Da li bi nas Frojd „izlečio“?
Mnogi misle
da bi nas Frojd „izlečio“. Nažalost ne bi, zašto? Frojd je pokušao da objasni
psihološke fenomene u republikama i monargijama a mi smo preko 700 godina
živeli u “despotskim sistemima” to je potpuno druga psihologija, nažalost nema
Frojda koji se time bavio, nešto od toga je kazao Andruć u “Prikletoj avliji”,
Selimović u “Derviš i smrt”, A.P.Čehov u svojim dramama (kao i u delu “Paviljon
br:6), kao i Karl Vitfolgel (“Orjentalan
despotija”; "birokratske države"="depostske države").
Ljudsku prirodu karakteriše: predispozicija za učenje, količina inteligencije,
količina ematije – ta je ljudska priroda
ista i u društvima lovaca/sakupljača,..., i u despotskim društvima i
građanskim republikama i monarhijama, industriskom društvu kao i u našem
informacionom društvu. A - razlikujemo se (sva ta navedena društva) - po načinu kako
organizujemo društvo (sistem institucija i ljudi koji ih čine), po psihologiji,
po količini znanja, po metodama dolaženja do znanja, po primarnim elemntima
kulture. Ali pošto naša elita ni u 21 veku nije savladala osnovne pojmove znanja sholastike iz 12 veka, na primer, pojam „jednakosti“ to je to! Predmet x je s predmetom y jednak samo s
obzirom na neko svojstvo S. Relacija „jednakosti“ je tromesna relacija.
Dijamant i komad grafita za pravoslavne
teologe u srednjem veku (i za našu elitu do danas) su uvek „različiti“ jer ti
telozi (i naša elita do dana današnjeg) nisu savladali taj treći (najvažniji
element) u pojmu „jednakost“ – jednakost je uvek u osnosu na neko svojstvo S;
za njih je relacija „jednakosti“ ostala dvomesna zdravorazumska relacija. Iako deluju tako različito
postoji svojstvo S (od čeka se sastoje? Od ugljenika) koje ih čini jednakim.
Dijamant je jednak komadu grafita u odnosu na svojstvo da se sastoje od
uljenika. Ako smatrate da je svojstvo S (izgled) ili da je svojstvo S (tvrdoća)
onda dijamant i komad grafita nisu jednaki. A kad niste savladali ni pojam
“jednakosti” (još od 12 veka !) ne uviđate da je potreban "Frojd" koji bi
objasnio psihološke fenomene despotskih
država, da je potreban Veber, Dirkem, Spenese koji bi objasnili fenomene sociologie
despotskih država i tsl. Čak i u listu “Danas” nisu imali razumevanja za ovih
10 rečenica teksta o pojmu “jednakosti” (tekst nisu objavili krajem septembra/početkom oktobra 2021.) valjda im se učinilo "preteranim"
tvrdnje o zaosalost naše političko, kultruno, naučne - elite za koju je jednakost
još uvek “dvomesna” relacija (znanje od pre 12 veka) – ali način (svakodnevni
primeri) kako naša elita koristi pojam "jednakosti" govori o njihovoj
zastarelosti; jedan primer: misle oni Srbij je “država” - isto – (kao) države:
SAD, Kina, Rusija saberi/oduzmi zdravorazumski oni zaključuju znači Srbija je "jedanka"
(=) sa SAD, Kinom, Rusijom - e pa takvu politiku i vode. I dokle nas je dovela ta
politika? Do samouništenja. "Jednakost" kao tromesna relacija kaže: „Država“
Srbija je "jednaka" „državama“ (SAD, Kini, Rusija) u odnosu na
Svojstvo: „biti članica UN“ ali u odnosu na Svojstvo: „veto u UN“ (Srbija nema
veto u UN) a SAD, Kina, Rusija imaju - znači da Srbija nije „jednaka“ sa
državama (SAD, Kina, Rusija).
Zoran
Stokić
30.10.2021.
Нема коментара:
Постави коментар