„Vizantiski pokretni presto“
„Domicijanov mrtvački banket“
Crtice iz života apsolutnih vladara
*
Nagli rast uvek
je ostavljao snažan utisak.
Ljudi se nisu toliko
čudili nečijoj
stalnoj telesnoj veličini koliko
tome kad bi neki - mali lik - ustao sa stolca
i pred očima posmatrača - narastao do divovskih
razmera. Takvi su likovi dobro poznati
iz mitova i bajki
mnogih naroda. Svesno korišćenje tog preobražaja lika u - svrhu moći - nalazimo
u Vizantiji, dugom Rimu, kao i u carskoj,
komunističkoj i Putinovoj Rusiji, trećem Rimu. Liudprand iz Kremone,
poslanik Otta I, ostavio nam je sledeći opis, iz 10 veka, svog prijema kod vizantiskog
cara. „Pred carski je prestolom stajalo
medeno ali i pozlaćeno drvo, čije su grane bile pune različitih
ptica, koje su sve zajedno pevale, svaka
na svoj način. Carski je presto
bilo tako vešto
napravljen da se čas činilo da
je kralj niže, čas više a čas visoko uzdignut. Ogromni lavovi, ne znam da li od metala ili drveta,
ali pozlaćeni, stajali su u neku ruku kao
čuvari prestola te su repom udarali o pod i rikali otvarajući čeljusti
i palacajući jezikom. Dakle, u toj su me dvorani
dva eunuha izvela pred cara. Kad sam ušao, lavovi su zarikali,
a svaka ptica je zacvrkutala na svoj
način, ali ja se nisam ni čudio ni
plašio, zato što sam se pre toga o
svemu raspitao kod ljudi kojima je sve
to bilo doro poznato. Kad sam treći put
pao ničice i
onda podigao glavu, vidio sam cara, koji je pre sedeo na relativno povišenom položaju, uzdignutog sada gotovo do
plafona dvorane i u drugoj odeći. Ne shvatam kako se
to dogodilo, osam ako ga nisu podigli na isti
način kao što
se podiže presa. Tom prilikom car nije sam izgovorio nijednu jedinu reč, jer čak da je to i želeo, to se ne bi ništa
čulo na
ovako velikoj udaljenosti. Međutim, preko svog potičenog
- kancelara - raspitivao se o životu
i zdravlju mog gospodara. Kad sam mu na to odgovorio na doličan način, udaljio sam se
na mig svog tumača pa
su me odveli
u odaje koje su
mi bile dodijeljene...“ Obratite pažnju
dok poslanik iz Kremone
pada ničice pred carem
i glavom dodiruje
pod, carev
presto „rast“ u visinu.
Poniženje jednoga koristi se za uzdizanje drugoga. Taj rast sugeriše
povećanje moći; čak i prema
poslanicma koji su tu u
prijateljskoj poseti, a moežete misliti te „odnose“
prema podanicima i nepijateljima.
*
„Domicijanov mrtvački banket“
Opis tog
banketa nalazimo kod Kasija Dija: „Jednom je drugom prilikom Domicijan ugostio
najuglednije senatore i patricije na slijedeći način. Uredio je jednu
prostoriju u kojoj je sve, plafon, zidovi i pod, bili crni kao smola, i pripremio je gole ležajeve u
istoj boji, koji su se nalazili na golom podu. Svoje je goste pozvao noću i bez
pratnje. Zapovedio je da se pokraj svakog
gosta stavi ploča koja je imala oblik nadgrobnog spomenika i na njemu je bilo uklesano ime
gosta; tu su još bile i male svjetiljke kakve vise na grobovima. Onda su u tu
prostoriju ušli lijepo građeni goli mladići, isto tako crno obojeni, kao
duhovi. Otplesali su jedan jezivi ples oko gostiju i onda stali pored njihovih nogu. Onda je gostima doneseno jelo koje se obično donosi za
duhove mrtvih, i to je sve bilo crne boje i u crnim
posudama. Svi su gosti počeli drhtati i kolebati se, očekujući da će im svakog
trenutka neko prerezati vrat. Zanemeli su svi osim Domicijana. Vladala je
grobna tišina, kao da se svi već nalaze u carstvu mrtvih. Sam je pak, car glasno nadugačko i
naširoko pričao o smrti i pokolju. Konačno ih je otpustio. No, pre toga je udaljio njihove robove, koji su ih
čekali u predsoblju. Predao je goste drugim robovima, koje oni nisu poznavali,
i zapovedio da ih odvezu kolima ili odnesu u nosiljkama. Tako je u njima
stvorio još veći strah. Tek što su gosti stigli svojim kućama i malo odahnuli,
najavljen je kod svakog od njih carev glasnik. I dok je svaki od njih
predosećao da mu je sada kucnuo poslednji
čas, počeli su dobijati različite careve skupocene poklone od srebra, zlata,
svile. Na kraju se kod svakog gosta pojavio i mladić koji mu je služio kao
njegov duh, no sada su oni bili oprani i lepo obučeni. Nakon što su
cielu noć proveli
u smrtnom strahu, sada su dobili poklone.“
Znači kao i kod mnogi psihotičnih apsolutnih vladara – ponašanje i u
ovom slučaju jasno pokazuje jedan element u njihovim karakterima - želju da pokažu ljudima da imaju apsolutnu moć i vlast
nad njima. Samo jednom svojom rečju mogu ih ubiti, mučiti, ponovo ih spasiti, nagraditi
ih; imaju moć Boga nad životom i smrću!
Zoran
Stokić
1.03.2022.
Нема коментара:
Постави коментар