Sociološki gen
"primitivne zajednice"
3 miliona god Homo sapijensa u sociološkoj formi
"plemenske zajednice" je (zaboravljeni) - sociološki gen - koji se ipak
povremeno "vraća". Kada se pojavi neka "ideja", na pr, kod
Hitlera, Staljina i & koja pobudi rezonaciju gena "plemenske
zajednice" – on trenutno oživi – postaje stvaran – postaje regulatorni
princip koji dejstvuje – iza njega uvek ostaju nepregledna groblja. U kriznim
vremenima, mnogi od nas, kada se slučajno - iracionalnim idejama - aktivira
sociološki rezonator, vraćaju formama ponašanja koje su bile karakretistične za
tribalne zajednice – nepikosnoveni autoritet - starešina uvek "zna" više
od drugih i njegove odluke su tabu, ksenofobija, isticanje plemenske kolektivne
simbolike i pripadnosti, put je to logorima, gasnim komorama, gulazima,
genocidima! Kod čovjeka postoje dve različite vrste agresije. Prva - benigna
- koju delimo sa životinjama,
filogenetski je programiran impuls za napad (ili beg) kada su jedinki ugroženi
vitalni životni interesi; ona je nužna za opstanak jedinke i vrste, nestaje
kada i njen uzrok. Druga vrsta je - maligna – okrutna, destruktivna,
karakteriše Homo sapijens, nije filogenetski programirana; nastala je u periodu
„primitivne zajednice“ i nije biološki ili psihološki fenomen već sociološki.
*
U otvorenim društvima fenomeni poput tradicije,
pogleda na svet, pravila, institucije, navike...nisu sakrosanti - to su
hipoteze koje, da bi opstale, moraju biti delotvorne u održavanju društva, pa
shodno tome moraju neprestano prolaziti kroz empirijske prover. U zatvorenim
društvima poput našeg - primarni elementi kulture su sakrosanti, nešto
vanvremeno, apsolutno i zauvek dato, nešto nepromenljivo. Geneza? "Moralne
norme" koje smo razvijali preko 3 miliona god - kada smo živeli u formi
plemenske zajedice - ugrađena su u nas i danas; tako se može objasniti zašto se
mnogi među nama u kriznim vremenima vraćaju formama ponašanja koje su bile
karakretistične za tribalne zajednice – nepikosnoveni autoritet - starešina
uvek "zna" više od drugih i njegove odluke su tabu, ksenofobija,
isticanje plemenske kolektivne simbolike i pripadnosti. A kao deo slovenskih
plemena u socijalnoj evoluciji prošli smo i kroz period seoske kulture i kao
takvi doselili smo se u Evropu, u doba Otona III su nas centrifugalne sile
Vizantije i Rima pokušavale da "pripitome" tj. hrišćanizuju po svojim
kanonima. Slučajnost da smo potpali pod Vizantiski krug, ima dalekosežne
posledice do danas. Sudar naše "plemenske zajednice", seoske i
Vizantiske matrice stvorio je našu tradiciju zatvorenog društva, gde je
kritičko mišljenje i učenje na greškama jeres.
Zoran Stokić
1.09.2021.
Нема коментара:
Постави коментар