петак, 17. март 2023.

 

Tramp može da se vrati na Jutjub

 

SCITECH Autor:Beta17. mar 202317:44 REUTERS/Jonathan Ernst/File Photo

 

Onlajn video platforma Jutjub (YouTube) saopštila je da će okončati suspenziju kanala bivšeg američkog predsednika Donalda Trampa, dve godine posle isključenja zbog napada njegovih pristalica na vašingtonski Kapitol hil.

Trampov kanal od danas više ne podleže ograničenjima, navela je platforma na Tviteru.

Tramp, republikanac koji je najavio da će se kandidovati za predsedničke izbore 2024. godine, isključen je sa društvenih mreža u januaru 2021. godine, dok je još bio na vlasti, jer je ohrabrivao svoje pristalice tokom napada na Kongres SAD – parlament u Vašingtonu.

Tu odluku bez presedana u to vreme usledila je posle ukidanja Trampovih naloga na drugim društvenim mrežama kao što su Tviter (Twitter), Fejsbuk (Facebook) i Instagram.

JuTjub je danas opravdao svoju odluku navodeći da je napravio procenu „rizika od nasilja“ i da je uzeo u obzir važnost za glasače da čuju na jednak način glavne kandidate.

Tramp se poslednjih meseci vratio na društvene mreže. Međutim, tek treba da objavi poruku na svojim nalozima, jer od zabrane prvenstveno komunicira preko svoje platforme – Truth Social.

 

***

Komentar

***

 

Nismo ništa naučili iz Istorije i antičke retorike. Ernst Robert Curtius:  "Poznavanje prirode je mnogo napredovalo...manje očigledan je napredak u istorijskom znanju. Istorija ne menjaja način života, već način razmišljanja, dovodi do proširenja i prosvetljenja svesti. Dugoročno, efekti ovog procesa mogu biti od značaja i za rešavanje praktičnih zadataka čovečanstva. Jer, najveći neprijatelj moralnog i društvenog napretka je tupost i skučenost svesti, kojoj antisocijalni afekti svake vrste pružaju jednako moćnu pomoć kao i intelektualna indolentnost, odnosno princip najmanjeg mentalnog trošenja energije. Napredak u razumevanju prirode je proverljiv. Napredak istorijske spoznaje, s druge strane, može se vršiti samo dobrovoljno; ta spoznaja nema nikakvu ekonomsku i izračunljivu društvenu korist; ona stoga nailazi na ravnodušnost ili čak otpor egoizma oličenog u formacijama moći". Curtius je za vreme Hitelovog  pira napisao kapitalnu studiju "Evropska književnost i latinsko srednjovjekovlje" sa centralnim pojmom - Topos - utvrđen misaoni obrazac, opšte-prihvaćene metafore, standardizovani - opisi pisaca i govornika,  koji se pojavljuju u evropskoj književnosti i politici od Homera do danas, naročito u srednjem veku i renesansi. To je uradio da bi podstakao intelektualce da ponovo pročitaju antičku retoriku posebno deo o toposu (Aristotel: „Topoi su propozicije koje izražavaju opštu istinu. To su prve istine koje su svi prihvatili, potvrđene savešću i zdravim razumom".), jer su živeli u vemenima flangrantne zloupotrebu toposa: „Jevreji srebroljubci“,..., „Jevrejska svetska zavera“ sa ciljem da se bore i izbore protiv  budućih  predrasuda, narativa i stereotipova.


*


Toposi omogućuju "zajedničke premise", nešto svima poznato, bez čega nema komunikacije, književnosti, drame,...,politike. Aristotel pojam topos shvata kao spektar funkcija:  heurističkih (kao mesto traženja), argumentativnih (kao podsticaj za argument) i retoričkih (kao deo samog govora). Njegova uputstva za pronalaženje toposa ušla su u kasno-antičku i srednjovekovnu latinsku retoriku i dobila su poseban značaj u vreme humanizma (Erazmo Roterdamski, Filip Melanhton) kao i u  periodu baroka. Latinska i narodna retorika (kao što je Harsdorfferov Poetischer Trichter) učinila je pronalaženje toposa i njihovo poetsko izvođenje njihovom istinskom temom. Kolekcije takvih toposa su dovele do njihove rigidifikacije u čvrsto uspostavljene klišee, konvencionalne fraze i metafore postavljene u komade. Retoriku (i topos) preziralo je prosvetiteljstvo koje je težilo bezuslovnoj istini, a još više romantizam koji se bavio autentičnošću osećanja.

Nekoliko nesistematski izloženih primera toposa: "uvodni topos" uvodi priču i njeno pripovedanje. Najpoznatija je onaj kada Vergilija na početku Eneide (I, 1-3): "Arma virumkue cano" ("pevam o oružju i junacima"). Ili topos: "dvostruki san", "proročki snovi" (gde bogovi  upozoravaju ili proriču budućnost); "zlatno doba"; "nevidljiva ruka"; "večno proleće"; „ljupko mesto”; "maćehe su zle"; "božija kazna";,...,„svi moraju umreti“ bio je topos u utešnom govoru, jer u suočavanju sa smrću, saznanje da smrt dolazi čak i velikim ljudima donosi utehu. Slično toposi u prizivanju prirode (neba, mora, životinja, itd.) u različite retoričke svrhe, kao što je svedočenje zakletve, radovanje ili slavljenje Boga, ili tugovanje sa govornikom. Novije: "Beč muzički grad"... Slično u umetnosti "poreklo osobe" ili "vreme radnje", topos "skromnosti"... 

Zoran Stokić

17.03.2023.

Нема коментара:

Постави коментар