понедељак, 11. септембар 2023.

 

Od otpravnika vozova do svetskih operskih pozornica

 

 

KULTURA Autor: Tanjug 10. sep 202323:30 Printscreen / Youtube

 

"Povratna karta svetske klase" dokumentarac je o putu jednog otpravnika vozova do metropolitena i svetskih operskih pozornica.

 

I upravo to je životna priča baritona Željka Lučića o kojoj dokumentarni film snima reditelj Mateja Rackov.

 

„Nisam aktivno pratio operu. Ta njegova inicijalna života priča, da je počeo kao otpravnik vozova, ali ga je neki unutrašnji glas vodio da usavrši solo pevanje i postane to što je danas, potpuno me fasciniralo“, kazao je reditelj.

 

Rackovu je nainteresantnija bila Lučićeva pojava i ličnost, i lakoća sa kojom nosi slavu, pošto je „toliko neposredan i pristupačan, da je bilo kontraproduktivno posle u radu sa nekim drugim svetskim zvezdama“.

 

„Ima mnogo toga da kaže o položaju operskih umetnika danas i samoj operi. To je bio ključ da prihvati projekat. Njegova priča sama za sebe je film. Međutim, meni je bilo interesantno da vidim kako umetnost koja toliko traje i dalje opstaje uz male promene. On zna operu iznutra i može najbolje da kaže šta se tu dešava“, rekao je Rackov.

 

 

***

Komentar

***

 

 

Hvala za film! Ono što je Novak postigao u tenisu postigli su naši pevači Lučić i Mijanović u operi; ali dok smo od Novaka napravili totem za Željka i Marijanu malo ko zna! Kada elita nije prošla vekove aristokratskog  kultuvisanja onda ona "sve" posmatra - "ratničkim očima" - otuda umesto da socijalizuje omladinu kroz kulturu ona je socijalizuje kroz sport – sport kao "ratovanje drugim sredstvima" – zato nam je takvo i društvo već 33 god kao ratna arena! Našu započetu izgradnju "građanskog društva" je posle 150 god prekino komunizam i vratio nas je u matrice totema (iz vizantisko/osmanske matrice), zato sada u 21 veku, ovde imamo totem-političar, totem-sportista i tsl. Smrtonosni anahronizam. Totemizam, drevni oblik religiske prkse, je vera neke društvene jedinica (porodice, loze, klana, plemena) da postoji „srodstvo“ sa nekom životinjom/biljkom sa kojom se simbolički emotivno povezuju – te da nam to  srodstvo pomaže da preživimo i zato ga poštujemo. Za razliku od despotija na Zapadu su "smenili" totem-Boga; pa je moralni autoritet postalo Društvo i njegove kulturne konvencije. U toj "smeni" najveći doprinos  su  dali pozorište i opera (1597.). Dramska i operska scena  je  očarala publiku nečim što se činilo savršenim odrazom života, slikom ljudskih emocija „tako prirodnim i tako suptilnim“ – otuda su drama i opera bili idealno sredstvo za građansku socijalizaciju.

 

Zoran Stokić

10.09.2023.

Нема коментара:

Постави коментар