Kako je slučanost - optužnica iz 1621. g. u 23 tačke za
korupciju - učinila da Fransis Bekon postane filozof nauke
Srbija ni u
21 veku nema sistem nezavisnih institucija koje bi "naše"
korupcionaše "razvlastila".
Primer pravnika Frensisa Bekona (1561–1626), sin lorda Nikolasa Bekona,
čuvara pečata kraljice Elizabete I. Fransis je uložio brojne napore da obezbedi
imenovanje u vladi kraljice, ali iako je njegov ujak Vilijam Sesil bio Elizabetin najvažniji ministar,
prijatelj, nije uspeo. Zamislite ovakav primer u Srbiji, toga nema ni u 21
veku, ovde je sistem u kome je nepotizam (porodični i partiski) kao "dobar
dan". Kada je na presto došao Džejmsa I, Fransis postaje državni sužbenik.
Proglašen je vitezom 1603, državni tužilac 1613, lord čuvar 1617, lord kancelar
1618, baron Verulam 1618, a vikont Sent Albans 1621.Ali 1621. ser Edvard Kouk
je sastavio optužnicu u 23 tačke i optužio ga za korupciju. Primanje poklona od
stranaka u ročištima u ta vremena nije bilo zabrnjeno zakonom. Fransis je - priznao
- da je primao poklone ali je tvrdio da to nije uticalo na njegove
presude...Bekon je ipak proglašen krivim, izgubio je pravo da obavlja javne
funkcije, morao je da plati fantastičnih 40 000 funti, osuđen je na
višegodišnji zatvor. Kralj Dzems je i izdejstvovao da se zatvor zameni "kućnim pritvorom". Bekon je
u kućnom pritvoru pisao radove o
metodama empiriske nauke; a da li bi neki naš u pritvoru pisao traktate iz teorije
saznanja?
******
Frensis
Bekon (1561–1626) je bio sin lorda Nikolasa Bekona, čuvara pečata kraljice
Elizabete I. Fransis je ušao u Triniti
koledž u Kembridžu sa trinaest godina i tamo je razvio antipatiju prema
aristotelovskoj filozofiji. Kasnije je studirao pravo u Grejs Inu i primljen je
u advokatsku komoru 1586. Bekon je uložio brojne napore da obezbedi imenovanje
u vladi kraljice Elizabete I, ali iako je njegov ujak Vilijam Sesil, kasnije
lord Burgli, bio Elizabetin najvažniji ministar, lični prijatelj, nije uspeo.
Tek nakon
stupanja na presto Džejmsa I, Fransis postaje državni sužbenik. Proglašen je
vitezom 1603, postao je državni tužilac 1613, lord čuvar 1617, lord kancelar
1618, baron Verulam 1618, a vikont Sent Albans 1621. Međutim, 1621. ser Edvard
Kouk je sastavio optužnicu u 23 tačke i optužio Fransisa za korupciju, kola su
krenula nizbrdo, taj je slučanost učunila da filozofija i nauka dobiju Fransisa
u svojim redovima. Primanje poklona od strana stranaka u ročištima u ta vremena
nije bilo zabrnjeno zakonom, bila je takoreći uobičajena praksa. Fransis je –
priznao – da je primao poklone ali je tvrdio da to nije uticalo na njegove
presude u predmetima. I na suđenju je pokazano da ima više slučajeva da su
građani učinili poklon Bekonu ali da su spor ipak izgubili. Kako bilo da bilo
na suđenju je Bekon proglašen krivim, izgubio je pravo da obavlja javne
funkcije, morao je da plati fantastičnih 40 000 funti, osuđen je na
višegodišnji zatvor. Titule mu ipak nisu bile oduzete. Kralj Dzems I mu je
pomogao tako što je izdejstvovao da se zatvor
zameni nekom vrstom „kućnog
pritvora“. Znači ova je slučajnos učinila da Bekon poslenjih pet godina života
boraveći u kući, počne intezivno da se bavi filozofijom nauke. Ako izuzmemo „Novi organon“ 1620. Njegova
najvažnija dela iz filozofije nauke su nastala tek posle 1621, na primer:
• Historia
Naturalis (’Natural History’, 1622)
• Introduction
to six Natural Histories (1622)
• Historia
Ventorum (’History of Winds’, 1622)
• History
of the Reign of King Henry VII (1622)
• Abcedarium
Naturae (1622)
• De
Augmentis Scientiarum (1623)
• Historia
Vitae et Mortis (’History of Life and Death’, 1623)
• Historia
Densi et Rari (’History of Density and Rarity’, 1623)
• Historia
Gravis et Levis (’History of Gravity and Levity’, 1623)
• History
of the Sympathy and Antipathy of Things (1623)
• History
of Sulphur, Salt and Mercury (1623)
• A
Discourse of a War with Spain (1623)
• An
Advertisement touching an Holy War (1623)
• A
Digest of the Laws of England (1623)
• Cogitationes
de Natura Rerum (’Thoughts on the Nature of Things’, 1624)
• De
Fluxu et Refluxu Maris (’Of the Ebb and Flow of the Sea’, 1624)
• Essays,
or Counsels Civil and Moral (3rd/final edition – 58 essays, 1625)
• Apophthegms
New and Old (1625)
• Translation
of Certain Psalms into English Verse (1625)
• Revision
of De Sapientia Veterum (’Wisdom of the Ancients’, 1625)
• Inquisitio
de Magnete (’Enquiries into Magnetism’, 1625)
• Topica
Inquisitionis de Luce et Lumine 1625)
· • New Atlantis (1626)
******
Bekon kao i
Galilej su danas ikone empirizma tj. induktivno-eksperimentalne metode –
stanovnici sveta nekritički misle (tako
su ih naučili u školama) da je nauka nešto što je u duho te njihove
emistemologije. To samo po sebi pokazuje
svu površnost ubrzanog načina zivota na planeti Zemlja. A loše interpretirana
prošlost proizvodi ovu nesigurnu budućnost (!)
