Ideje
Ortege i Gaseta o naciji i mi
"Potrebno je odvažiti se na traganje za
tajnom nacionalne države – njene osobene državnosti – u samoj njenoj politici,
a ne u spoljnim načelima biološke ili geografske vrste."
Hoze Ortega i Gaset
Jedan od paradoksa u kome živimo jeste i taj da nam samozvani
"nacionalisti" zapravo ne dozvoljavaju da postanemo "nacionalna
država"! Učinak njihovog političkog delovanja: Srbi i dalje bivstvuju na
nivou plemena ili naroda, od koga svi beže, ali nisu i kompletna nacija. Zašto
je to tako?
Pojam "nacije" i "nacionalne države" stvaran je u
vremenima kada smo mi bili jedan od brojnih "naroda" koji su tavorili
u osmanskoj despotiji i proizvod je jedne specifične jednačine čiji su elementi
prošlost i budućnost. Političko nadahnuće Gala i Germana proizvelo je tu novu
vrstu javnog udruživanja. Nacija nipošto nije "narod", još manje može
da bude "pleme". Nacija, kao i država, nije ništa materijalno, a ni
nešto nepokretno, sputano fizičkim granicama – nego je čista dinamika! To je
volja ljudi da se "nešto zajedno uradi u budućnosti" i samo nam se
pričinjava da je bila zasnovana na jeziku, krvi, prirodnim granicama i
prošlosti. Nacionalna država nastala je onoga trenutka kada je prevaziđen stari
statični model načela udruživanja. Persijanci, Rimljani, Osmanlije mogli su da
pokore bilo koga i da ga svojim "spoljašnjim" sredstvima – ratničkim
veštinama i administracijom – privole da poštuje njihovu vrhovnu vlast – i to
je sve! Tek je "nacionalna država" stvorila trajnu dinamičku koheziju
unutar sopstvenog sistema.
Niko tako jasno nije demistifikovao tu "optičku varku" koja se
krije u pojmu "nacionalne države" kao Ortega i Gaset između dva
svetska rata. "Kao što krv i jezik nisu temelji nacionalnosti, tako to
nisu ni prirodne granice", primećuje on; "sadašnjost istorijskog časa
nam pokazuje raspored takozvanih nacija po kontinentu; od tih sadašnjih granica
se nastoji učiniti nešto konačno i spiritualno. To su, kaže se, 'prirodne
granice'. Ali taj mit o 'prirodnim granicama' odmah iščili čim se podvrgne
istom dokazivanju kao kada je reč o srodstvu po krvi ili po jeziku, kao
ishodištu nacije. Ako se vratimo nekoliko vekova unazad, i ovde nas takođe
iznenađuje činjenica da su Francuska i Španija rastavljenje na manje 'nacije' koje
imaju takođe svoje 'prirodne granice'. Granične planine behu niže od Pirineja
ili od Alpa, a vodene međe pliće od Rajne i Lamanša. Ali to samo pokazuje da je
prirodnost granica 'relativna' i zavisi od ekonomskih i vojnih sredstava
određenog vremena. Granice, dakle, nisu bile početak nacije, već upravo
suprotno: u početku su bile prepreka."
Da je u srednjem veku postojao onaj romantičarski pojam nacionalnosti
koji je postojao u devetnaestom, Engleska, Španija, Francuska... ne bi ugledale
svetlost dana. Jer to tumačenje brka ono što "gura napred" i što
jednu naciju čini nacijom sa onim što je samo "učvršćuje i održava".
Osim Engleske, koja je prednjačila, već oko 1550. je i Španija na ostale
evropske narode počela da ostavlja utisak nečega do tada nepoznatog: postala je
istorijska pojava izuzetne kompaktnosti, postala je "nacionalna
država", iako nisu svi njeni stanovnici govorili španski, niti su imali
isto krvno poreklo! Njenim putem ubrzo je krenula i Francuska.
Samo ljudi koji u svakom trenutku žive obe temeljne dimenzije vremena –
prošlost i budućnost – sposobni su da stvore naciju! Šta treba da se desi
narodima da bi u nekom trenutku u njima proklijala težnja da se "ponašaju
uzorno nacionalno"? Treba da jednog trenutka koncipiraju ideju o tome da
život nije samo ono što od njega čine tradicija, običaji, već da sebe vide kao
pripadnike znatno šire jedinice, koja nije njihova i sopstvena, treba sebe da
vide i kao pripadnike većeg prostora. Istorijski primeri pokazuju da je to bila neka prethodna civilizacija! Za evropske narode taj prostor je bio prostor nekadašnjeg
rimskog zapada. Germanski su narodi vodili dvostruki život: svoj tradicionalan
i onaj uzorni rimski život; integrišući elemenate grčko-rimske kulture i znanja
u svoju tradiciju, Germani su posle nekoliko vekova te "dvojnosti"
konačno od "naroda" prerasli u "nacije"! Drugoga puta u
"naciju" nema. Sama tradicija i običaji jednoga naroda nisu dovoljni
da se pojavi ta "nacionalna" dinamička hohezija koja omogućuje da se
bude "integralan čovek" na engleski, španski, francuski ili srpski
način. Za tako nešto je potreban – uvek – i širi kulturni i misaoni obrazac,
koji se – uvek – preuzima od drugih!
Zoran Stokić
24.07.2021.
Нема коментара:
Постави коментар