanzeatske lige. Hanza se razvila iz udruženja trgovaca u trgovinsko-političku uniju gradova Severne Nemačke i Baltika. Riga ima društvo slično gradovima Nemačke, Švedske i tsl. a tu spada i muzika kroz vekove. Elina Garanča je pevanje studirala u Beču i SAD.

 

 

 

Zoran Stokić

5.07.2021.

Нема коментара:

Постави коментар