Dejan Mijač
(1934-2022)
"Samo
je jedno zlo neizlečivo - ako narod digne ruke od sebe." Gete
Kulturno
umetnička istinksa elita i našeg društva, nalazila se poput Dejana Mijača - u
službi duha – poput one elite, na primer, u Nemačkoj od Getea do Hesea, koja je
htela da osujeti Bizmarkovsko/Hegelovski "trijumf dinamita i mašina nad
ljudskim životima i ljudskim duhom“ - elita se pitala - „šta da ucinimo?" I odgovorila: mi
moramo pobediti sopstvenu "lenjost i kukavičluk", nijedan
"dobronamerni čovek na Zemlji", ne sme da se naoruža "ravnodušnošcu
i da pušta da stvari teku kako hoće sićušna gomila bolesnih fanatika i
besavesnih zlikovaca". Kulturno umetničke ličnosti duhovne vođe nemačke -
sasvim sa razlogom su se okrenule protiv varvarizma Pruske, Lesing je kazao
„Pruska je najrobskija zemlja u Evropi“, Gete se nadao da će bolje vreme doći
sa Napleonom, jer kako je kazao: "Samo je jedno zlo neizlečivo - ako narod
digne ruke od sebe." Napoleon je bio despot..iako puno toga lošeg možemo
reći o njemu, mora se priznati da je on, svojom pobedom kod Jene, „primorao
Fridrihovu reakcionarnu državu na uvođenje nekoliko reformi koje su mnogo
okasnile“! Mijač se sa drugim prvacima naših pozorišta borio da mi naše
„dinamit vođe“ nateramo da uvedu „reforme koje vekovima kasne u Srbiji“! Hvala
mu!
Zoran
Stokić
5.04.2022.
*
Pozorište i kultura -
dvadeset predstava po kojima ćemo pamtiti Dejana Mijača
Jedan od najznačajnijih pozorišnih reditelja u Srbiji
preminuo je u 87. godini, a iza sebe je ostavio brojne kultne predstave.
IZVOR: BBC SREDA, 6.04.2022. | 19:25 Dejan Mijač/Fonet
Daskama koje život znače Dejan Mijač posvetio je upravo to -
čitav život, postigavši u višedecenijskoj rediteljskoj karijeri gotovo sve što
se može postići.
Kao profesor Fakulteta dramskih umetnosti iza sebe je
ostavio generacije odškolovanih studenata, a kao reditelj bio je zaslužan za
gotovo 180 predstava, među kojima je mnogo kultnih.
Pojedini komadi Dejana Mijača, koji je 5. aprila preminuo u
87. godini, toliko su veliki da su "potpuno promenile sliku srpskog
teatra", ističe reditelj Gorčin Stojanović.
"Dve su najznačajnije - praizvedba Putujućeg pozorišta
Šopalović u Jugoslovenskom dramskom i posle Rodoljupci iz 1986. godine",
navodi Stojanović.
"To je prva verzija, dva puta je radio taj komad",
dodaje.
Zašto je "Kosa“ mjuzikl u kojem svi pevaju, ali kroz
suze
Branislav Nušić - šta bi satiričar danas pisao o Srbiji
Branka Katić za BBC: Kakvi smo ljudi ako nas tolika muka i
nedaća ostavlja ravnodušnima
Petar Božović, velikan srpskog glumišta, više puta je igrao
u Mijačevim predstavama.
On posebno ističe Mrešćenje šarana, po tekstu Aleksandra
Popovića, kojom je otvoren Zvezdara teatar i, kako kaže, "uspostavljen
Voja Brajović kao izvanredan glumac".
"Tu su i Rodoljupci, pa Čudo u Šarganu u Ateljeu 212,
kao i Apis u Narodnom pozorištu, barem od predstava u kojima sam ja
igrao", ističe.
Kako navodi, o radu i vrednosti Dejana Mijača tek će se u
budućnosti pisati.
"Tada će biti moguće upoređivanje onog i sadašnjeg
vremena, u kome će Mijač, njegov način rada i njegova pedagogija biti visoka
lestvica", navodi Božović.
