недеља, 10. март 2024.

 

Pionir eksperimentalnog teatra iz Azije u Novom Sadu – savremeni pristup kineske tradicije

 

 

KULTURA Autor: Sanja Kosović 10. mar 202415:17 Izvor: N1 Beograd

 

 

U okviru međunarodnog festivala „THREE Festival“, pionir eksperimentalnog teatra u Aziji, a ujedno i jedan od najznačajnijih azijskih pozorišta - Zuni teatar, gostuje u Novom Sadu. U sredu i četvrtak izveli su multimedijalnu predstavu režisera Denija Janga u Srpskom narodnom pozorištu, a tokom vikenda organizuju radionice za studente u Novom Sadu.

 

Osam i po hiljada kilometara – toliku razdaljinu je hongkongški kreativni sastav “Zuni teatar” prešao kako bi se upoznao sa novosadskom publikom, pa i njihovim umetnicima.

 

 

Zašto baš Srbija?

 

„Razlog zašto sam prihvatio da dođem jeste jer želim da saznam više o srpskoj kulturi. U Aziji gledamo srpsku kulturu, kako je povezana sa Prvim svetskim ratom, mi se suosećamo sa time kako strani uticaj dominira srpskom kulturom“, kaže pozorišni reditelj Deni Jung.

 

“Zuni” je keativni sastav koji, na čelu sa rediteljem Denijem Jangom – ima za cilj da probudi emocije, ali i kritičnu misao kod publike.

 

Jangovo delo “Prekinuti san” je multimedijalna interpretacija dela iz dinastije Ming.

 

U tom periodu, delo je bilo zabranjeno – jer, priča nam Jang, šalje poruku ženama da izađu iz rodnih okova i tradicionalnih očekivanja.

 

„Metaforički, ne pričamo samo o ženama, već o svima koji želimo da izađemo iz svoje niše. Da li možemo da budemo dovoljno oštri da izađemo iz naših sredina, institucija – ustaljenog načina razmišljanja? Ljudi bi rekli da je tu koren kreativnosti, ali tu je i koren kritičke misli, a to nam je potrebno u školama i u društvu, da kritički gledamo gde se nalazimo“, kaže Deni.

 

Kroz “Prekinuti san”, Jang je želeo da prikaže srpskoj publici i značaj multikulturalizma, kojim se, inače, često bavi kroz svoj rad.

 

„Kada prikazujemo druge kulture, naš senzibilitet se proširuje. Kada ljudi čuju Betovena u azijskoj predstavi, ljudi se pitaju – zašto, zašto Betoven u azijskoj predstavi“, navodi Deni.

 

Prekinuti san izvodio se do sada širom sveta – a po rečima glumca Jin Man Čuka, u zavisnosti od kulturološke pozadine zemlje u kojoj nastupaju – tumačenja predstave se razlikuju.

 

„Kada gledaju naš performans, doživljavaju različlite reakcije. Žele da saznaju više, da pitaju više o tome šta mi pokušavamo da kažemo. Trudimo se da ih ne “hranimo porukom”, već da se oni priključe nama u performansu, tumačenjem poruke koju šaljemo“, kaže Jin.

 

Pored igranja “Prekinutog sna”, “Zuni teatar” u Novom Sadu organizuje i radionice za mlade novosadske umetnike.

 

„Radionica se zove 6+1, nju je osmislio Deni Jung, i ona je rezultat njegovog 50-godišnjeg rada u pozorištu, bavi se proučavanjem glasa, pokreta, prostora, kritike i primenom svega toga na sceni. Naši studenti će imati priliku da se upoznaju sa kineskom tradicijom i savremenim pristupom kineske tradicije“, navodi organizator Three festivala Dragan Grinsmit.

 

Zuni teatar gostuje u Novom Sadu od 1. do 10. marta, a poslednjih dana gostovanja u Novom Sadu biće održane radionice za mlade umetnike.

 

 

***

Komentar

***

 

Interakcija gena i kulture. Nije moguće voditi politiku koja krši biološko/sociološke zakone, zašto? Zato što to vodi samouništenju. Primarni problem sa ovom vlasti 1945/1990-2024., je što KRŠI biološko/sociološke  zakone preživlajvanja našeg "malobrojnog" društva. Iz biologije,sociologijei antropologije na planeti Zemlji znamo da malobrojna i mnogobrojna društva PREŽIVLJAVAJU na RAZLIČITE načine.  MALOBROJNO  društava, da bi preživelo, su MIROLJUBIVA, sve je podređeno dobrobiti pojedinaca. Vrednosti su individualizam, personalizam, tolerancija, ljudska prava, zaštita prirodnih resursa. Vlast je decentralizovana, zasnovana na demokratiji, toleranciji i miru.  A da su MNOGOBROJNA duštva, da bi preživela, RATOBORNA, težište su stavljala na reprodukciju i ratove, dok su kvalitet i konkurentnost potisnuti, potčinjavanje pojedinaca dobrobiti društva, etnocentrizam, ekspanzionizam i imperijalizam, snažna centralistička vlast, uniformnost, cenzura, stroge kazne, netolerancija i suđenja ko narušava uniformnost.

 

Zoran Stokić

10.03.2024.

Нема коментара:

Постави коментар