Preminuo
prvak Opere Srpskog narodnog pozorišta u penziji Branislav Jatić
KULTURA Autor: Beta 09. mar
202410:53 Screenshot/Youtube
Branislav Jatić, prvak Opere
Srpskog narodnog pozorišta u penziji, preminuo je u 68. godini u Novom Sadu.
Kako prenosi novodsadski
Dnevnik, Jatić je decenijama na sceni svoje matične kuće u najvažnijim ulogama
basovskog repertoara bio jedan od važnih oslonaca u predstavama, uvek dobro
primljen kod publike, osobitog glasa i pojave, ali i izuzetnog glumačkog
talenta, koji su kritičari uvek isticali kao veliku vrednost u njegovim
tumačenjima operskih uloga.
„Jatić je u Srpskom narodnom
pozorištu 20 godina držao operski repertoar. Pevao je glavne uloge i držao
repertoar, i sada tek vidimo, kada u Srbiji, od srednje škole do kraja
doktorskih studija, nema nijednog takvog basa, koliko nam je zapravo Branislav
Jatić vredeo“, istakao je za Dnevnik direktor Opere SNP-a Željko Andrić.
Jatić je bio angažovan i u
penziji, imao nekoliko proba sa solistima, između ostalog i kao instruktor za
ruski jezik za operu „Demon“ Antona Rubinštajna
Jatić je 1977. postao solista
Opere SNP-a, a prvak 1989. godine.
Na toj sceni ostvario je preko
50 uloga u operama italijanskih, nemačkih, ruskih, francuskih i domaćih
kompozitora, i još oko 20 u drugim operskim kućama.
Sa ansamblom Opere SNP-a je
gostovao širom bivše Jugoslavije, kao i u inostranstvu (Rumunija, Mađarska,
Italija, Rusija). U ovoj kući je u dva navrata obavljao funkciju direktora
Opere SNP-a.
Internacionalnu karijeru je
započeo 1986. ulogom Sparafučila u Verdijevom „Rigoletu“, na Letnjem festivalu
u Segedinu.
S ansamblima inostranih
operskih kuća gostovao je u Holandiji i Belgiji , na Kipru, Nemačkoj i
Švajcarskoj.
Šest puta je nagrađen Godišnjom
nagradom SNP-a, kao i najvišim priznanjem Srpskog narodnog pozorišta – Zlatnom
medaljom „Jovan Đorđević“ (1998).
Dobitnik je i Oktobarske
nagrade Novog Sada (1997).
***
Komentar
***
Branislav Jatic 20 F Durante
VERGIN TUTTO AMOR
*
https://www.youtube.com/watch?v=sbzveVigBlU
Francesco Durante: Litania
della Beata Maria Vergine
Retko se rađa takav glas, koji
je Branislav izbrusio na Konzervatorijumu "Čajkovski". Pored brojnih
rola koje je sa lakoćom pevao možda je najbolji način da ga se setimo njegova
"Mama Agata" iz Donicetijeve komične opere - o životu ansabla i pevača
dok stvaraju jedu operu – tu je Jeftić svoj na svome. To je iz vremena kada smo
(još uvek) "bili deo civilizacije" i kada su institucije vodili
stručnji ljudi, a o tome svedoči
premjera (prvi put u SR) u SNP-NS 28.12.1991., ponovo aktuelne u svetu
Donicetijeve "Le Convenienze ed le inconvenienze Teatrali" (Pozorišne
zgode i nezgode). Kultna opera Donicetija 1827., Napulj, decenijama je bila
izuzetno popularna u Evropi ali i zaboravljena. Doživela je renesansu 1963 u
Milanu, Minhenu (kao: Viva la Mama) 1969, Veneciji, Beču, NS... Benedeto
Marčelo je se već 1720., u satiri "Il Teatro alla moda" osvrnuo na operski
život
pri stvaranju produkcije; slično Gasman 1768., u "Opera
serija" te Paizelo i Čimaroza, na tom tragu se kretao Doniceti u svom
govoru o običajima i pravilima u operskoj produkciji, o primadonama, njihvom
mamama i muževima (SIC! koje učestvuju u pravljenju opere), o broju arija koje
će pevati, o tome da pevač može donositi arije iz drugih opera i ubacivati i u
tekuću, o tome ko će gde biti na plakatu najave opere i tsl. Doniceti karikira stil Rosinijeve ere koloraturne pompe,
dramatične muzike, vojnih marševa. Lik mame Agate, koju peva bas toliko je
markantno urađen da se ova komična opera sada pojavljuje i pod nazivom
"Viva la Mama". Doniceti je
pisao ovu operu za tadašnje zvezde Maria Malibran i Giuditta Pasta.
Najpoznatija obnovljena verzija je sa Monserat Kabale (primadona: Corilla -
sopran) i Huana Ponsa (Mama Agata - bas).
Zoran Stokić
9.03.2024.
Нема коментара:
Постави коментар