уторак, 8. март 2022.

 

Filharmonijski koncert posvećen uspomeni na Zorana Đinđića

 

Izvor: Marco Borggreve

 

Beogradska filharmonija izvodi neobičan repertoar zajedno sa dirigentom Marijom Venzagom i virtuozom na trubi, Simonom Hefeleom, u petak 11. marta (Kolarac 20h). Filharmonijski koncert u ovoj nedelji marta, tradicionalno se posvećuje uspomeni na premijera Zorana Đinđića.

Miks raznovrsnog repertoara kao i vrsnih umetnika različitih generacija obeležiće predstojeći nastup Beogradske filharmonije. Spoj savremenog i tradicionalnog kroz prizmu duhovnosti biće prikazan kolažem dela – od Vagnerovog i Šumanovog Fausta, preko Bahovih duhovnih dela kojima je novi život udahnuo dirigent Leopold Stokovski, do Jostovog koncerta za trubu u spomen Četa Bejkera što je ujedno i domaća premijera ove kompozicije.

Drugi spoj, iskustva i mladosti, donose Mario Venzago za dirigentskim pultom i superstar na trubi Simon Hefele, prvi put sa orkestrom Beogradske filharmonije. Idealna prilika za ljubitelje ovog instrumenta, džeza i legendarnog Četa Bejkera biće kompozicija “Pijeta” K. Josta, koju će izvesti virtuoz, dobitnik najznačajnijih nagrada, etabliran na međunarodnom planu kao jedan od najuspešnijih trubača mlađe generacije. Iako nije u pitanju džez komad, kompozicija ima posvetu koja nagoveštava osnovnu muzičku ideju, a truba ulazi u teren džeza sa Bejkerovom raznovrsnošću i elegancijom.

Mario Venzago je glavni dirigent i umetnički direktor Bernskog simfonijskog orkestra, a vodio je orkestre iz Indijanapolisa, Geteborga, San Sebastijana, Bazela, Graca i mnoge druge. Prvi put zajedno sa Beogradskom filharmonijom, diriguje izuzetno bogat repertoar sa puno dela na programu koje orkestar decenijama nije izvodio. Nakon Vagnerovog i Šumanovog “Fausta” i domaće premijere Jostove kompozicije, Filharmonija izvodi Honegerovu “Liturgijsku simfoniju”, kao i čuvenu transkripciju Bahove Tokate i fugu u de-molu, Stokovskog. Ona je postala poznata najširoj publici kroz čuvenu Diznijevu Fantaziju za koju je dela dirigovao upravo Stokovski. Ulaznice za ovaj koncert su u prodaji na filharmonijskoj blagajani i onlajn.



***

Komentar

***

 


Preporuka, treba čuti, božanstvena transkrpcija Štokovskog (Leopold Stokowski 1882-1977) – pravi trodimenzioni zvuk! Kada je 1750. J.S.Bah umro grad Lajcig  mu nije postavio na grob ni nadrgobni spomenik; za svog života nije postao slavna ličnost Lajpciga. Ali ne zbog teorije zavere i tsl već zato što je konkurencija bila brojna i uspešna. Lajpcig se nadao da će posle smrti katora J.Kunau 1722., Thomasschuleu dobiti slavnog kompozitora poput Telemena, Hendla, Vidaldija, Hajnihena, Johann Friedrich Fasch (kapel majstor u Srbištu kod Desaua blizu Berlina; poslušati: "Passio Jesu Christi"!), Cristoph Graupner, Gottfried H. Stölzel(Concerto for Trumpet in D), Johann Joseph Fux,... pa ga dve komisije koje su vršile izbor nisu stavile u uži izbor od 6 kandidata. Kapelmajstorska komisija koja je zastupala grad Lajcig tražila je kompozitora koji bi pisao opere, sa ciljem da obnove rad operske kuće (on nije napisao nijednu operu), Kantorska komisija koja je zastupala crkvu, tražila je muzičara koji će pored luteransih misa imati i kvalifikacije za držanje nastave (ne samo muzičke; već i: latinski, istorija...). Pošto je 6 kandidata odustalo od konkurska pomenute komisije su nevoljno primile J.S.Baha. Orguljaš iz Vajmara, kapelmajstor suda u Kentenu, je zbog loših finasija, potražio spas u trgovački bogatom Lajpcigu; i da sinovima  pruži fakultetsko obrazovanje. Slučajnost, da je i u Lajpcigu imao loša primanja, naterala ga je da od vladara Saksonije katolika Friedricha Augusta zatraži titulu Hofkomponist kako bi popravio svoje finasije – vođen time napisao je Misu u h-molu - povezujući luteransku i katoličku crkvenu muziku - svet je dobio "sintezu" - njegov čuveni trodimenzioni muzički stil.

 

https://www.youtube.com/watch?v=MQlEpg9IEKg

Bach - Toccata & Fugue, Passacaglia, Air on the G string .. (reference recording: Leopold Stokowski)

 

https://www.youtube.com/watch?v=lVNU82dAl6U

Bach (Stokowski transcription)Toccata and Fugue in D minor

 

Zoran Stokić

8.03.2022.

Нема коментара:

Постави коментар