Biljana Srbljanović, dramaturškinja, smatra da je Mijač bio
veliki i značajan zato što je "u svakom trenutku bio spreman da napravi
nešto potpuno novo i savremeno".
"Znao je u čemu je dobar, ali je sebi uvek govorio
'čekaj, možda može i nekako drugačije' i onda bi tako uradio - nikada nije bio
zatvoren ni za šta", navodi.
I ona ističe značaj Mrešćenja šarana, za koju kaže da je
"najvažnija predstava u poslednjih 40 godina".
"Ne sećam se šta sam juče jela, a mogu da prepričam
scene iz te predstave", kaže uz osmeh.
Pokondirena tikva
Fonet
Fonet
Bila jednom jedna gospa Fema, udovica sa velikim imetkom,
koja je ludujući za noblesom nastojala da iz zanatlijskog sveta pobegne i više
krugove.
Da bi to uradila, potpuno se promenila, čak je i naučila po
koju francusku i nemačku reč, ali sve to nije bilo dovoljno.
Bila je prava - pokondirena tikva.
Gospa Fema nastala je iz pera Jovana Sterije Popovića,
jednog od najznačajnijih srpskih komediografa, a prva predstava o njenom životu
odigrana je 1. marta 1842. godine u Beogradu.
Gotovo 130 godina kasnije gospa Fema bila je jedna od
prekretnica u karijeri Dejana Mijača.
Gorčin Stojanović navodi da je njegova verzija Pokondirene
tikve iz 1973. godine "potpuno promenila način mišljenja o Steriji kao
pozorišnom piscu".
"Istovremeno je promenila i način na koji se pristupa
klasičnim komadima iz ključa vremena u kojem predstava nastaje, a ne kao
muzejskim eksponatima", smatra.
Vilijem Šekspir, "čarobnjak u razumevanju ljudske
duše" i pet vekova kasnije
Zašto je Čehov, posle Šekspira, najizvođeniji autor
Hrabra književnica koja je naljutila akademike - ko je bila
Isidora Sekulić
Srbljanović dodaje da je taj komad bio "potpuni
zaokret" u odnosu na dotadašnja tumačenja Sterijinog klasika.
"Fema je do tada uglavnom tretirana kao negativka,
kaćiperka i snob, a u stvari je samo žena koja želi da izađe iz blata",
smatra Srbljanović.
"I to je Mijač napravio - ona ne zna da čita knjige,
već čita žurnale, dešava se samo zato što nema biblioteku", dodaje.
Tokom godina Mijač se često bavio Sterijinim delima,
režiravši predstave po brojnim njegovim dramama:
Džandrljiv muž (SNP, 1962), Ženidba i udadba (Narodno
pozorište Sombor, 1975), Kir Janja (Udruženje filmskih umetnika Srbije, 1978),
Laža i paralaža (Knjaževsko-srpski teatar, 1980), Nahod Simeon (JDP, 1981),
Rodoljupci (JDP, 1986. i 2003).
Dobitnik je osam Sterijinih nagrada, koje su među
najuglednijim u svetu pozorišta.
"Mijač je uz Steriju i Nušića uveo moderni izraz koji
nije bio napadan, već je čuvao tradiciju onog pozorišta koje ima neke obrise
još od antike", smatra književnik Božo Koprivica.
Ko je Dejan Mijač
Mijač je rođen 1934. godine u Bijeljini, a gimnaziju je
završio u Valjevu.
Prvo upisuje studije jugoslovenske književnosti na
Filozofskom fakultetu u Beogradu, a potom i pozorišnu i radio režiju na
Pozorišnoj akademiji.
Po završetku studija, prvi angažman dobio je 1957. u
Narodnom pozorištu u Tuzli, odakle nekoliko godina kasnije prelazi u Srpsko
narodno pozorište u Novom Sadu.
Srpsko narodno pozorište - 160 godina od osnivanja
najstarijeg profesionalnog teatra u Srbiji
Stojanović iz tog perioda ističe predstavu Laždi paždi.
