Pablo Pikaso je dobro znao
kako će naplatiti plakat za čuveni jugoslovenski film
LIFESTYLE Autor: City Magazine 25. okt
202412:57 9 komentara
Pablo PicassoWikipedia / Bitka na Neretvi
plakat / Pablo Picasso / AFP
Pablo Pikaso je jedan od najznačajnijih i
najuticajnijih umetnika 20. veka.
Pikaso je vajar, slikar, grafičar i
scenograf, a njegovo stvaralaštvo se smatra prekretnicom o umetnosti. Odlikuje
ga i konstantno preklapanje perioda.
U svom Plavom razdoblju, koje je trajalo
od 1901. do 1904. godine, slikao je prvenstveno siromahe. Slikama dominiraju
različite nijanse plave boje koje ostavljaju melanholičan utisak na posmatrača.
Dela iz ovog perioda spadaju u najpopularnija umetnička dela 20. veka, a neka
od njih su “Stari gitarista”, “Život”, “Skroman obrok” i “Obrok slepca”.
Tokom svog života, Pikaso je samo dva puta
uradio plakat za film. Jedan za Bunjuelov film “Andaluzijski pas“, a drugi je,
za našu kinematografiju jako bitan film, “Bitka na Neretvi“ reditelja Veljka
Bulajića, prenosi City Magazine.
Veljko Bulajić je upoznao Pikasa u Monte
Karlu 1964. godine na filmskom festivalu. Kada je završeno snimanje filma,
krenula je njegova svetska distribucija. Bulajić je zatražio od Pikasovog
agenta u Parizu da dizajnira plakat za film koji će se koristiti na zapadnom
tržištu, prvenstveno u Velikoj Britaniji.
Plakat za film “Bitka na Neretvi” je
štampan u ograničenom tiražu i svaki primerak je potpisao Pikaso na poleđini.
“New York Times” je u nedeljnom broju, u 1,200 000 primeraka, objavio taj
plakat.
Pikasu je delovala interesantno ponuda da
napravi poster za jedan film koji dolazi iz Jugoslavije, te je odlučio da
pogleda film kako bi doneo konačnu odluku. Nakon što je odgledao film i upoznao
se sa istorijom Jugoslavije, doneo je odluku da za poster iskoristi motive
svoje slike “Sabinjanke” te da ih prikaže u crvenoj boji kao asocijacja za
antifašističku borbu.
Pablo Pikaso je za ovaj poster odbio
honorar, ali je zauzvrat tražio 12 flaša vina iz Jugoslavije. Lično Veljko
Bulajić je pripremio kolekciju od 12 flaša vina jer je i on sam bio veliki
ljubitelj. Kolekcija vina su iz Dalmacije, Srbije i Makedonije, a Pikasu je
upravo Bulajić uručio poklon.
Bitka na Neretvi je jugoslovenski
partizanski film iz 1969., snimljen u međunarodnoj koprodukciji sa Italijom i
Zapadnom Nemačkom.
Scenario za film su napisali Stevan i
Veljko Bulajić koji ga je i režirao. Glavne uloge tumače Sergej Bondarčuk, Jul
BrIner, Entoni Doson, Milena Dravić, Boris Dvornik i Orson Veles. Zasnovan je
na istinitim događajima tokom iz Drugog svetskog rata.
Često se smatra jednim od najboljih
filmova snimljenih u Jugoslaviji, a bio je možda i najskuplji: procene o
njegovom budžetu kreću se od najmanje 4,5, pa čak i do 12 miliona dolara( što
bi danas iznosilo oko 70 milona dolara). Bio je nominovan za Oskara za najbolji
film van engleskog govornog područija.
***
Komentar
***
Prema Davidovoj neoklasicističkoj
slici Pikasove "Sabinjanke" više liči na karikaturu. Tema Davidove slike
je trenutak kada su se Sabinjanke zajedno sa svojom decom bacile među zaraćene
Rimljane, svoje muževe, i Sabinjane, svoju braću, da bi ih rastavile i sprečile
krvoproliće - u kojem na kraju i same stradaju. David ja započeo sliku 1795.,
dok je bio utamničen tokom - revolucionarnog terora jakobinske diktature jer je
podržavao Robespijera. Slika je protumačena kao poziv na pomirenje zavađenih
revolucionara. Kompozicija se zasniva na dva plana, prvi sa svim figurama organizovane
u horizontalnoj traci, poput likova na antičkim grupnim reljefima, te drugim
planom s tvrđavom na steni (s koje su Rimljani bacali izdajnike) i tmurnim nebom.
Središnja najosvetljenija figura je devojka (ćerka kralja Sabinjana) u belom.
Ona stoji raširenih ruku između dva gola ratnika (oca i muža). Figure su
napete, u pokretu, odišu ratničkim i herojskim duhom. Ovde bi to bilo pomirenje
"zavađenih" komunista
i fašista jer oni imaju - istorijski i teorijski – zajedničo polazište, na
primer, Sorela!
*
Sorel: "buržoazija je postala jednako
glupa kao i aristokratija u 18. veku; lišena je svakog interesa za
proletarijat". Kritikujući Marksov evolucioni pristup i obrušavajući se na
sindikate u Engleskoj i skandinavskim zemljama, Sorel razvija svoju viziju
revolucionarnih radničkih sindikata u Francuskoj/Italiji. Napadajući ideje
socijalne demokratije koja je razvijana u Nemačkoj, radnički sindikati u
Italiji/Francuskoj se, pod Sorelovim uplivom, sve više okreću "klasnoj
borbi, generalnom štajku, revolucionarnim idejama". Bio je to pokret protiv
svakog parlamentarizma, demokratije, pokret odvajanja radničkih sindikata od
stranačke parlamentarne borbe, bio je to pokret koji je "pojačavao
instinkte rata" sa ciljem da demokratiju smeni "diktatura
proletarijata", da "građanski moral" ustukne pred
"revolucionarnim moralom". Ukratko, bila je to ideologija zasnovana
na "mističkom kultu revolucije", koja se odigrao u Rusiji. Iz
"Materijalizma i empiriokriticizma" (1907.) saznajemo da je Lenjin
poznavao učenje Sorela. Između Sorelovih revolucionarnih teorijskih i praktičnih
ideja i boljševičkih postoji jednoznačno preslikavanje. Pišući Lenjinu knjigu
podrške, Sorel proklinje "plutokratske demokratije". U nas se o tome
nije govorilo jer je i Musolini govorio da je na njega osim Pereta najviše
uticao Sorel. "Ponavljam, ja najviše dugujem Sorelu", grmi Musolini;
"za mene je glavno – akcija! Ovaj učitelj sindikalizma i njegova kruta
teorija o revolucionarnoj taktici najviše su doprineli oblikovanju discipline,
energije i snage fašističkih kohorta!" Istovremeno, sam Sorel poručuje:
"Naš Musolini nije običan socijalista. Verujte mi, vi ćete ga po svoj
prilici videti jednoga dana kako salutira sabljom na čelu bataljona
italijanskoj zastavi!"
Zoran Stokić
26.10.2024.
Нема коментара:
Постави коментар