"Otimanje oko Hegela"
Stanislav Vinaver "Politika" 1931.
*
Hegel je bio najteži i
najnerazumljiviji filozof. On je sav u intelektualizmu, u pojmovima, u stručnim
duhovnim izrazima. Ali taj nerazumljivi pisac pripovedao je kult duboke
razumnosti. Taj metafizičar propovedao je jevanđelje stvarnosti. „Sve što je
stvarno – razumno je...“
Poznata je anegdota o umirućem Hegelu.
„Jedan me je učenik samo razumeo“, rekao je Hegel, na samrti. Svi su strasno
očekivali da čuju ime naslednika... „Ali me ni on nije razumeo kako treba...“,
dodade filozof u ropcu, šapatom...
Hegel je imao neverovatni uticaj na
svoje vreme. Sve nauke bile su pod njegovom diktaturom. Škole istoričara
orijentisale su se prema njegovim idejama. Mislilo se da je u Hegelu poslednji
izraz duhovne istine. Taj uticaj osvojio je sve kulturne zemlje. Nosioci
velikih ideja pojedinih država bili su Hegelovi đaci.
U svojoj otadžbini, u Nemačkoj, Hegel
je postao „državni filozof Pruske“. On je veličao suštinu pruske države, ono
što je oličavao još Fridrih Veliki: apsolutnu odanost državi, kao nečem višem,
božanstvenom. Međutim, Hegel (poreklom južni Nemac) nije uvek tako mislio o
severnonemačkoj Pruskoj. Ranije je imao druge nazore, slične onima Getea, i
drugih za koje je Pruska duhovno uboga tvorevina. Postepeno, on se opredelio za
prusku ideologiju, našao njene dubine, otkrio njeno skriveno zračenje, i sav se
založio za državu stroge organizacije i oštre dužnosti. Postao je profesor
univerziteta u Berlinu i njegovim duhom zapajao se svaki pruski činovnik,
birokrata, oficir, profesor i intelektualac. On je stvorio stalni kadar pruskog
duha.
Među građanskim misliocima Hegel je,
posle velikoga cvetanja, pao najzad u potpuni zaborav. Nazvat je opskurantom,
filozofom najcrnje reakcije, braničem pruske restauracije, popovskom kulom
svetiljom – kulom mraka – najzad, nerazumljivim filozofom golih i pukih reči.
Građansko društvo usvojilo je argumente najljućeg Hegelovog protivnika
Šopenhauera, koji je Hegela prezirao kao tvorca jedne metafizike koja počiva na
velikim rečima, koja hoće da sebe nametne stvarnosti i životu a nema u sebi
ničega stvarnog, ničega dublje životnog, uopšte ničega osim velikih i
nerazumljivih reči
Istina je, postojale su dve škole, ne
samo desni hegelovci, nego i levi hegelovci. Levica je tumačila Hegela liberalno.
Ali je preko Hegela pao bio – prividno bar – duboki zaborav. I najviše u
njegovoj rođenoj otadžbini
O stogodišnjici od smrti Hegela sazvat
je u Berlinu kongres filozofa da istakne današnji značaj Hegelovog učenja. I
taj kongres, odjednom, postao je duhovni događaj prvoga reda. Videlo se da je
jedan dobar deo današnjih društvenih sukoba u stvari duhovne vrste. I da počiva
na Hegelu, na Hegelovom učenju, na Hegelovom idealu
Sazivači i predavači su nesumnjivo
desničari. Duša kongresa i njegov predsednik drevni Georg Lason, štaviše,
potpuno je religiozan, uglasti protestant najodređenije, stroge i krute vrste.
