недеља, 26. март 2023.

 Slavni kompozitor potpuno skrhan:

 "Slomljen sam, napustio nas je pre nekoliko sati"

 

Jedan od najslavnijih britanskih kompozitora Endru Lojd Veber saopštio je da je njegov najstariji sin Nikolas preminuo u 43. godini života nakon borbe sa rakom želuca, prenosi "Daliy mail".

 

IZVOR: INDEX.HR NEDELJA, 26.03.2023. | 20:12 -> 10:11 Foto: Profimedia

 

Ovaj 75-godišnji kompozitor i dobitnik Oskara, podelio je tužnu vest putem Tvitera:

"Slomljen sam što moram da objavim da je moj voljeni najstariji sin Nik umro pre nekoliko sati u bolnici. Cela porodica je okupljena i svi smo potpuno skrhani", napisao je cenjeni kompozitor. Nikolas Veber je imao 43 godine i nedavno je ušao u hospis (bolnica u kojoj neguju ljude u poslednjim stadijumima raka).

Njegov otac je ranije objavio video na Instagramu u kojem je govorio o tome. "Želim da vam se zahvalim na brojnim porukama podrške mom sinu Niku. Sada je prebačen u bolnicu i bori se", rekao je on na snimku.

"Mislim da je prošao najgore od ovog prvog napada upale pluća koji je dobio kao posledicu raka, što je jednostavno užasno. Svi smo ovde i porodica se ovde okupila, i mislim da je to bilo pravo mesto za sve nas. Idem da vidim Nika za minut i preneću mu sve fantastične želje koje sam dobio za njega sa svih strana sveta, dodao je on tada.

Nikolas je bio kompozitor nominovan za Gremi, a 2021. godine napisao je originalni album Pepeljuge Endrua Lojda Vebera.

 

***

Komentar

***

 

West End i Broadway  - živeli su decenijama od njegovih muzičkih produkcija, mjuzikla (Mačke,..., Isus Hristos Superstar, Evita) muzičkih komedija(Fantom iz opere), filmske muzike, to se prelilo na svet - imale su ogroman komercijalni uspeh i učinile su Vebera najbogatijim "muzičarem" u VB. To se desilo zahvaljujući njegovoj "kreativnosti ala Mocart" - varijacijama na širok spektar poznatih  tema (Mendelsona,...,Pučinija,..., Pink Floida); njjegovi mjuzikli su osvojili publiku, sa modernim temama u skladu sa vremenom. Otac, William Lloyd Webber, bio je kompozitor i profesor muzike na Kraljevskom fakultetu u Londonu, a majka, Jean Johnstone Lloyd, prof  klavira. S navršene 3 god je već svirao violinu, a kasnije i druge instrumente, sa 6 god počeo je komponovati, prva dela je objavio sa 9 god. Među optužbama za plagijat rečita je ona Louisa Andriessena: „Veber nikada nije sam izmislio ni jednu notu. To je prilično loše“. Optužbe za plagijat rešavane su van sudskim poravnanjem. Veber je zanat naučio od Mocarta. Mocart je celog života pravio varijacije i skice (sva sreća sačuvano je 10% - 320 skica; supruga Konstanca je uništila 90% tih skica). Skice: ležerni  rukopisi daju samo delove muzike, pokrivaju najistaknutije muzičke linije (liniju melodije, a često i bas), ostavljajući druge linije da se popune kasnije. Mozda je najbolji uvod u Amadeusovo komponovanje - 10 varijacija: KV 455 - gde on koristi jednostavnu Glukovu melodiju "La rencontre imprevue" komične oper 1763., da pokaže svoje majstorstvo melodijskih, harmonskih i kontrapunktnih elemenata; na kraju, u poslednjim varijacijama, čujemo zvuke kao amalgam Bahovog preludija i sonate Domenika Skarlatija. Varijacije, kod Mocarta, započinju nekom muzičkom frazom – ali nekom dokazanom uspešnom muzičkom idejom, da ne bi razočarao oca, da bi uspeh muziciranja bio 100% siguran nastup! Ne kao kod , na primer, Telemana, koji se nije plašio da započne, na neviđeno, nesigurno; čuo je u bari žabe, čuo je zrikavce kako zriču, i pokušava to da uglazbi. Romantičari su baš način na koji komponuje Teleman pripisivali Mocartu. Kako je bilo u detinjstvu, tako je kod Mocarta ostalo celoga života, komponovanje mora započeti "proverenom sigurnom muzičkom idejom", iz dela predhodnika i savremenika. Broj varijacija, iz dela drugih kompozitora pokazuje, da ih je slušao, da ih je pomno studirao. Bio je to maniristički, mukotrpni, svakodnevni rad. Preživelo Mocartovo pismo  ocu Leopoldu (31. 07. 1778.) ukazuje da je kompoziciju smatrao veoma aktivnim procesom: "Znate da se upuštam u muziku, da tako kažem – da o njoj razmišljam po ceo dan – da volim da eksperimentišem – učim – razmišljam"! Od detinjstva Mocart je razvio muzički dekoder – šta može da mu posluži kao korisan početak neke varijacije tj. komponovanja – jer za Mocarta komponovanje nije ništa drugo do neprestalno igranje – variranje!

Zoran Stokić

26.03.2023.

Нема коментара:

Постави коментар