Filharmonijski
koncert posvećen uspomeni na Zorana Đinđića
Izvor: Marco Borggreve
Beogradska filharmonija izvodi neobičan repertoar
zajedno sa dirigentom Marijom Venzagom i virtuozom na trubi, Simonom Hefeleom,
u petak 11. marta (Kolarac 20h). Filharmonijski koncert u ovoj nedelji marta,
tradicionalno se posvećuje uspomeni na premijera Zorana Đinđića.
Miks raznovrsnog repertoara kao i vrsnih umetnika
različitih generacija obeležiće predstojeći nastup Beogradske filharmonije.
Spoj savremenog i tradicionalnog kroz prizmu duhovnosti biće prikazan kolažem
dela – od Vagnerovog i Šumanovog Fausta, preko Bahovih duhovnih dela kojima je
novi život udahnuo dirigent Leopold Stokovski, do Jostovog koncerta za trubu u
spomen Četa Bejkera što je ujedno i domaća premijera ove kompozicije.
Drugi spoj, iskustva i mladosti, donose Mario
Venzago za dirigentskim pultom i superstar na trubi Simon Hefele, prvi put sa
orkestrom Beogradske filharmonije. Idealna prilika za ljubitelje ovog
instrumenta, džeza i legendarnog Četa Bejkera biće kompozicija “Pijeta” K.
Josta, koju će izvesti virtuoz, dobitnik najznačajnijih nagrada, etabliran na
međunarodnom planu kao jedan od najuspešnijih trubača mlađe generacije. Iako
nije u pitanju džez komad, kompozicija ima posvetu koja nagoveštava osnovnu
muzičku ideju, a truba ulazi u teren džeza sa Bejkerovom raznovrsnošću i elegancijom.
Mario Venzago je glavni dirigent i umetnički direktor Bernskog simfonijskog orkestra, a vodio je orkestre iz Indijanapolisa, Geteborga, San Sebastijana, Bazela, Graca i mnoge druge. Prvi put zajedno sa Beogradskom filharmonijom, diriguje izuzetno bogat repertoar sa puno dela na programu koje orkestar decenijama nije izvodio. Nakon Vagnerovog i Šumanovog “Fausta” i domaće premijere Jostove kompozicije, Filharmonija izvodi Honegerovu “Liturgijsku simfoniju”, kao i čuvenu transkripciju Bahove Tokate i fugu u de-molu, Stokovskog. Ona je postala poznata najširoj publici kroz čuvenu Diznijevu Fantaziju za koju je dela dirigovao upravo Stokovski. Ulaznice za ovaj koncert su u prodaji na filharmonijskoj blagajani i onlajn.
***
Komentar
***
Preporuka, treba čuti, božanstvena
transkrpcija Štokovskog (Leopold Stokowski 1882-1977) – pravi trodimenzioni
zvuk! Kada je 1750. J.S.Bah umro grad Lajcig mu nije postavio na grob ni nadrgobni
spomenik; za svog života nije postao slavna ličnost Lajpciga. Ali ne zbog
teorije zavere i tsl već zato što je konkurencija bila brojna i uspešna.
Lajpcig se nadao da će posle smrti katora J.Kunau 1722., Thomasschuleu dobiti slavnog
kompozitora poput Telemena, Hendla, Vidaldija, Hajnihena, Johann Friedrich
Fasch (kapel majstor u Srbištu kod Desaua blizu Berlina; poslušati: "Passio
Jesu Christi"!), Cristoph Graupner, Gottfried H. Stölzel(Concerto for
Trumpet in D), Johann Joseph Fux,... pa ga dve komisije koje su vršile izbor nisu
stavile u uži izbor od 6 kandidata. Kapelmajstorska komisija koja je zastupala
grad Lajcig tražila je kompozitora koji bi pisao opere, sa ciljem da obnove rad
operske kuće (on nije napisao nijednu operu), Kantorska komisija koja je
zastupala crkvu, tražila je muzičara koji će pored luteransih misa imati i
kvalifikacije za držanje nastave (ne samo muzičke; već i: latinski, istorija...).
Pošto je 6 kandidata odustalo od konkurska pomenute komisije su nevoljno primile
J.S.Baha. Orguljaš iz Vajmara, kapelmajstor suda u Kentenu, je zbog loših
finasija, potražio spas u trgovački bogatom Lajpcigu; i da sinovima pruži fakultetsko obrazovanje. Slučajnost,
da je i u Lajpcigu imao loša primanja, naterala ga je da od vladara Saksonije
katolika Friedricha Augusta zatraži titulu Hofkomponist kako bi popravio svoje
finasije – vođen time napisao je Misu u h-molu - povezujući luteransku i
katoličku crkvenu muziku - svet je dobio "sintezu" - njegov čuveni
trodimenzioni muzički stil.
https://www.youtube.com/watch?v=MQlEpg9IEKg
Bach - Toccata & Fugue,
Passacaglia, Air on the G string .. (reference recording: Leopold Stokowski)
https://www.youtube.com/watch?v=lVNU82dAl6U
Bach (Stokowski transcription)Toccata and
Fugue in D minor
Zoran Stokić
8.03.2022.
Нема коментара:
Постави коментар