Decenija
od smrti Konstantinovića: Veliki pisci rastu i nakon smrti
KULTURA
Autor:Danas27. okt. 202113:319 komentara Izvor: Foto / Danas
“Radomir
Konstantinović stoji, po mom dubokom uverenju, a istraživanja to i pokazuju, u
onoj brazdi koju je u našoj kulturi započeo Dositej Obradović, a preko Vuka do
Svetozara Markovića i Jovana Skerlića, ta se brazda prepoznaje doista kao kod u
kulturi po principu vrednovanja i prevrednovanja. U tom smislu,
Konstantinovićevo delo je doista, i mislim da se ta teza ne može osporiti,
duhovna vertikala u srpskoj kulturi i šire”, govorio je Mirko Đorđević,
sociolog religije, potpredsednik pokreta "Novi Optimizam" koji je
2012. godine podržao inicijativu Pokreta da se godišnjica smrti primereno
obeleži i to u tri grada, rodnoj Subotici, Novom Sadu i Beogradu, prenosi
Danas.
Govoreći
o Srbiji devedesetih godina u jednom od retkih intervjua koji je dao srpskim
medijima Konstantinović kaže: “Da vam kažem: borba protiv nacionalizma jeste
borba protiv samoće. Zašto? Zato što je samoća egzistencijska forma
totalitarizma, svakog, pa i ovoga nacionalističkog s početka devedesetih
godina. Ovo što vam sad kažem rekao sam pre deset godina, na početku Druge
Srbije, na dan 11. aprila 1992. godine. Beogradski krug bio je krug spasonosnog
prijateljstva, pa je zato, uistinu, bila privilegija naći se u njemu. Mislim na
prijateljstvo, kao na privilegiju – valjda najveću od svih privilegija. Ali, ne
manje, mislim i na privilegiju manjine, neodvojivu od privilegije
prijateljstva. Ili, ako hoćete, na privilegiju marginalca. Zato što je
marginalnost duša istorije. Druga Srbija, dakle Srbija evropska, jeste
marginalna Srbija, i dan-danas, i upravo kao takva, kao marginalna, jedina
moguća budućnost Srbije.”
Svojim
delom „Filozofija palanke“ i esejističkim aneksima u njoj, Konstantinović je
započeo jedan veliki posao koji se zove fenomenologija palanke. Njegovo obimno
delo u osam tomova „Biće i jezik“ primer je da se iz jezika i iz pesničkih
vrednosti izvlači zdravi duh srpske kulture koja se opire palanačkoj učmalosti
koja počinje i završava se organskom kulturom, smatra Mirko Đorđević: „U tom
smislu, on je redak sa svojim delom ne samo u srpskoj književnosti nego i u
književnostima drugih naroda sa kojima je naš jezik blizak. Konstantinovićevo
delo izrasta, i uvek se čita, jer velikim piscima je i posle smrti suđeno da
rastu. Uvek smo ga oslovljavali sa Učitelju, a on bi na to samo odmahivao
rukom”, seća se Đorđević koji je u ime Novog Optimizma predložio i da jedna
ulica u Subotici ponese ime velikog esejiste i polihistora naše kulture, kao i
to da se njegova obimna ostavština objavi.
Godinu
i po dana od formiranja, a skoro tri godine od smrti uglednog pisca i filozofa,
2014. godine je u Subotici održana prva, konstitutivna sednica Saveta za očuvanje
intelektualnog nasleđa Radomira Konstantinovića. Jedna od odluka Saveta jeste
organizovanje manifestacije „Dani Radomira Konstantinovića“ u oktobru te iste
godine, i to upravo u Subotici, gradu u kojem je ovaj veliki evropski
intelektualac rođen, a predviđeno je da time ubuduće budu obeležavane
godišnjice njegove smrti, 27. oktobra. Do danas, od planiranih svih 30 sabranih
knjiga, objavljeno je ukupno 15 tomova što predstavlja izdavački podvig i
ispunjenje misije koju je Savet za očuvanje misaonog nasleđa Radomira
Konstantinovića zacrtao sebi kao najvažniji cilj još u danima kada je osnovan.
Tada
je istoričarka Latinka Perović izabrana za predsednicu Saveta, a jedan od
članova, Živan Berisavljević, najavio da će program obeležavanja i negovanja
nasleđa Radomira Konstantinovića obuhvatati i kulturne manifestacije, okrugle
stolove, ali i dodeljivanje nagrade sa njegovim imenom i istakao da će se
“nagrade dodeljivati laureatima sa celog prostora druge Jugoslavije i onih
zemalja u kojima je njegovo delo očevidno imalo odgovarajuće interakcije“.
Za
članove Saveta izabrani su tada književnici, kulturni radnici i javne ličnosti
koje su bile Konstantinovićevi bliski saradnici, ili su se pak profesionalno
bavili njegovim radom: Latinka Perović, Živan Berisavljević, Gojko Tešić,
Radivoj Cvetićanin, Ivan Milenković, Laslo Vegel, Boško Krstić, Oto Tolnai,
Boško Kovačević i drugi.
Na
dan kada je navršeno šest godina od kada nas je napustio Radomir
Konstantinović, u Subotici i u Novom Sadu je održana promocija knjige
„Konstantinović. Hronika“ Radivoja Cvetićanina, a reč je o do sada
najopsežnijoj biografiji Radomira Konstantinovića.
