петак, 5. новембар 2021.

 


Example of the Secret of Amadeus' creation

ИНТЕРВЈУ: ТОМАС ХЕМПСОН, баритон

Разумевање између култура је јасно разумљиво у музици

 

 

Разне почасти које сам добијао током година, дале су ми велику мотивацију да будем активан и јавно присутан у веома сложеним питањима са којима се суочавамо као друштво

 

"Политика" Четвртак, 04.11.2021. у 18:15

Биљана Лијескић

Томас Хемпсон (EPA-EFE/CHRISTIAN BRUNA)

53. БЕМУС

 

Уживам у гала концертима, баш оваквим каквом ћете ви моћи да присуствујете на Бемусу, пре свега зато што упознајем нове колеге и то посебно млађе уметнике, а њима је то уједно и прилика за наступ. Мислим да ће за вашу публику бити веома узбудљиво да слуша различите интерпретације улога у аријама из познатих опера, каже расположено за „Политику” амерички баритон Томас Хемпсон, који први пут гостује у нашој средини, са Симфонијским оркестром и Хором РТС, под управом Бојана Суђића, вечерас у 20 часова у Коларчевој задужбини, на 53. Бемусу. Додаје да не познаје Београд, али да ће у ових неколико дана са супругом разгледати наш град и да је српска кухиња фантастична.

Гошће овог славног оперског уметника вечерас биће сопрани Драгана Радаковић и Александра Јовановић. Публика ће моћи да ужива у најлепшим аријама из опера „Тако чине све”, „Дон Ђовани”, „Фигарова женидба”, „Чаробна фрула” Моцарта, потом „Дон Карлос” и „Магбет” Вердија и „Тоске” Пучинија.

Томас Хемпсон је као звезда Метрополитен опере уврштен у Америчку академију уметности и науке и у „Кућу славних”. Са оперским репертоаром од око 80 улога певаних у свим већим светским позориштима, његова дискографија обухвата више од 170 албума, који укључују вишеструке номинације и добитнике награде „Греми”, Едисонове награде и Гранд при признања. Добио је награду за истакнуто уметничко лидерство 2009. од Атлантског савета у Вашингтону, и именован је за првог резиденцијалног уметника Њујоршке филхармоније. У 2010. години, награђен је наградом „Жива легенда” од Конгресне библиотеке, а добитник је чувене Концертгебауове награде.

У овој сезони Хемпсон је у улози Дон Алфонса дебитовао у Моцартовој опери „Тако чине све” у „Театро дел мађо мусикале Фјорентино”, под диригентском палицом Зубина Мехте. Припремао је улогу Јана Вермера у опери „Девојка са бисерном минђушом” Стефана Вурта у Опери у Цириху и насловну ролу Хадријана у истоименој опери Руфуса Вејнрајта, у Театру Реал у Мадриду. Са својим програмом „Сонгс ов Америка” одржао је бројне концерте говорећи о историји своје земље, из угла композитора који су стварали на том тлу. Основао је Хемпсон фондацију, у оквиру које користи уметност песме за промоцију међукултурног дијалога, једнакости међу људима и разумевања.

Недавно сте дебитовали у улози Дон Алфонса у Моцартовој опери „Тако чине све” у Италији са маестром Мехтом. Какви су утисци јер ово ипак нису обична времена када је реч о живим наступима?

Наравно, ово је време пуно изазова, јер смо увежбавали цео програм под маскама, док нисмо могли редовно да се тестирамо и тек онда смо радили на сцени. Али лепота Моцартове опере и рад са маестром Зубином Мехтом били су вредни тога. На крају смо снимили и једну емисију. Места су била ограничена за публику, али су посетиоци на крају била веоми задовољни.

Спремали сте улогу сликара Вермера у опери „Девојка са бисерном минђушом” Стефана Вурта у Цириху и ролу Хадријана у истоименој опери Руфуса Вејнрајта у Мадриду. Како сте остварили те уметничке задатке, шта је било најтеже, а шта најлепше?

Заправо, ја ћу тек извести Вермера у опери „Девојка са бисерном минђушом” у Цириху ове зиме, одложена је због ковида. Унапред се веома радујем овом изузетном позоришном искуству. Опера „Хадријан” о чувеном римском императору у Канади, као и опера „Da Ponte” (Да понте) у Хјустону 2019 билe су сјајно искуство и веома сам страствен у подршци нових оперских комада на нашем репертоару. Различити музички језици могу бити изазов, али то је оно што оперу чини невероватно занимљивом за мене и за јавност.

Основали сте фондацију и програм „Сонгс ов Америка” који укључује бројне концерте на којима говорите о историји кроз стваралаштво композитора. Колико вас је публика разумела?

Да, верујем да је публика за коју сам певао овакве програме веома пријемчива и да разуме како уметност повезује различите дисциплине и осветљава нашу историју, коју год културу или епоху истраживали. Верујем веома страствено да разумевање и стрпљење између култура, које је заправо потребно, јесте веома лепо и јасно разумљиво у поезији и музици.

Ви сте филантроп, залажете се за једнакост и правду међу људима користећи уметност, а и почасни сте професор филозофије на Универзитету у Хајделбергу. Шта је по вашем мишљењу било пресудно да ту титулу добијете?

Веома сам почаствован што сам примио ово признање од Универзитета у Хајделбергу. Волео бих да мислим да сам га добио управо из разлога које постављате у свом питању. Разне почасти које сам добијао током година дале су ми велику мотивацију да будем активан и јавно присутан у веома сложеним питањима са којима се суочавамо као друштво, а која су неизбежно заступљена у разговору о класичној музици у нашим друштвима.

 

 

***

Komentar

***

 

 

Program bariotna Томасa  Хемпсонa  je pravi program  jednog  konformiste. Umesto komentara: Jommelli "Armida abbandonata" premjera u Teatru San Karlo u Napulju 30.05. 1770. U publici je bio A. Mocart. Delo je opisao kao "lepo, ali previše ozbiljno i staromodno. Ali u svojoj operi "Lucio Silla", 1772. K. 135: II čin, scena 11, "In un Istante" "Parto, m'affretto" (Giunia), Jamelijeva arije u novom aranžmanu. Mocartov stil stvaranja „popravljanja tuđih arija”. Jommelli Armida abbandonata: čin II, scena 12, "Miser'Armida""Odio, furor, dispetto" (Armida). Lako se nalazi na netu. 



https://www.youtube.com/watch?v=88tiuRIIw4A  (Jameli)

 

https://www.youtube.com/watch?v=0RXbgnM_TQU  (Mocart) 

 



***

 


Example of the Secret of Amadeus' creation: Jommelli "Armida abbandonata" the was first performed at the Teatro San Carlo, Naples, on 30 May 1770. The young Wolfgang Amadeus Mozart was in the audience. He described the work as "beautiful but too serious and old-fashioned for the theatre".But in his opera Lucio Silla, 1772. K. 135: Act II, Scene 11, "In un Istante" "Parto, m'affretto" (Giunia), Yamel's arias in a new arrangement. Mozart's style of creating "fixing other people's arias". Jommelli Armida abbandonata: Act II, Scene 12, "Miser'Armida""Odio, furor, dispetto" (Armida). Leopol - Amadeus were (for contemporaries) famous "note collectors", they asked the composer for "scores".


https://www.youtube.com/watch?v=88tiuRIIw4A (Jommelli )


https://www.youtube.com/watch?v=0RXbgnM_TQU (Amadeus)



Zoran Stokić

5.11.2021.

Нема коментара:

Постави коментар