Rubens
– izložba u Štutgartu baca svetlo na poslovni talent flamanskog majstora
KULTURA 01.
nov. 202110:30
Izvor: Wikimedia Commons
Jedna izložba u Štutgartu baca svetlo na delo, ali pre svega na
poslovni talent baroknog flamanskog majstora Petera Paula Rubensa, piše DW.
Danas
su svakom poznati plakati s poznatim umetničkim motivima: Moneovi lokvanji ili
Vorholove konzerve sa supom od paradajza vise u svakoj drugoj čekaonici ili
hodnicima upravnih zgrada. Plod je to potrebe za estetskim uzdizanjem nekog
prostora a sve to omogućava masovna proizvodnja stvari s poznatim
motivima.
Bog slikara
No
to, kako pokazuje jedna izložba u Štugartu, to nije izum modernog vremena.
„Postati poznat. Peter Paul Rubens“ naziv je izložbe rada ovog, možda
najpoznatijeg flamanskog majstora baroka čije su dela visila u gotovo svakoj
imućnijoj kući tadašnjeg Antverpena.
Raskošne
dame i mišićavi polugoli muškarci krasili su mnoge domove a i do danas je
Rubens, rođen u nemačkom Zegenu 1577. a umro u Antverpenu 1644. jedan od
zastupljenijih klasičnih majstora u galerijama i zbirkama širom sveta.
Ali,
kako je to ovom majstoru još za života uspelo da stekne nadimak „Bog slikara“ i
od svog imena stvori brend?
Izvor : Jasper Juinen / ANP / AFP
Serijska proizvodnja
Odgovor
leži u serijskoj proizvodnji. Već je odavno poznato da mnoga dela koja se
pripisuju Rubensu nisu njegova, nego da su nastala u njegovoj radionici u kojoj
je većina narudžbi rađena kao na pokretnoj traci.
„Za
Rubensov uspeh je bilo važno i mudro umrežavanje čime je spojem talenta i
sposobnosti za biznis, ovaj barokni slikar povećao potencijalni krug mušterija
što je zaslužno za ogroman komercijalni uspeh“, kaže Sandra-Kristin Difenthler,
kustoskinja čuvene Držvane galerije u Štutgartu u kojoj je ova izložba otvorena
do kraja februra sledeće godine.
Izložba
u Štutgartu jasno deli platna koja su nastala radom samog slikara od onih koje
su nastale u njegovoj radionici.
„Ovde
je pre svega vidljivo kako je on već vrlo rano ulagao u timski rad kako bi brže
i uspešnije isporučio sve narudžbe“, kaže Difentaler.
Timski rad
Doduše,
dela iz Rubensove radionice se na aukcijama tretiraju kao dela majstora ali su
to neretko dela njegovih učenika koji su nakon višegodišnjeg kopiranja
poprimili tipične odlike Rubensa. Samo je tako moguće objasniti količine dela
koja nose Rubensov potpis, ukupno preko 1.500.
Radionica
se koristila još jednom tehnikom koja je isključivo služila bržoj proizvodnji:
tipiziranje likova. „Studija ženske glave“ je lik koji se uvek iznova
pojavljuje na brojnim kompozicijama iz razdoblja između 1611. i 1621. što
izložba u Štutgartu i pokazuje. Uprkos utisku serijskog slikarstva, Rubensove
kompozicije i danas zadivljuju složenošću koja počiva na, danas teško
razumljivim, brojnim alegorijama na mitološke i biblijske motive.
***
Komentar
***
Нема коментара:
Постави коментар