петак, 6. мај 2022.

 

Simens predstavio ekološki voz na vodonik

 

SCITECH Autor:Beta/AFP06. maj. 202207:116 komentara, simens voz vodonikIzvor: REUTERS/Max Brugger

 

Nemački konglomerat "Simens" predstavio je motorni voz s pogonom na vodonik koji je razvijen s nemačkim železničkim operaterom "Dojče ban", s ciljem da prvi krene u saobraćaj 2024. godine u regionalnom prevozu.

Voz s posebnim vagonom za pogonsko gorivo – vodonik trebalo bi da „zameni dizel-vozove u regionalnom transportu“, navodi se u saopštenju „Dojče bana“.

Korišćenje vodonika, gasnog goriva bez zagađujućih produkata, deo je projekta nemačke vlade koji želi i da „elektrifikuje 75 odsto železničke mreže do 2030. godine“, rekao je Mihael Teurer, državni sekretar u Ministarstvu za digitalne tehnologije i transport.

Novi model voza nazvan „Mireo Plus H“ radi na „zeleni vodonik“, proizveden „čistom energijom“, a po sagoorevanju ispušta samo vodenu paru i vodu.

"Svaki isporučeni voz će uštedeti do 45.000 tona ugljen-dioksida tokom 30-godišnjeg životnog veka u poređenju sa odgovarajućim putovanjima automobilom", rekao je Majkl Peter, izvršni direktor firme "Simens Mobiliti".

Voz će, zavisno od konfiguracije, moći da pređe 800 do 1.000 kilometara, uz maksimalnu brzinu do 160 kilometara na sat, navodi se u saopštenju.

"Dojče ban" je podržao razvoj stanica za snabdevanje koje mogu da rezervoar vodoničnog voza napune podjednako brzo kao i rezervoar "šinobusa" dizelom.

"Mireo Plus H" će na probu prugama Baden-Virtemberga 2023. godine, a u redovan saobraćaj će 2024. između gradova Tibingen, Horb i Forchajm.

Tim programom "Simens" pokušava da uhvati korak sa svojim francuskim konkurentom "Alstomom" koji već prodaje putničke vozove na vodonik: 41 voz su naručile dve nemačke pokrajine, a probe su obavljene u Austriji, Holandiji, Poljskoj , Švedskoj i Francuskoj.

"Alstom" i kompanija "Engie" razvijaju jake teretne lokomotive koje pokreće gorivna ćelija na vodonik.

 

 

***

Komentar

***

 

 

DB i Simens kažu da Vodonik proizvode korišćenjem zelene struje. Evidentno je da su DB i Simens uspeli da naprave voz (litijumske baterije i vodonik) – koji ima slične pružne karakteristike kao dizel vozovi. Ne znam zašto nisu koristili nikal-vodonikove baterije koje se koriste od 1977., a koje su kasnije korišćene na Međunarondoj svemrskoj  stanici kao i na primer, kod teleskopa Habl (jedno pakovanje tih baterija je trajalo 19 godina). Inače vodonik sačinjava 75% mase svemira! Po svoj prilici prvi koji je izolovao vodonik bio je Paracelzijus (u reakciji metala i jake kiseline); preciznu odrednicu „zapaljivom vazduhu“ dao je Kevendiš 1766. (izolovao ga iz reakcije cinka i hlorovodonične kiseline). Pokazao je da rakcija vodonika i kiseonika stvara vodu; 1783. Lavoazje vođen time, tom elementu, daje ime hydrogèn, od grčkog "onaj koji stvara vodu" (grč. ὕδωρ = voda, γενής = stvaratelj). Voda/vodonik kao izvor kosmološkog i biološkog života, ali i uništenja – „tečni vodonik“ (Dever, 1898.), „deuterijum“(1931.), „teška voda“(1932.), „tricijum“( Raderford, 1934.).

 

Zoran Stokić

6.05.2022.

Нема коментара:

Постави коментар