Na
promociji u Novom Sadu govorili su brojni intelektualci, poznavaoci
Konstantinovićevog dela. Novinar i pisac, Teofil Pančić, je tom prilikom
izjavio: “Iako autor i izdavači insistiraju na tome da je knjiga hronika, radi
se o biografiji, a da to ne znači da se ne radi i o hronici. Ovo jeste jedna
biografija utoliko što istinski, znalački, posvećeno, temeljito, studiozno,
lucidno i pametno govori o životu i radu Radeta Konstantinovića, a jeste
hronika u jednom drugom smislu jer predstavlja hroniku društva u kojem je
Konstantinović živeo i radio. Što je to hronika vremena, epohe, naravi, hronika
kulture, politike, mentaliteta, običaja, kontinuiteta i diskontinuiteta kroz
koja prolazimo. To su za mene kao čitaoca ove knjige i jedni od najfascinantnijih
njenih momenata.”
Nagrada
„Radomir Konstantinović“ 2019. godine pripala je ravnopravno novosadskom
književniku Laslu Vegelu za roman „Balkanska lepotica ili Šlemilovo kopile“, i
Radivoju Cvetićaninu, novinaru i piscu iz Beograda, za knjigu „Konstantinović.
Hronika“.
„Danas
je jasno da je propao pokušaj da se Konstantinović proglasi strancem u srpskoj
kulturi – obrnuto, sve je čvršće uverenje da je Konstantinović jedan njen stub,
i pitanje je vremena kad će stati uz rame Crnjanskom i Andriću“, rekao je na
dodeli nagrade Radivoje Cvetićanin podsetivši da je Konstantinović u
književnosti bio „šampion modernizma“, i da je na toj liniji uvek bio „čovek
subverzije i pobune“.
Žiri
je doneo jednoglasnu odluku da se izuzetno ove godine, povodom desetogodišnjice
smrti Radomira Konstantinovića, dodeli deset Povelja „Radomir Konstantinović“
sledećim stvaraocima:
Oto
Tolnai: „Skandal: izbor pesama 2001-2017“, KOV, Vršac, 2020.
Bora
Ćosić: „Dnevnik 2013-2020“. Lom, Beograd, 2020.
Filip
David: „Jesmo li čudovišta“, Službeni glasnik, Beograd, 2019.
Slavoj
Žižek: „Kao lopov u noći“, Novi Sad, Akademska knjiga, 2020.
Dragan
Prole: „Jednakost nejednakog“, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, Novi
Sad, 2019.
Ivan
Lovrenović: „Putovi su, snovi li su“, Fraktura, Zagreb, 2020.
Ješa
Denegri: „Jedna moguća istorija umetnosti XX veka“, Službeni glasnik, Beograd,
2020.
Božo
Koprivica: „Vježbanka Danilo Kiš“, Karioke, Beograd, 2020.
Vlaho
Bogišić: „Nedovršeni Bogišićev Ustav i druga međuplemenska razmatranja“, Službeni
glasnik, Beograd, 2020.
Tomislav
Brlek: „Tvrdi tekst – Uvid i nevid moderne hrvatske književnosti“, Fraktura,
Zagreb, 2020.
Takođe,
Žiri deli jednoglasno uverenje da je ovaj izbor i autora i dela antologijski po
svemu, a ono što je svakako najvažnije – ova ostvarenja su, nesporno, deo
konstantinovićevske tradicije modernosti na bivšim jugoslovenskim prostorima.
Nepodeljeno
je mišljenje članova Saveta, nekadašnjih saradnika i prijatelja Radomira
Konstantinovića, da je njegovo delo ostavilo značajan trag u kulturnom i javnom
životu ovih prostora, te da je njihova obaveza da to delo promovišu, dalje
izučavaju i stvaraju prostor za nove autore koji će te ideje dalje razvijati.
***
Komentar
***
Konstatinović
je bio veliki umetnik i filozof ali kao sociolog ne, zašto? „Drugu Srbiju“ su
sačinjavali „kosmopolitski komunisti“, u praksi ih je porazila „prva
staljinistička Srbija“ a porazila ih je samo zato što „druga Srbija“ iz
ideoloških razloga nikada nije htela da prizna empirijsku činjenicu da je
komunizam samo forma despotske političko kulturne matrice vladanja. Za našu
levičare iz „druge Srbije“ glavni
problem je u „nacionalističkom“ a ne u „totalitarnoj“ praksi; a zapravo je
obrnuto - totalitarna praksa - je
podloga na kojoj se uspešno održava "nacionalizam".Tito je umro 1980.
a mi još nismo napravili prvi korak u istinsku tranziciju; za tih 41 g uspeli
smo da „izgubimo“ i ono malo građana i građanske kulture koje smo stvarili za
200 god nove državnosti koja nas je „povezivala“ sa Evropom. I na našem primeru
pokazalo se da je Karl Poper bio u pravu: "nije marksizam samo loš vodič u
budućnost nego svoje sledbenike čini nesposobnim da vide šta se događa pred
njihovim očima u njihovom sopstvenom istorijskom periodu i ponekad, uz njihovo
sopstveno učešće". Sa pogrešnim dijagnozama nije moguće izlečiti
bolesnika. Nema „evropske Srbije“ ber kritičkog mišljenja i intelektalnog poštenja bez sistema nezavisnih
institucija (a mediji su u ovako zapuštenom društvu od prvorazrednog značaja)
koje bi omogućuju slobone rasprave u svim segmentima društva
(politici,...,nauci).
Zoran
Stokić
28.10.2021.
Нема коментара:
Постави коментар