Apsolutna
nepogrešivost: vere-nacije-revolucije
Obostrano jednoznačno preslikavanje iz jednog skupa u drugi: verske države u nacionalnu državu ili verske
države u komunističku državu
Uvek aktuelne
ideje Denis de Ružmona - Denis de Rougemont (1906-1985) - “Zapadna avantura
čoveka “(1957.)
*
Trivijalno preslikavanje u ime
“apsolutne nepogrešivosti”: zajednica vezana verom postaje zajednica vezana nacijom, zajednica
vezana nacističlkom ili komunisičkom ideologijom. Ono što je ranije bilo u ime
religije sada je u ime nacije ili u ime nacjialsocijalističke ili komunističke
partije! Nacija - princip nove zajednice – stvarala je “nacionalna” elita (partija). Unutar
zemlje, prvi zadatak “nacionalne” države biće slamanje protivnika, jer nacija
je kopirala religiju (ne prave kompromise); država je stoga prinuđena da ojača
policiju, centralizuje sve elemente moći i transformiše pravdu u instrument
ideologije - sve u ime nacije, slično - sve u ime Hitlera ili sve u ime
Staljina. Svi zanamo da su nacizam i staljinizam imali svog Papu i svoju
nepogrešivost, svoje hijerarhije, svoje poretke, svoje kultove i svoje dogme, i
svoju inkviziciju, efikasniju od drugih u pročišćenju jeresi do poslednjih
nabora malog mozga.
*
Gete je, svedok bitke kod Valmija,
povikao: „Sa ovog mesta, od ovog dana, datiraćemo novu eru”. Zaista, na poklič
"Vive la Nation". Ali kako će se ponašati u svetu ova nacionalna
država? Primitivni ideal nacije, koji je konfiskovao francusu državu, doveo je
do agresorskih ratova. Ovo je dovelo do drugih nacionalizama, koji su zauzvrat
tražili pravo da dominiraju tom erom. U tom cilju, svaki će tvrditi da
otelotvoruje „najviši koncept Duha“. Za Francusku, to će biti „besmrtni
principi“. Za Prusku, ideja države. Za Englesku, ovladavanje morima. Za Rusiju,
despotski mesijanizam. Male zemlje će se ograničiti na pozivanje na svoju
tradiciju, svoj folklor, pa čak i svoj jezik: ovako smo videli u našem veku
Norvešku, Tursku, Irsku i Izrael da veštački obnavljaju „nacionalni jezik“,
savršeno zaboravljen ili sintetički, kako bi bolje dokazati svoj raison d'etre.
Nacionalizam promišljanja, imitacije, ponekad bliži pravom patriotizmu, ali
jednako ljubomoran i čak mrzovoljan kao kod velikih suseda. Nijedan od ovih
„koncepta Duha“ ne uspeva da se afirmiše, nijedna nacija neće dugo dominirati,
ali niko neće izvući zaključak, jednom poražen, „da nema više nikakve veze sa
svetom“. Svaki će sebe nazivati „suverenom“, imitirajući apsolutne kraljeve
koji su bili odgovorni samo Bogu – ali više nema Boga iznad naroda. Božanski
zakon dakle prevodi u pravo najjače države. Ova druga ne zna više za obaveze od
ugovora zaključenih sa svojim konkurentima, saveza ili komercijalnih ugovora
koji se opozivaju čim više ne plaćaju. Ovako će pola tuceta gangsterskih
država, sumanuto podložnih, lišenih bilo kakvih komunalnih skrupula, ruku u
džepu, spremnih da pucaju, pokušati da naprave zakon u Evropi. Mnogo ćemo
pričati o „koncertu nacija“ i „međunarodnom pravu“, ali je jasno da te
pojedinačne nacionalne države onemogućavaju svaki međunarodni poredak u
principu i po definiciji, pošto ne prihvataju nikakav autoritet viši od svog „
prava“ i ograničavanje njihovog „apsolutnog suvereniteta“. Sto godina će
Evropa koja veruje da je racionalna živeti na ovom fundamentalnom apsurdu. Godine
1914. umrla je od toga.
Ali kako je ovaj apsurd trijumfovao vek
ili više? Oponašajući religiju i njeno učenje, postajući i sama izvor svetog.
Orao, Tri boje i Šešir u početku igraju ulogu labaruma, raspeća i mitre.
Svečanosti će uslediti kasnije, sa spomenicima mrtvima i kultom Neznanog
vojnika. Za pobožnost i novi moral, narodni pesnici i obavezna narodna prosveta
će se pobrinuti za pisanje himni i katihizisa. Ova nacionalna religija, koja
je s pravom upoređivana sa šintoizmom, neće ni napasti hrišćanstvo, nego će
se zadovoljiti da ga pripoji u odlučujućim prilikama. Svakako, nacionalni duh
je bog veoma stvaran i istinski verovan,
jer može zahtevati žrtvovanje samih života građana. Ali šta nam nudi u zamenu
za naše živote? Izvesno nejasno i snažno zajedništvo, koje omogućava pojedincu
da izađe izvan svog ograničenog horizonta, da se oslobodi svojih privatnih
briga (u vreme rata), da se oseća kao da je prenet u neku vrstu
transcendencije. Istini za volju, to je i dalje sebičnost, ali toliko proširena
da postaje njena vrlina. U školama se predaje pod nazivom „patriotizam“.
Prihvaćeno je da svaka gordost, svaka sujeta, pa i najgluplje hvalisanje
postaje zakonito i časno, čim se pripiše narodu u kome se čovek potrudio da se
rodi. Ono što se niko ne bi usudio reći o svom egu, on ima svetu dužnost da
kaže o svima nama.
Zoran Stokić
9.11.2021.
Нема коментара:
Постави коментар