Profesor Đentile, iz Rima, nama je
dobro poznat kao ministar prosvete fašizma. On je izradio reformu škola koja je
imala da uguši manjine. On je danas na vrhuncu slave i aktivnosti u Italiji. U
udžbenicima se u Italiji danas uče dužnosti građanina, kako ih je on
formulisao. Profesor Đentile je čist hegelovac. Na kongresu je držao, zvučno i
retorski, predavanje: „Hegel i država“. Veličao je državu kao pravi i konačni
izraz čovečanske svesti, kao dublju i stvarniju slobodu no što je slučajna i
ćudljiva proizvoljna nazovisloboda pojedinca. U jasnim aluzijama branio je
Đentile fašizam od „blagih kritika“, slavio ideju porodice, države i otadžbine
kako ih Hegel vidi i, najzad, veličao u plamenim apoteozama – rat, kao
poslednje sredstvo, kad otkažu druga. Čudno je da su u prikazima sa kongresa u
nemačkim listovima – tirade Đentilea o ratu ispale. To dolazi možda otud što je
senator Đentile govorio na italijanskom, pa su ga učesnici kongresa razumeli
samo ovlaš. Kada je Lason predstavio Đentilea slušaocima i spomenuo da on
dolazi direktno od Musolinija, sa kojim je imao važne konferencije, auditorijum
se orio od pljeska. Ogromna većina slušalaca nesumnjivo je u duhu autoritativne
države, smatrajući da se ova direktno naslanja na Hegela... Musolini ih raduje
kao novi dokaz istine kod Hegela.
Ministar prosvete u Pruskoj je –
socijaldemokrata Grime. On je otvorio kongres, sazvat u čast pruskog državnog
filozofa. I rekao je stvari koje nisu bile prijatne. Istakao je da su na
predavanjima kongresa zaboravljeni oni učenici Hegela koji su nastavili
Hegelovu nauku i živeli o Hegelovim idejama onda kada se smatralo da je Hegel
definitivno prohujao. Ne govori se o Marksu, Engelsu i Lasalu, koji su uneli
živi duh Hegela u radničke mase onda kada je građansko društvo palo u najplići
materijalizam, a Hegela zvalo „brbljačem besmislica i budalaština“.
Hegel je – rekao je Grime – najživlja
sadašnjica. Nije potrebno – kako misli kongres – obnavljati Hegela, ta, on nije
ni umirao, on živi u idealima radnika. Radnički sta-lež hoće državu kao najveću
naravstvenu silu, kao zajednicu organizovanu na pravoj zadružnoj ideji. Hegel
nije mislio radi mišljenja. Smisao njegove dijalektike jeste – svesna promena
sveta...
Poznato je da u Nemačkoj
socijaldemokratija smatra da je građansko društvo preživelo i da je radnički
stalež naslednik najviših vrednosti njegovih. Oni kažu: „Gete, koji je hteo
universalnog čoveka, Hegel, koji je hteo visoku svest izraženu preko države –
oni pripadaju sada radničkoj klasi, jer samo je ova prožeta tim idealima, dok
ih je građanska klasa izneverila.“
Grime je podigao svoj glas pred
predstavnicima desničarskog hegelijanstva. Naravno, oni su mu odgovorili posredno,
u toku zasedanja. Odgovorio je sâm Lason. On je istakao da Marks uopšte nije
shvatio Hegela i da radnička klasa nema nikakve, ama baš nikakve veze sa
Hegelovim idealizmom. U ime najsuvoparnije metafizike pak odgovorio je Grimeu
profesor Hartman. On je dokazivao da je Hegel mnogo dublji, i da Marksov
istorijski materijalizam i dijalektika – nisu došli do prave suštine Hegela. A
građanska umerena i neumerena desnica? Ona osniva, na kraju krajeva, svoj
nacionalizam takođe na Hegelu. Nacionalni socijalisti hoće „Treće carstvo“
Hegelovo, hoće da prusko shvatanje države prošire na celu zemlju.
