субота, 9. март 2024.

 

Preminuo prvak Opere Srpskog narodnog pozorišta u penziji Branislav Jatić

 

 

KULTURA Autor: Beta 09. mar 202410:53 Screenshot/Youtube

 

 

 

Branislav Jatić, prvak Opere Srpskog narodnog pozorišta u penziji, preminuo je u 68. godini u Novom Sadu.

 

 

Kako prenosi novodsadski Dnevnik, Jatić je decenijama na sceni svoje matične kuće u najvažnijim ulogama basovskog repertoara bio jedan od važnih oslonaca u predstavama, uvek dobro primljen kod publike, osobitog glasa i pojave, ali i izuzetnog glumačkog talenta, koji su kritičari uvek isticali kao veliku vrednost u njegovim tumačenjima operskih uloga.

 

„Jatić je u Srpskom narodnom pozorištu 20 godina držao operski repertoar. Pevao je glavne uloge i držao repertoar, i sada tek vidimo, kada u Srbiji, od srednje škole do kraja doktorskih studija, nema nijednog takvog basa, koliko nam je zapravo Branislav Jatić vredeo“, istakao je za Dnevnik direktor Opere SNP-a Željko Andrić.

 

Jatić je bio angažovan i u penziji, imao nekoliko proba sa solistima, između ostalog i kao instruktor za ruski jezik za operu „Demon“ Antona Rubinštajna

 

Jatić je 1977. postao solista Opere SNP-a, a prvak 1989. godine.

 

Na toj sceni ostvario je preko 50 uloga u operama italijanskih, nemačkih, ruskih, francuskih i domaćih kompozitora, i još oko 20 u drugim operskim kućama.

 

Sa ansamblom Opere SNP-a je gostovao širom bivše Jugoslavije, kao i u inostranstvu (Rumunija, Mađarska, Italija, Rusija). U ovoj kući je u dva navrata obavljao funkciju direktora Opere SNP-a.

 

Internacionalnu karijeru je započeo 1986. ulogom Sparafučila u Verdijevom „Rigoletu“, na Letnjem festivalu u Segedinu.

 

S ansamblima inostranih operskih kuća gostovao je u Holandiji i Belgiji , na Kipru, Nemačkoj i Švajcarskoj.

 

Šest puta je nagrađen Godišnjom nagradom SNP-a, kao i najvišim priznanjem Srpskog narodnog pozorišta – Zlatnom medaljom „Jovan Đorđević“ (1998).

 

Dobitnik je i Oktobarske nagrade Novog Sada (1997).

 

 

***

Komentar

***

 

 https://www.youtube.com/watch?v=5fov3fwy91U

Branislav Jatic 20 F Durante VERGIN TUTTO AMOR

 

 

*

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=sbzveVigBlU

Francesco Durante: Litania della Beata Maria Vergine





Retko se rađa takav glas, koji je Branislav izbrusio na Konzervatorijumu "Čajkovski". Pored brojnih rola koje je sa lakoćom pevao možda je najbolji način da ga se setimo njegova "Mama Agata" iz Donicetijeve komične opere - o životu ansabla i pevača dok stvaraju jedu operu – tu je Jeftić svoj na svome. To je iz vremena kada smo (još uvek) "bili deo civilizacije" i kada su institucije vodili stručnji ljudi, a o tome svedoči  premjera (prvi put u SR) u SNP-NS 28.12.1991., ponovo aktuelne u svetu Donicetijeve "Le Convenienze ed le inconvenienze Teatrali" (Pozorišne zgode i nezgode). Kultna opera Donicetija 1827., Napulj, decenijama je bila izuzetno popularna u Evropi ali i zaboravljena. Doživela je renesansu 1963 u Milanu, Minhenu (kao: Viva la Mama) 1969, Veneciji, Beču, NS... Benedeto Marčelo je se već 1720., u satiri "Il Teatro alla moda" osvrnuo na operski  život  pri stvaranju produkcije; slično Gasman 1768., u "Opera serija" te Paizelo i Čimaroza, na tom tragu se kretao Doniceti u svom govoru o običajima i pravilima u operskoj produkciji, o primadonama, njihvom mamama i muževima (SIC! koje učestvuju u pravljenju opere), o broju arija koje će pevati, o tome da pevač može donositi arije iz drugih opera i ubacivati i u tekuću, o tome ko će gde biti na plakatu najave opere i tsl. Doniceti  karikira stil Rosinijeve ere koloraturne pompe, dramatične muzike, vojnih marševa. Lik mame Agate, koju peva bas toliko je markantno urađen da se ova komična opera sada pojavljuje i pod nazivom "Viva la Mama". Doniceti  je pisao ovu operu za tadašnje zvezde Maria Malibran i Giuditta Pasta. Najpoznatija obnovljena verzija je sa Monserat Kabale (primadona: Corilla - sopran) i Huana Ponsa (Mama Agata - bas).

 

Zoran Stokić

9.03.2024.

Нема коментара:

Постави коментар