"To je bio scenski prikaz poezije Jovana Jovanovića
Zmaja, ali ne dečije i ta predstava bila je prva svejugoslovenska objava Dejana
Mijača u teatru", navodi Stojanović.
Kada je stigao u Beograd, Mijač je radio u brojnim
pozorištima - od Ateljea 212, preko Beogradskog dramskog, do Zvezdara teatra i
Jugoslovenskog dramskog.
"Išao je stepenik po stepenik, ali ostala mu je uvek ta
gorčina zato što ga na početku nisu u Beogradu prihvatili", kaže
Koprivica.
"Ipak, mislim da je to bilo bezrazložno... Čoveku to
treba, prvo igrate u manjem timu, pa izađete na veliku scenu, ništa to nije ni
novo, ni neobično", dodaje.
Tokom karijere, Mijač je bio veoma veoma aktivan i u
lokalnim teatrima u Zagrebu, Splitu, Sarajevu, Budvi, Nišu, kao i u Narodnom
pozorištu u Somboru.
"U Sombru je, opet po Sterijinom delu, imao predstavu
Ženidba i udadba, koja je u Jugoslaviji bila apsolutni pobednik", navodi
Stojanović.
"I to je predstava koja je somborsku pozorišnu scenu
lansirala u ondašnju jugoslovensku orbitu, iz koje ona više nije izašla",
dodaje.
A tokom karijere bavio se i pedagoškim radom.
Predavao je prvo pri Dramskom studiju Srpskog narodnog
pozorišta u Novom Sadu, a 1974. prelazi na Fakultet dramskih umetnosti u
Beogradu.
Pozorišnu režiju je tamo predavao sve do penzije.
"Bio je toliko moderan, specijalan tip, drndoš, nadžak,
znao je da te na probama ujede rečima i iseče na komade, a opet su svi trčali
kod njega", kaže Srbljanović.
"Bio je i odličan glumac, sve predstave je radio tako
što je glumio glumcima kako da glume - mi gledamo probe i mislimo se 'pa ovaj
čovek može da igra sve'."
Miroslav Antić, maestro poezije boemske duše
Milan Vukos: "Najveće ime za srpsku kulturu u drugoj
polovini 20. veka"
Jasminka Petrović za BBC: "Deca najviše vole da
pričaju, samo ih treba slušati“
Pučina i Putujuće pozorište Šopalović
Književnik Božo Koprivica kaže da je "bio sklon"
Dejanu Mijaču jer su bili prijatelji.
Opisuje ga i kao velikog poznavaoca sporta, kao i čestog
gosta na utakmicama Partizana.
"I na fudbalskim i košarkaškim", kaže Koprivica,
inače veliki navijač crno-belih.
"Ispunio je svoju sudbinu, što bi rekao Crnjanski, ali
ljude treba pamtiti po onome što su ostavili iza sebe", dodaje.
Kako navodi, njemu je veoma draga predstava Putujuće
pozorište Šopalović, po tekstu Ljubomira Simovića.
"Tu pamtim kako je odigrao Miša Janketić", navodi.
"Miša je do tada uglavnom igrao heroje, a ovde je
izdržao ulogu pijanca - izvrsna predstava."
Koprivica ističe i da je Mijač bio poznat po tome da je
"uspevao da uđe u ritam i intonaciju pisca, a da ostane u sopstvenom
rukopisu".
"Taj spoj između klasičnog i modernog malo ko ima od
reditelja", navodi.
Kao jedan od primera Takve predstave ističe Pučinu iz
Jugoslovenskog dramskog pozorišta, rađenu po tekstu Branislava Nušića.
Ta predstava je, poput Pokondirene tikve, bila dalji iskorak
u savremenom tumačenju domaćih klasičnih dela.
"Od te pomalo zaboravljene i ne tako cenjene melodrame,
napravio je urnebesnu tragikomediju i značajan žanrovski pomak od pisca koji se
svuda igra", kaže Stojanović.
"To je jedna od klasičnih predstava srpskog
teatra", ističe.
Z.S.
Нема коментара:
Постави коментар