Staljin je imao 25.000 knjiga po kojima je pisao uvrede i
psovke - samo jednog pisca je poštedeo
U istoriju
je ušao kao strašni diktator odgovoran za smrt miliona ljudi. No, pre nego je
postao boljševik i monstruozni tiranin, sovetski vođa Josif Visarionovič
Džugašvili Staljin (1878.-1953.) bio je pesnik koji je na svom materinjem
gruzijskom jeziku pisao domoljubne i nežne romantične pesme.
IZVOR:
JUTARNJI.HR NEDELJA, 6.02.2022. | 12:12 -> 12:59 Foto: Profimedia
Čini se da
ga je ljubav prema knjigama držala ceo život jer posedovao je biblioteku s oko
25.000 knjiga, časopisa, rukopisa i pamfleta za koju se saznalo tek krajem
1980-ih kad su tokom Perestrojke otvoreni arhivi iz Staljinovog doba.
Ogromna
zbirka
"Staljin
je bio strastveni čitatelj - kaže britanski istoričar Džofri Roberts koji je
istražio rusku arhivsku građu te nedavno objavio knjigu "Stalin's Library:
A Dictator and his Books" (Staljinova biblioteka: Diktator i njegove
knjige).
Staljinova
biblioteka nalazila se u Kuntsevu blizu Moskve. Biblioteka je prema pričama
svedoka bila jedina ugodna prostorija u kući. Imala je četiri velike i duboke
police za knjige. Kako je Staljinova zbirka bila toliko velika, mnoge knjige
bile su pohranjene u zasebnoj zgradi i donošene mu prema potrebi.
Sovjetski
diktator svom je osoblju naredio da klasifikuje knjige pa su one raspoređene u
više od 40 kategorija: od filozofije i psihologije do sindikata, umetničke
kritike i lepe književnosti. Staljin nije imao vremena da pročita sve što je
posedovao, ali je puno toga mu je ipak pošlo za rukom. Od lepe književnosti
najviše je volio Balzaka i Servantesa, Šekspirove drame. Staljin je imao i svoj
privatni bioskop, uživao je u vesternima i čitao filmske scenarije, često je
zahtevao da vidi pisce i reditelje kako bi im prigovorio o političkoj
neadekvatnosti njihovog rada pre snimanja bilo kakvog filma.
Nije bio
pažljiv i uredan bibliofil, nego je ostavljao masne tragove svojih prstiju za
što se saznalo kad je Maksimu Gorkom vratio neke od pozajmljenih knjiga. Upravo
su ti masni tragovi nadahnuli pesmu Osipa Mandeljštama o "debelim
prstima", "kremaljskog planinara" s "brkovima pacova"
što je pesniku osiguralo smrt u Gulagu. Kao svemoćni vladar, Staljin je bio je
zastrašujuće arbitraran u svom ophođenju prema piscima: nagađa se da je
odgovoran za smrt Maksima Gorkog i samoubistvo Vladimira Majakovskog. No, s
druge strane branio je od progona antikomuniste poput Mihaila Bulgakova i
Borisa Pasternaka, kojega je zaštitio od progona riječima: "Pustite toga
stanovnika oblaka na miru".
Staljin je
u knjigama često crvenom, plavom i zelenom olovkom ispisivao izraze prezira ili
neslaganja: "ha ha", "besmislica", "glupost",
"smeće", "budala", "gadovi", "ološ",
"svinja", "lažljivac", "podlac" i
"odjebati". Ipak, u Lenjinovim knjigama, koje je najčešće čitao, nije
ostavio tragove neslaganja ili kritike.
***
Komentar
***
Dok je
Hitler bio nekrofil, Staljin je bio - „neseksualni sadista – nepredvidivog ponašanja“ (za razliku od, na primer, Markiza
de Sada „seksualnog sadiste“ ) - život i smrt, podanika, zavise od
njegovog hira. Istoričar Medvedev je
naveo puno primera. Kada ga je posetila
jermenska delegacija, Staljin je pitao za zdravelje pesnika Šarenca i rekao da
„da nesme da mu fali ni dlaka sa glave“
- ali je nekoliko meseci kasnije, po Staljinovom naređenju, Šarenc bio uhapšen
i ubijen. Slavni istoričar I. Steklov, uznemiren brojnim hapšenjima NKVD,
telefonirao je Staljinu i tražio sastanak. „Naravno, samo dođi“, rekao je
Staljin, i razuverio ga kad su se sreli: „Što je tebi? Partija te poznaje i
veruje ti; ništa ne brini.“ Steklov se vratio kući svojim prijateljima i porodici,
a iste večeri NKVD je došao po njega. Prirodno da je prva misao njegovih
prijatelja i porodice bila da zovu
Staljina za koga je izgledalo da nije u toku događaja. Bilo je mnogo lakše verovati
u Staljinovo neznanje nego u njegovu suptilnu perfidnu igru mačke i miša.
