Peti oktobar
Vođeni
mislima Ive Andrića : "da - samo glupi i nerazumni ljudi mogu smatrati da
je prošlost mrtva i neprolaznim zidom odvojena od sadašnjice" mnogi
građani iz moje generacije shvatili su važnost - jedinstvene prilike koja nam
se kao društvu pružila - posle pada zida
u Berlinu 1989. – da se Srbija pomoću političko/ekonomske tranzicije (koja je
započela u svim zemljama realsocijalizma u Evropi) prevede iz komunizma u
građansko gruštvo, parlamentarnu demokratiju, kapitalizam. Kao prvo i
najvažnije odbili smo da idemo u Slobine samubilače ratove 1991.; svrha tih ratova
je bila da se spreči tranzicija; na Slobinu mobilizaciju se u Beogradu javilo
svega 15% građana a kao drugo započeli su razni oblici neposlušnosti, otpora. Kada
se despot suočio sa tako velikim otporom uradio je za budućnost Srbije
nedopustivu stvar – da uništi postojeću srednju klasu – da stvori novu lažnu
srednju klasu od ulizica, skrojevića, mafijaša, psihopata, lopova. Iz
institucija države je počeo sistematski da izbacuje pripadnike stare srednje
klase (stručnjaka raznih struka) i da na njihova mesta dovodi
sega/mega/turbo/folk kadrove (laika,šeprtlji). 5 oktobar nam je bio poslednja
šansa da pomoću 6 oktobra ZAUSTAVIMO tu sumanutu ideju "zaneme srednje
klase". Nismo uspeli pa se nažalost obistinila moja prognoza da će Srbija ličiti
na Halsovu sliku "Grupni portret starica bolnice sv. Jelisaveta":
"Starice, osuđene od života koji nisu imale, sede, u crnom, skrštenih ruku,
za praznim stolom, na kome leži sklopljena knjiga, kao sklopljeni dan za kojim
drugoga nema. Teško se čega sećaju, one se ničem ne nadaju, i više izazivaju
užas u drugima, no što su užasnute" (M. Kašanin).
*
Tada
smo kazali da - Srbiji nema spasa ako njena budućnost ne bude poverena
istinski savremenim ljudima, i to onima koji pod sobom osećaju damare
istoriskih naslaga u podzemlju, koji poznaju prednosti savremenog načina organizacije države i
odbijaju od sebe sve što je arhajično despotsko. Potreban nam je celokupni
sociološko–istorijski uvid u našu despotsku prošlost (vizantisko/osmansko/komunističku)
da bi videli možemo li joj uteći, a ne potonuti u njoj.
Kao što u prirodi opstaju samo one vrste koje su se bolje
genetski opremile da se suoče sa novonastalim okolnostima, tako u socijalnoj
evoluciji opstaju one norme, tradicije koje se uspešno bruse metodom
"pokušaja i pogreške". Proces "učenju na greškama", kako je
to slikovito izrekao Poper, važe za čitav živi svet, "od ameabe do
Ajnštajna" važe - i za naš čulni sistem, liberalnu demokratiju, građansko
društvo,...,međutim primetimo (Poper iz nekog meni nepoznatog razloga nije
obraćao pažnju na savremenika Karla Vitfolgela i njegovu ideju
"hirdauličnog, despotskog, društva") – da
je obratio pažnju na postojanje "despotske države" i sam Poper bi
primetio, ono što može da primeti svako u Srbiji, da učenje na greškama - jedino
ne važe u hibridnim sistemima koji se oslanjaju na despotsku tradiciju. U
Srbiji zato ni u 21 veku ne postoji evolucija društvenog sistema, nego je sve
podređeno autoritetu i on se štiti po bilo koju cenu! Primarni elemeti kulture
uče srbe (oko 700 g, vizantiska, osmanska, komunistička - faza) da GREŠEKE NE
TREBA POPRAVLJATI, važnije od popravljanja grešaka i opstanka zajednice - jeste
očuvanje autoriteta vlasti! Za 700 g naše vlasti i elite nisu nigde pogrešile
(tako mi vekovima učimo našu decu), drugi narodi i kulture greše, srbi su
nebeski nepogrešivi narod. Znači radi se o sociološkom kanceru koji se usadio u
same primarne elemnte kulture.
Zoran
Stokić
5.10.2021.
Нема коментара:
Постави коментар