„Moj dnevnik Dostojevskog“ – interaktivno
predavanje i preispitivanje pisca
KULTURA Autor:N1 Beograd25. okt. 202114:221 komentar
Izvor: Promo / DOBRO DRVO
"Moj dnevnik Dostojevskog" je serijal interaktivnih
predavanja koja otvaraju velike teme čuvenog pisca kroz svetlo književne
kritike i teorije književnosti, ali i i čitanjem delova "Piščevog
dnevnika", dnevnika Ane Dostojevski, pisama pisca i njegovih savremenika i
kapitalnih dela Fjodora Mihailoviča.
Ovo je tek prvo interaktivno predavanje, a svako od njih otvara po
jednu od opsesivnih tema Dostojevskog, sa namerom da jedna po jedna, i u svojim
kompleksnim međuodnosima budu istražene kroz ličnost i biografiju pisca.
Uz čaj i rusku romantičarsku klasiku, u posebno pripremljene sveske
za ovu priliku, posetioci će moći da zapišu svoje misli o temi, dnevnik
promišljanja dela Dostojevskog, koji po slobodnoj volji učesnika, može da bude
tajni ili javni izraz.
Serijal interaktivnih predavanja „Moj dnevnik Dostojevskog“ vodi
Jana fon Ti, profesorka svetske književnosti, a prvi se odvija u sredu, 27.10.
u 19:30h u kulturno-edukativnom centru „Dobro drvo“, na Banovom brdu.
***
Komentr
***
Pohvalno. Sugestija: Da bi živeli i preživeli potrebo nam je ono
što se tradicionalno zove - smisao života i orjentacija u stvarnosti. Šta nam,
gledani iz ugla sociologije, nudi Dostojevski? Spasonosnu iracionalnu iluziju.
Našu orjentaciju i identitet Dostojevsk vezuje za „povratak veri i
produbljivanju ove vere“; Međutim već u njegovo vreme građani, u gradovima i
mnogim državama Evrope, su shvatili da moralna pravila nisu apsolutne božije
istine, nego da su voljne prirode, da su stvar konvencije - ne u božijim, već u
njihovim rukama bila je njihova sociološka evolucija. Religija - ta kolektivna
neuroza - je „opasna iluzija“ jer vekovima pokušava da opravda naše „loše
institucije“ skojima se ona komformistički „srodila“; takođe ona „otupljuje“
inteligenciju te sprečava razvoj kritičkog mišljenja - a sve sa ciljem da
natera ljude da veruju - ne u „stvarnost po sebi“ - nego u njene iluzije. Delo
Dostojevskog - kao i sam pojam Boga - predstavljaju primere - poetskih izraza -
i treba da budu tretirani kao takvi a ne da se pačaju u stvarnost po sebi.
Umesto povlačenja u lažne forme sigurnosti (a tekuća pandemija je to
obesmislila) moramo se razvijati tako da smanjujemo svoju „nedovršenost“ kao
bića da bi gradili što uspešnije ekološke niše. Rečeno bibliskim rečnikom –
jedino biće nakon čijeg stvaranja Bog nije rekao „dobro je“ je čovek. Za sada
najbolji orjentir u stvarnosti daje nam građansko/naučno društvo.
Zoran Stokić
26.10.2021.
Нема коментара:
Постави коментар