U nekima od predavača osećala se veza
sa tim strujanjima. Naročito kod jednog mladog hajdelberškog docenta. On je
dokazivao da, po Hegelu, svud prava volja treba da pobedi slučajnu volju. Tako
zločinac treba da bude kažnjen, da bi se pripomogao da u njemu, zločincu,
pobedi saznanje opšte istine nad posebnim, nad proizvoljnošću. On to pravo
zahteva od društva. Na taj način nastupa malizam sa katedre, kako ga hoće
pristalice Hitlerovog Trećeg carstva. Sve što ide protivu „opštega“ njihovoga
moglo bi da se zbriše – jednim filo-zofskim dekretom, jednom Hegelovom odlukom,
sa lica zemlje, kao nedoneseno „posebno“, i da se istrgne kao korov u bašti
„opštega“ (čiji će smisao oni sami odrediti). Njihovi protivnici kao izraz
„ćefa“ i slučajnog hotenja imaju pravo da budu uništeni i radovaće se trijumfu
„opštega“.
Videlo se, i ovaj put, koliko čovečanstvom
upravljaju duhovne sile, čak i onda kada se smatra da smo potpuno u vlasti nužde,
„nezadovoljstva i neobuzdane sile“, bede i najsurovije stvarnosti
Spomenusmo, dakle: fašizam,
nacionalsocijaliste, staru činovničku, strogu Prusku, novi nacionalizam i čiste
metafizičare. Oni se otimaju o Hegela. Ne treba zaboraviti na sovjetske hegelijance.
Oni smatraju, oni, štaviše, uče to u školi, da je Lenjin, preko Marksa i
Engelsa, nastavio Hegela. Lenjin je preporučivao u svima spisima, koliko ih god
ima, kao najvažniji zadatak proleterske nauke da – proučava Hegelovu
dijalektiku. Javilo se šest teoretičara: Adoracki, Gorohov, Kolman, Mitin i
Pašukanis. Njihovi referati načelno nisu primljeni za čitanje na kongresu, još
manje se pak htela diskusija na kongresu. Tada su ovi odgovorili strasnim
napadom, po boljševički, na priređivače kongresa. Nijedna psovka nije
zaboravljena. Nazvali ih reakcionarima, popovskim badavadžijama, šarlatanima,
fašistima, mistifikatorima, pijavicama, lažovima i varalicama. U njihovoj
izjavi štampi kaže se: da ono što u Hegelu živi – živi u radničkoj klasi, u
Lenjinu... A građanski teoretičari – veli se – smatraju Hegela: crknutom
psinom!
Tako su ih izgrdili ne samo kao ljude
nego i kao hegelijance, pa gde budu osetljiviji! Na taj način kongres, posvećen
jednome suvome, knjiškom apstraktnome misliocu za koga se držalo da je odavno
sišao sa dnevnoga reda pokazao je: da taj mislilac živi i da se milioni i
milioni – preko svojih vođa – otimaju i o njegovo duhovno nasleđe...
Videlo se, i ovaj put, koliko
čovečanstvom upravljaju duhovne sile, čak i onda kada se smatra da smo potpuno
u vlasti nužde, „nezadovoljstva i neobuzdane sile“, bede i najsurovije
stvarnosti... U isti mah videla se i strasna težnja našega doba da svome pojmu
o zajednici i državi nađe ili zadrži moćnu filozofsku podlogu... A dok to teško
i mučno saznanje dospe do šefova stranke, do velikih, dalekih masa – ono se
pretvori u dve-tri najjasnije i najstrasnije samo, krilate reči. Ali da bi se
do tih krila došlo – do tih krila kojima mi jedino i letimo – potreban je rad i
plemeniti napor najdubljih duhova Tome Akvinskog, Hegela, Kanta, Bergsona,
tolikih – onih o kojima niko nikad nije rekao pravu i jedinu životvornu i čudnu
istinu istorije: da su samo oni istinski – mada i tajni, skriveni, i neslućeni,
i nepriznati – vođi čovečanstva.
*
Zoran Stokić
24.04.2022.
Нема коментара:
Постави коментар