Rafiniran oblik sadizma bio je Staljinov običaj da hapsi žene (na pr, Molotova,
Kalinjina...) i decu - funkcionera i da ih drži u logorima za prisilni rad dok
su njihovi muževi morali raditi svoj posao, klanjati se i cviliti pred
Staljinom, a da se većina od njih nije nikada usudila čak ni da pita za svoje
najbliže!
Jedan drugi
oblik Staljinovog sadizma bila je
nepredvidljivost njegovog ponašanja. Postoje ljudi za koje je naredio da budu uhapšeni,
ali koji su nakon mučenja i strogih osuda bili oslobođeni nakon nekoliko meseci
ili godina i imenovani na visoke dužnosti, često bez objašnjenja. Dobar primer
je Staljinovo ponašanje prema svom starom prijatelju Sergeju Ivanoviču
Kavtaradzeu, koji mu je pomogao da se sakrije od agenata u Petrogradu. Tokom
dvadesetih godina Kavtaradze se pridružio trockističkoj opoziciji i napustio ju
je tek kada je trockistički centar pozvao svoje pristalice da prestanu s opozicionim aktivnostima. Posle
ubistva Kirova, Kavtaradze je, kao bivši trockist prognan u Kazan, odatle je
pisao Stalijnu pismo, navodeći da nije radio protiv Partije. Staljin je odmah
vratio Kavtaradzea iz progonstva. Uskoro su mnoge centralne novine donele članake o Kavtaradzeu, detaljno iznoseći zgode iz njegovog
ilegalnog rada sa Staljinom.
Staljinu su se članci dopali. Pred kraj
1936. g. Kavtaradze i njegova žena iznenada su uhapšeni i, nakon mučenja,
osuđeni na smrt streljanjem. On je bio optužen da je zajedno s Budu Mdivanijem
planirao ubistvo Staljina. Uskoro nakon
suđenja Mdivani je bio strijeljan. Kavtaradze je, međutim, dugo vremena bio u
ćeliji smrti. Jednom je iznenada odveden u Berijin biro
gde je sreo svoju ženu koja je toliko propala da ju
je jedva prepoznao. Oboje su izneneada bili oslobođeni. Isprva je živeo u hotelu; zatim je
dobio dve sobe u opštinskom stanu i počeo je raditi. Staljin mu je iskazivao
razne znake sklonosti, pozivajući ga na večeru; jednom ga je iznenadio
posetivši ga zajedno sa Berijom. Ta poseta je izazvala veliko uzbuđenje u opšinskom
stanu. Jedna od Kavtaradzeovih komšinica se onesvestila kada se, prema njenim rečima,
„portret druga Staljina“ pojavio na ulazu stana. Kada je večerao s
Kavtaradzeom, Staljin bi mu servirao jela, zbijao šale i obnavljao uspomene.
Ali za vreme jedne od tih večera Staljin je iznenada ustao pred svojim gostom i
rekao: „I još si me želeo ubiti“! Staljinovo ponašanje u ovom slučaju jasno
pokazuje jedan element u njegovom karakteru - želju da pokaže ljudima da ima
apsolutnu moć i vlast nad njima. Samo jednom svojom rečju mogao ih je ubiti,
mučiti, ponovo ih spasiti, nagraditi ih; imao je moć Boga nad životom i smrću,
moć prirode da uzrokuje napredak i destrukciju, da nanosi bol i da leči. Život
i smrt zavisila su od njegovog hira. To
također može objasniti zašto nije dao pogubiti neke ljude kao što su Litvinov
(nakon neuspeha njegove politike sporazumevanja sa Zapadom), ili Erenburga koji
je istrajavao na svemu što je Staljin mrzeo, ili Pasternaka koji je skrenuo u suprotnom pravcu od
Erenburga. Istoričar Medvedev objašnjava da je u nekim slučajevima morao neke
stare boljševike ostaviti u životu kako bi stvarao privid da nastavlja Lenjinov
put. Ali se to nikako ne bi moglo reći za slučaj Erenburga. Naslućujem da se i
ovde radilo o motivu Staljinovog uživanja u vlasti hirom i raspoloženjem koje
ne ograničava nikakav - čak ni najpakosniji — princip.
Zoran Stokić
6.02.2022.
Нема коментара:
Постави коментар