Intelektualci iz fotelje
Ivan Vučković , "Danas" 8.07.2021. 15:33
Čitajući mišljenja naših intelektualaca u okviru različitih
medija, dolazi se do zaključka da se naš intelektualizam sveo na žutu štampu i
tumačenje svakodnevnih tričarija u okviru izjava Aleksandra Vučića, Aleksandra
Vulina ili bilo koga drugog iz našeg državnog vrha.
Tako recimo u Peščaniku su se na primer pojavili tekstovi o
Darku Šariću, zarđalim kašikama ili o Vučićevoj izjavi da je fotografija
njegovog brata u „Danasu“ fašistička propaganda gde autor teksta objašnjava da
to nije slučaj i da AV ne zna ni šta je fašizam niti šta je propaganda. Tekst
je dobar (tekstovi su dobri) i to nije sporno.
Sporno je to što su svakodnevne izjave različitih državnih
funkcionera gotovo uvek bez težine. I ne treba se baviti njima jer i samo
njihovo tumačenje ne može biti znatno kvalitetnije niti nas negde konkretno
može odvesti (jer kako, recimo, napisati ozbiljno tumačenje neke nove
besmislene pesme ili nekog praznog filma). Intelektualci rade svoj posao i ja
to razumem, ali gomilom tumačenja svakodnevnih trica i kučina i sami se još
više srozavamo i tonemo a ono što znamo i možemo gubi na težini te „od drveća
ne vidimo šumu“.
Ono što je važno jeste da smo ostali bez institucija, te da
ničija reč više nema istinski odjek „u narodu“. Gomila kritičkih tekstova
očigledno prija vlasti jer, bez obzira na kvalitet ljudi koji ih pišu, rečeno
jezikom Domanovića – „nigde vetrića“.
Zapravo se, dakle, ništa ne dešava – institucije poput
škola, sudova i univerziteta postoje na papiru i, ukoliko se to nekome ne
sviđa, može samo da piše dok, istovremeno, tonemo sve dublje. Intelektualci
poput Martina Lutera Kinga ili Ernesta Gevare više, po svemu sudeći, ne
postoje.
Čini se da je dovoljno samo pisati…
„Die Philosophen haben die Welt nur verschieden
interpretiert, es kommt aber darauf an, sie zu verdndern.“ (filozofi su samo
različito tumačili svet a radi se o tome da se on promeni) – Karl Marks. „Ako
vam je dobro, onda ništa“ – lajtmotiv Peščanika, verujem, ukazuje pre svega na
delanje, praksu. Međutim, te prakse nema.
Delanje nam manjka a tumačenja na svakom ćošku i to sve
češće i od strane onih kojima društvo i društveni problemi nisu struka te im i
esencija razumevanja problema u velikoj meri fali i izmiče (istovremeno, svakim
danom, i nas je sve manje i manje). Nije, dakle, dovoljno samo pisati. Bez
povratka Odiseja i akcije, krezubi će se prosjaci i dalje udvarati Penelopi.
Treba spremiti mreže za propast…
***
Komentar
////Možda ovaj "komentar" - nekim
"slučajnim" putem - dođe do filozofa Ivana Vućkovića. Kada u Danas
ukucam komentar, dobijem obaveštenje "da suviše često pišem
komentare" (pa on odlazi u korpu za đubre; to samo po sebi je dobra slika o medijima u Srbiji. Vlast je uspela da "izgrize" i Danas i
Peščanik////
***
Jedan stari tekst iz 2012.
Povodom teksta
„Nagomilavanje besmisla“ (18. oktobar 2012)
Pogrešne dijagnoze
drugova intelektualaca
"Danas" 22/10/2012
19:06 AUTOR: PROF. DR ZORAN STOKIĆ
Vaš novinar koji je izveštavao sa
tribine FPN „Ko su (i ko nisu) javni intelektualci u Srbiji?“ naveo je da su na
skupu učestvovali Slobodan Antonić, Miroslav Ružica, Ognjen Pribićević,
Vladimir Vuletić, Zoran Avramović, Branko Pavlović, Čedomir Antić, Marinko
Vučinić, Milan Milošević, Duško Radosavljević, Slobodan Reljić, Dejan Vuk
Stanković, Predrag Šarčević, Neven Cvetićanin, Đorđe Vukadinović i Goran
Nikolić, Borka Pavićević, Vesna Pešić, Zoran Stoiljković, Srećko Mihajlović,
Slaviša Orlović...
