Film
o izložbi u Jugoslovenskoj kinoteci – „Soja Jovanović – snovi u boji’’
KULTURA Autor:N1 Beograd05. maj.
202211:32Izvor: Soja jovanović / Ilsustracija: Aleksa Gajić
Stogodišnjicu rođenja prve srpske
rediteljke dugometražnih igranih filmova, Sofije Soje Jovanović (1922–2002),
Jugoslovenska kinoteka obeležava višemesečnom postavkom, multimedijalnom
izložbom „Soja Jovanović – snovi u boji” autorke Irine Kondić, kustoskinje
Jugoslovenske kinoteke. Konačno je završen film koji prikazuje proces nastanka
izložbe, kao i njeno otvaranje, objavili su autori.
„Srećni smo što možemo da vas
obavestimo da je film ’’Soja Jovanović – snovi u boji’’ posle malo više vremena
potrebnog za montažu i obradu završen. Film predstavlja tzv. „mejking of“-
proces nastanka i rad na postavci istoimene izložbe otvorene pre nešto više od
mesec dana u Jugoslovenskoj kinoteci. S obzirom da je ovo godina jubileja naše
prve rediteljke igranog filma i da će izložba u Sojinu čast trajati još
nekoliko meseci, važno nam je što imamo i video dokument o nastanku izložbe
koji je deo trenda u svetu kada su ovako važne izložbe u pitanju“, izjavila je
tim povodom autorka izložbe, Irina Kontić.
Jubilej će obeležiti i digitalna
restauracija popularne komedije Soje Jovanović Pop Ćira i pop Spira (1957), u
okviru projekta A1 Kinoteka. Restaurisanu kopiju prvog srpskog filma u boji
publika će moći da vidi 8. marta na dve projekcije u sali „Makavejev”, kao i na
premijernoj projekciji onlajn na zvaničnoj FB stranici Jugoslovenske kinoteke.
Prema rečima Irine Kondić,
osnovni deo izložbe u centralnom holu zdanja u Uzun Mirkovoj ulici čini
podsećanje na sve igrane filmove koje je Soja Jovanović režirala: Sumnjivo lice
(1954), Pop Ćira i pop Spira (1957), Diližansa snova (1960), Dr (1962), Put oko
sveta (1964), Orlovi rano lete (1966), Pusti snovi (1968) i Silom otac (1969).
Prateća građa obuhvata plakate, fotografije, skice. Tu su i originalni kostimi
iz filmova, dok posebnu atrakciju predstavlja umetnička instalacija visine
devet metara koja spaja ilustracije Alekse Gajića s vremenskom linijom na kojoj
je hronološki data biografija Soje Jovanović.
***
Komentar
***
1954. mnogi
novinari bi napisali kako je "film režirao Soja Jovanović". Žena
reditelj? Nemoguće. A zašto je bilo moguće? Deca se ne ugledaju samo na svoje
roditelje (otac, hemičar, majka filozof) već i na ujake, stričeve, babe ili
dede,..., Sojin deda Milan Jovanović, dvorski fotograf, imao je rođenog brata,
glavom i bradom, uvaženog slikara Paju Jovanovića, stric joj je bio vajar Dušan
Jovanović a njegova supruga je bila naša poznata glumica Nevenka Urbanova. Umetnost
je prevagnula upisala je studije glume i drame - sa kolegama je osnovala
Akademsko pozorište (prvi studentski teatar u zemlji 1944.) izvodili su između
ostalog „Nušićevo „Sumljivo lice“ 1948., koje
je uplašilo novu komunističku vlast, trupa raspuštena, a predstava zabranjena!
Ali se, kao što to biva u našim životima, desila slučajnost, predstavu je video
čovek iz Agitpropa Dobrica Ćosić, usepo je da „drugove“ ubedi da puste da
Akademsko pozorište preživi i preraste u Pozorište na Terazijama; gde će Soja
izvoditi svoj „Kabare“, "Neki to vole vruće", "Bal lopova",
"Vezana vreća" i druge. Ubrzo je prešla na film gde je snimala
komedije prema delima Branislava Nušića, Stevana Sremca, Jovana Sterije
Popovića, Branka Ćopića. „Školovala sam se za pozorište“, kaže Soja, „za kolektivnu
umetnost koja se odvija u beskrajnoj, pobožnoj ljubavi prema sceni i prema
partnerima (glumcima, celoj ekipi)... a završetak snimanja filma je tužan za
reditelja. To su večiti rastanci, zanavek, kao da ih već u životu nije dosta
bilo!“
Zoran
Stokić
6.05.2022.
Нема коментара:
Постави коментар