Njutn nije
uzeo njihove epistemološke mustre za svoju novu fiziku, uzeo je nešto što bi
mogli da nazovemo - sitezom - metode spasavanja fenomena antičkih
astronoma i skeptičkih elemenata teorije saznanja Roberta Bojla.
Brojnim
predhodnicima Bekona i Galileja bilo je očigledno da se Aristotelova filozofija
nauke kosi sa mnogim „činjenicama prirode“. Pitali su se šta to nije uredu sa
opštim Aristotelovim postavkama, gde je on pogrešio? Pokušavali su, neuspešno,
da nađu novu - popravljenu - sholastičku teoriju saznanja (kao zamenu za
antičku). Da bi mogli uspešno da se bavimo naukom Bekon je za početak tražio da
se očistimo od predrasuda i predispozicija.On je primetio da je proučavanje
prirode zamagljeno od strane četiri klase „idola“ koji opsedaju ljudske umove.
(1) "Idoli
Plemena" imaju svoje temelje u samoj ljudskoj prirodi. Razumevanje je
sklono da postulira više pravilnosti u prirodi nego što zapravo tu nalazi, da
na brzinu generalizuje i da prenaglašava vrednost „metoda potvrđivanja“
(uzimaju se samo oni primeri koji nama idu u prilog).
(2)
Nasuprot tome, "Idoli Pećine" su stavovi prema iskustvu koji
proizilaze iz vaspitanja i obrazovanja čoveka kao pojedinca.
(3) "Idoli
Pijace" su izobličenja koja nastaju kada se značenja reči svedu na
najmanji zajednički imenitelj vulgarne upotrebe, čime se ometa formiranje
naučnih koncepata.
(4) A "Idoli
Pozorišta" su prihvaćene dogme i metode raznih filozofija. Aristotelova
filozofija je bila idol pozorišta koju je Bekon najviše želeo da diskredituje.
Iako je
Bekon naglašavao induktivnu fazu naučnog postupka on je prihvatio glavni nacrt Aristotelove induktivno-deduktivne teorije naučnog postupka. On je deduktivnim argumentima pripisao važnu
ulogu u potvrđivanju induktivnih generalizacija. Iako je u načelu prihvatao
Aristotelovu teoriju naučnih procedura, bio je veoma kritičan prema načinu na
koji je ovaj postupak sproveden. Nudio je svoj induktivni metod kao uspešan,
bio je uveren da se prava teorija mora pravilno zasnivati na činjenicama. Stoga
je tvrdio da bi kao prvo u naci mora biti posmatranje činjenica bez ikakve
teorije, nepristrasna zapažanja, naime ona koja nisu protumačena. To bi,
naravno, bilo neuređeno u pogledu njihovog značaja i neklasifikovano - samo
gomila zapažanja. Naravno da to nije moguće. Tu je glavna tačka razilaženja
Bekona i Galileja.
Galelej je
Aristotelov referentni okvir (koji je imao težište na kvalitativnom čulnom
opažanju) zamenio novim referentnim okvirom (koji je uvažavao činjenicu da naša
čula registruju samo relativna kretanja. I koji je uvažavao istinitost
teleskopskih fenomena iako je slika u teleskopu bila izvrnuta i
neizoštrena). Geometrija koja je dodata
instrumentima, kao što su vaga, klatno, lenjir, kompas, a posebno teleskop,
proizvodila je – kombinovane – nove
podatke posmatranja, a samim tim i novu fenomenologiju, i ako želimo, novi
realizam. Galilej znači bio ubeđen da geometrija mora prethoditi posmatranju, i
stoga se nauka ne zasniva na njima
(posmatranjma), već na apriornoj intuiciji. Intuicije o prostoru, vremenu i
uzročnosti čine referentni okvir koji prethodi svim iskustvima. Galalej je
znači daleko pre Kanta izneo veoma jeke dokaze protiv empirizma.
Zoran Stokić
7.11.2021.
Нема коментара:
Постави коментар