Oglasite se na www.danas.rs
Šta je tolerancija? Zapitao se
nekada Volter i rekao: „Tolerancija je nužna posledica saznanja da smo
pogrešivi. Grešiti je ljudski. Mora nam biti jasno da su nam drugi potrebni
radi otkrivanja i ispravljanja grešaka.“ Šta je ko kod nas rekao svih ovih
godina, može se lako proveriti (jedino ako ne počnu kao u Orvelovoj „1984.“ da
menjaju sadržaje starih tekstova, novina i knjiga!)
Na tribini su bili intelektualci
koji su u medijima sve ove godine pravili „privid“ kritičkog mišljenja,
međusobno raspravljajući na „dozvoljene teme“. Naša stvarnost nikada nije mogla
da se „ukalupi“ u te „dozvoljene teme“. Kad bi neko od nas sa „strane“ uspeo da
nešto prozbori, „oni“ bi to ignorisali. Znači nije bilo ni „T“ od tolerancije i
drugačijeg mišljenja! Mnoge od njih sam godinama javno prozivao da mi kažu u
kom to društvenom sistemu mi živimo.
I kako je moguće da u Srbiji
postavljaju dijagnoze u politici, sociologiji, kulturi, a da ne uzimaju u obzir
činjenicu da smo kao narod oko 700 godina živeli u despotskim sistemima
(vizantijska, osmanska, komunistička faza)? Šta je sa inercijom despotske
matrice mišljenja i delanja? Odgovora nije bilo!
Za sadašnju „pat“ poziciju u
kojoj se nalazi narod u Srbiji nije kriva samo autokratska vlast, nego i ti
„drugovi“, koji su kada su u pitanju „bazne“ stvari (države i društva)
postavljali pogrešne dijagnoze, oni su hteli „sociološki kancer zvani despotsko
društvo“ da leče aspirinima. Umesto da poput Voltera (koji je, na primer,
pomogao da se Rusove ideje publikuju iako se sa tim idejama nije slagao) i oni
ulože svu svoju moć da se i u javnosti Srbije pojave i one ideje koje su njima
strane i tuđe, oni su se ponašali na autokratski način.
Znači, ponašali su se na isti
način na koji se ponaša vlast (i njeni analitičari). E, sada bi „oni“ sebe da
amnestiraju (kao što to radi i vlast) od svake odgovornosti. Ne, odgovornost je
na nama, na politici koju smo vodili, kao i na analizama te politike koje smo
davali.
*
Kroz istoriju vidimo da je svako društvo imalo svoje kanone pravde i
morala, koje sprovodi preko institucija. Na pr, na Baliju (slično u Indiji),
članovi društvene zajednice su smatrali
opravdanim (normalnim) da ako najniža duštvena klasa „šudra“ uvredi
braman (najviša klasa) treba da bude
osuđen na smrt; obrnuto ako bi braman uvredio šudru, kazna je bila da mu plati
malu globu. Ako bi osoba niže kaste telesno povredila osobu više kaste, presuda
je glasila da bude osakaćen (odecanjem šake ili stopala). Slično je bilo u
Vizantiji, Osmanskom cerstvu. Bezileusi (sultani) su iznad zakona. Pravo na
Zapadu je promovisalo u teoriji i praksi
„jednakost“ članova zajednice, za sve važe isti aršini. "Institucije"
formiraju mišljenje, način zaključivanja članovima zajednice. Kad neko, kao mi,
vekovima živi u "institucijama" vizantiskog tipa, onda im zapadno građansko društvo
izgleda strano i nepravdno.
Zoran Stokić
8.07.2021.
Нема коментара:
Постави коментар