Geary Patrik J,
The Myths of Nations
Princeton 2002
University Press Princeton
(G. P.
doktorirao na univerzitetu Yale 1974. srednjovekovnu istorija kod Roberta
Sabatina Lopeza i Jaroslava Pelikana. Od 1974. do 1980. bio je docent na
Univerzitetu Princeton. Od 1980. do 1986. bio je vanredni profesor na
Univerzitetu Florida. Tamo je bio profesor istorije od 1986. do 1993. godine.
Od 1993. do 2004., i ponovo od 2004. do 2011., predavao je kao profesor
istorije na Kalifornijskom univerzitetu u Los Anđelesu. Od 1993. do 1998. bio
je direktor Centra za srednjovekovne i renesansne studije. Od 1996. do 1998.
bio je direktor UCLA Humanities Consortium. Od 1998. do 2000. bio je profesor istorije
i direktor srednjovekovnog instituta na Univerzitetu Notre Dame.)
Savremeni
Evropljani sa milionima svojih nacionalnih identiteta s ponosom prate Kelte,
Franke, Gale, Gote, Hune ili Srbe - ili neku kombinaciju različitih naroda koji
su naseljavali, prelazili ili pljačkali njihov kontinent pre više od hiljadu
godina . Prema Patricku Geariu, ovo su istorijske gluposti. Ideja da je
nacionalni karakter fiksiran za sva vremena u jednostavnijoj, dalekoj prošlosti
je neutemeljena, tvrdi on u ovom nepokolebljivom preispitivanju evropske
nacije. Nekoliko ljudi koje mnogi Evropljani poštuju kao pripadnike svog
osećanja „nacije“ imali su srazmerno homogene identitete; čak su i Huni,
ističe, bili čvrsto ujedinjeni samo pod Atilinom desetogodišnjom vladavinom.
Geari
razara nacionalističke mitove o tome kako su rođene evropske nacije. Kroz
rigoroznu analizu smeštenu u lucidnu prozu, on suprotstavlja mitove stvarnoj
istoriji evropske transformacije između četvrtog i devetog veka - perioda
velikih migracija koji su nacionalisti dragi. Nacionalistički osećaji koji se
danas u Evropi sve više uzimaju zdravo za gotovo pojavili su se, tvrdi on, tek
u devetnaestom veku. Ironično, ovaj fenomen održavale su u životu ne samo
populacije koje su reagovale - već i naučnici saučesnici.
Na kraju,
zaključuje Geari, stvarno formiranje evropskih naroda mora se posmatrati kao
produženi proces koji je započeo u antici i nastavlja se i danas. Dobijena
slika predstavlja izazov onima koji usidre savremene antagonizme u drevnim
mitovima - onima koji tvrde da imigracija i tolerancija prema manjinama
uništavaju „nacionalnost“. Kao što pokazuje Geari, takvi ideolozi - bilo da su
Le Pens koji zagovaraju „Francuze rođene krštenjem Clovisa 496. godine“ ili slično je tvrdio Milošević,..., - znači, takvi ideolozi znaju
svoje mitove, ali ne i svoju istoriju.
O Mit-u o
narodima intenzivno će raspravljati svi koji su shvatili da istorija koja se
ne menja, koja svodi složenost mnogih vekova na jedan, večni trenutak, uopšte
nije istorija
***
Komentar
***
Volfgang
Laz :“ u današnje vreme niko nije zadovoljan ako ne može vratiti svoje poreklo
unazad do Troje“.
*
Geary
Patrik je u ovoj knjizi istraživao priče koje su ispričane i koje se i dalje
pričaju o narodima u Evropi i narodima koji pretežno tvrde da iz njih proističu.
Ovi mitovi o poreklu i dalje vrše snažnu privlačnost, bez obzira na to da li
imaju bilo kakvu osnovu u istorijskim događajima. Kao što je naglasio veliki
francuski istoričar Marc Bloch, mitovi o poreklu nikad nisu o počecima, već o
suštinama, pa stoga mitovi o evropskom poreklu, sadašnji i prošli, nastavljaju
da igraju vitalnu, iako često nesvesnu ulogu u identitetskoj politici
sadašnjosti.
*
Karl Poper:
„Načelo nacionalne države, to jest političkog zahteva da se teritorija svake
države treba podudarati s teritorijom nastanjenom jednom nacijom, nipošto nije
tako po sebi očigledno kao što mnogim ljudima danas izgleda. Čak i kada bi bilo
ko znao šta misli kada govori o nacionalnosti, uopšte ne bi bilo jasno zašto bi
nacionalnost trebalo usvojiti kao fundamentalnu političku kategoriju važniju,
na primjer, od religije, rođenja unutar određenog geografskog područja, lojalnosti dinastiji
ili političkog uvjerenja kao što je demokracija. Međutim, dok religija,
teritorija ili političko uvjerenje mogu biti više ili manje jasno određeni,
gotovo niko nije bio u stanju objasniti šta podrazumijeva pod nacijom na
način koji bi mogao biti upotrebljen kao osnova praktične politike. Nijedna
od teorija koje tvrde da je nacija - ujedinjena zajedničkim poreklom, jezikom
ili zajedničkom istorijom - nije prihvatljiva ni primjenjiva u praksi. Načelo
nacionalne države ne samo da je neprimenjivo nego nikada nije ni bilo jasno
shvaćeno. Ono je mit. Ono je iracionalan, romantičan i utopijski san, san
naturalizma i plemenskog kolektivizma.“
Zoran
Stokić
29.03.2021.
Нема коментара:
Постави коментар