субота, 6. новембар 2021.

 

Pegolesi's "Stabat mater"

 Napuljska muzička škola za siročad

 


Još jedan primer koji pokazuje da ne postoji "stvaranje ni iz čega". Pred-istorija ideja za Pergolezijevu "Stabat mater" - Francesco Provenzale – "Pange Lingua", Francesco Provenzale (1624 – 1704) – njegov najbolji sudent  Gaetano Veneziano (1656 – 1716) - Francesco Durante (1684-1755, na primer,  Litanie della Beata Maria Vergine in F minor) – Pergolesi (1710-1736).

Značaj škola, profesori i studenti.

 

*

 

Pre-history of the idea for Pegolesi's "Stabat mater" - Francesco Provenzale – "Pange Lingua", Francesco Provenzale (1624 – 1704) - his star student Gaetano Veneziano (1656 – 1716) - Francesco Durante (1684-1755) Litanie della Beata Maria Vergine in F minor) – Pergolesi. Schools are important, teachers and students.

 

 

 

Francesco Provenzale – "Pange Lingua

https://www.youtube.com/watch?v=BmlIGA_JJTU

 

 

Francesco Durante - Litanie della Beata Maria Vergine in F minor

 

https://www.youtube.com/watch?v=EoYrLTBOGc0

 

Pergolesi - Stabat Mater - Riccardo Muti - Subtítulos en Latín

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ak4z4o1KDtc

 

 

 

***

(mali dodatak)

 

Bach Folia from Cantata BWV 212 Paesant's Cantata Leonardo García Alarcón

 

https://www.youtube.com/watch?v=t8-7LDY7syo

 

Bach - Transcription BWV 212 - La Folía (Folies d'Espagne)

 

https://www.youtube.com/watch?v=2MexHw8Ydv8

 

 *

 

Gluk: "Don Juan" par la Compagnie de danse baroque l'Eventail

"Ples furija" se pojavljuje i u operi Orfej i Euridika. (fandango "unazad")

 https://www.youtube.com/watch?v=x8bjICzlwic



***


https://www.youtube.com/watch?v=eU5KwXm3hEE

Gluck: Orfeo Ed Euridice: Dance Of The Blessed Spirits (Act 2)

 

https://www.youtube.com/watch?v=DPegnyLDBXI

Camille Thomas – Gluck: Orfeo ed Euridice "Dance Of The Blessed Spirits" (Arr. by Mathieu Herzog

 

https://www.youtube.com/watch?v=nIJL9Q3y4aM

Gluck: Melodie from "Orfeo ed Euridice" (Dance of the Blessed Spirits) - Arr. Giovanni Sgambati





***

 

Izraz Napuljska muzička škola ili napuljska opera identifikuje specifičnu muzičku školu razvijenu u Napulju počev od 17. veka, čija se didaktička tradicija održala do početka 20. veka.

 

Slava škole vezana je za razvoj opere kada se stil njenih glavnih eksponenata brzo uspostavio na italijanskoj i evropskoj sceni. Ova afirmacija je omogućena i zahvaljujući sistemu institucija, nazvanim zimskim vrtovima, prvobitno rođenim kao prihvatilišta za siročad, napuštenu ili siromašnu maloletnu decu, što je deci garantovalo muzičku obuku na profesionalnom nivou.

 

Konzervatori

U početku su zimski vrtovi trebali da dočekaju siročad i / ili siromašnu decu ne samo iz grada Napulja već iz čitavog kraljevstva. Kasnije, krajem sedamnaestog veka, muzika je takođe uvedena među nastavne predmete i ubrzo se shvatilo da je zahvaljujući mogućnosti da imaju kvalifikovane nastavnike kalibra Aleksandra Skarlatija, Francesca Durantea moguće dobiti kvalitetne rezultate, što je mladim ljudima omogućilo, kad jednom odu, da nastave karijeru pevača, instrumentalista i kompozitora ili bar da pronađu posao muzičara.

 

Istorija napuljske škole vrti se oko četiri konzervatorijuma osnovanih u drugoj polovini šesnaestog veka a koji su tada preuzeli osnovnu ulogu u muzičkom životu grada od druge polovine sedamnaestog veka. Po hronološkom redosledu osnivanja, zimski vrtovi su:

 

konzervatorijum Santa Maria di Loreto (1537);

konzervatorijum Pieta dei Turchini (1573);

konzervatorijum siromašnih Isusa Hrista (1589);

konzervatorijum Sant'Onofrio u Porta Capuani (1598).


Učilo se: pevanje (u osnovi crkveno), kompozicija, violina, čembalo, harfa, rog itd. Prvi studenti bila su siročad odvedena sa napuljskih ulica. Posle toga, postigavši određenu slavu i prestiž, postaju prave muzičke škole uz prijem spoljnih učenika iz nesiromašnih odeljenja, uz plaćanje takse. Među najpoznatijim nastavnicima napuljskih konzervatorijuma, bili su: Aleksandra Skarlatija, Frančeska Durantea, Gaetana Grekoa, koji su među svojim učenicima imali Đuzepea Porsilea, Nikolu Porporu i Leonarda Vinčija, neki od najvažnijih kompozitora tog perioda bili su obučeni u školi (Skarlati/Durante). Kasnije, kao što su Niccolo Jommelli, Tommaso Traetta, Niccolo Piccinni, Giovanni Paisiello, Pietro Alessandro Guglielmi i Antonio Sacchini. Đovani Batista Pergolesi bio je i učenik Greka (i Leonarda Vinčija), prvo, a kasnije i Durantea.


Zoran Stokić

6.11.2021.

Нема коментара:

Постави коментар