Direr sa buvljaka – kupljen za 30 dolara, a sad vredi milione
Jedna londonska
galerija ima u ponudi do sada nepoznato delo Albrehta Direra. Pre nekoliko
godina pronađeno je na buvljaku u Bostonu i kupljeno za 30 dolara. A onda se
ispostavilo da vredi milione.
IZVOR: DW PETAK,
26.11.2021. | 14:07
Ovo je priča koju bi
verovatno svako želeo da doživi: čovek je crtež na požutelom listu papira za 30
dolara na buvljaku u Bostonu misleći da je reč o reprodukciji iz 20. veka, a
kasnije se ispostavilo da je to originalno delo nemačkog renesansnog slikara Albrehta
Direra, koje navodno vredi možda čak 50 miliona dolara.
Reč je o crtežu
"Devica sa detetom" nastalom, kako se procenjuje, 1503. godine.
Albreht Direr: genije i
revolucionar
Direr je jedan od
najvažnijih nemačkih umetnika, njegova slika "Četiri jahača
apokalipse" spada u remek-dela u istoriji umetnosti. Kao i mnoge druge.
Živeo je od 1471. do
1528, na prelazu iz kasnog srednjeg u rani novi vek. To je vreme koje je donelo
velike društvene potrese: crkva i vera sve više su gubile na važnosti. Umesto
toga, do izražaja dolazi pojedinac. Nova predstava o čoveku renesanse ogleda se
u književnosti, arhitekturi i, naravno, slikarstvu i vajarstvu. Dela Albrehta
Direra svedoče o tom velikom razvoju.
Njegov rodni grad
Nirnberg bio je ekonomski i kulturni centar za Direrova života. To je pomoglo
majstoru drvoreza i bakroreza da rano stekne slavu. Drugi razlog bio je to što
se i tržište umetničkih dela u to vreme brzo promenilo. Direr je bio
finansijski veoma uspešan, s jedne strane zbog penzije koju je dobio od cara, a
s druge, zbog prodaje slika, recimo na sajmu u Frankfurtu. Brzo je postao
superzvezda evropske umetničke scene – i to još za života.
Završio je zlatarski
zanat i to mu je pomoglo da razvije svoje izvanredne tehničke veštine. Naučio
je da radi na metalnim površinama i to znanje uspeo je da iskoristi za izradu bakroreza,
po čemu se proslavio.
Već tada su njegovi
drvorezi i bakrorezi štampani u velikim tiražima i dobro su se prodavali i u
Nemačkoj i u čitavoj Evropi. Na svim delima nalazi se njegov monogram – pečat
kvaliteta i rani izraz autorskog prava, koje tada još nije bilo ono što je
danas.
Direr i njegova vremena
S vremena na vreme
pronađe se nešto slučajno, kao u ovom slučaju u Bostonu. Recimo, 2016. godine
na buvljoj pijaci u francuskom Sarburgu, pronađen je jedan Direrov bakrorez.
Ali za razliku od ovog sada, na tom je bio pečat Državne galerije iz Štutgarta.
Smatralo se da je to delo izgubljeno nakon Drugog svetskog rata i od 2003. je
bilo u bazi podataka na internetu "Izgubljena umetnost", nemačkog
Centra za izgubljena kulturna dobra.
Crtež "Devica sa
detetom" biće izložen u londonskoj galeriji "Agnews" do sredine
decembra, u sklopu izložbe "Direr i njegova vremena", kao i na
Londonskoj nedelji umetnosti.
***
Komentra
***
Direrovo ime odjekuje kroz renesansu zajedno sa umetnicima kao što
su Leonardo da Vinči, Mikelanđelo i Rafael.
Najbolji učitelj za temu „Direr“ je - Ervin Panofski (1892 – 1968)
istoričar umetnosti, studirao na univerzitetima u Berlinu i Frajburgu - gde je
i doktorirao proučavajući umetničku teoriju Albrehta Direra, na primer: „Durers
’Melancolia I’“ (1923), „Albrecht Durer“ (1943). Panofski ne samo da je bio
zaintrigiran za Direrova dela, nego i za njegovu filozofiju. Kada Direr kaže „Ali ako nemaš
pravi temelj, nemoguće je da napraviš nešto ispravno i dobro iako imaš
najveću praksu i slobodu ruku na svetu“, on se potpuno slaže sa Leonardom koji
je napisao: „Oni koji su zaljubljeni u praksu bez nauke su poput mornara koji
se ukrcavaju na brod bez kormila i kompasa, a da nikada nisu sigurni kuda
idu.” U Nirnbergu i danas postoji
Direrova rodna kuća, ona je zidana 1455. i ne samo njihova, nego i od drugih
zanatlija tog vremena, zidane planski i od dobrog materijala. Možete otići i na
njegov grob, uprkos brojnim ratovima u Evropi, groblje iz Direrovog vremena je
netaknuto. To je ta moć individualnog građanskog društva gde se znanja i vrline
nagrađauju.
Zoran Stokić
26.11.2021.
Нема коментара:
Постави коментар