Stojanović: Mobing, osveta, Igor
Vuk Torbica najgore je prošao u Beogradu
KULTURA
Autor:nova.rs09. nov. 202115:09 > 15:14Izvor: Alisa Stojanović i Igor Vuk
Torbica Foto:Slavica Panić/Nova.rs/Ivan Dinić/Nova S
Posle višesatnog mobinga od strane uprave JDP reditelj Igor Vuk Torbica je nateran da potpiše da se odriče predstave “Razbijeni krčag“ i to ga je slomilo, a posle tužbe koju je protiv njega podneo Aca Popovski više se nikada nije nasmejao, rekla je rediteljka i Igorova profesorka Alisa Stojanović.
“Sve
se završilo tako što je Igor, posle jednog višesatnog mobinga od strane uprave
JDP-a, nateran da potpiše da se odriče predstave. Igor više nikada nije imao
kontakt sa tom predstavom ali ga je trenutak potpisivanja, da se odriče svog
umetničkog dela, slomio”, navela je Alisa Stojanović.
Na
tribini „Poetika Vuka Torbice“ koju je organizovalo užičko Narodno pozorište, o
Igoru je govorila i njegova profesorka, a kasnije saradnica i prijatelj, Alisa
Stojanović. Tragično nastradali reditelj Igor Vuk Torbica, bio je student njene
prve samostalne klase pozorišne režije na Fakulteta dramskih umetnosti u
Beogradu. Alisa Stojanović pričala je o njegovom dolasku na FDU, njihovom
upoznavanju i spoznaji, njegovom intelektu, komplikovanom, kompleksnom i
perfekcionističkom pogledu. Pored priče o njegovom briljantnom stasavanju u
nestvarno dobrog reditelja, Alisa je govorila i o teškim periodima kroz koje je
prolazio. Pored depresije sa kojom je disciplinovano i odgovorno živeo, Alisa
misli i da su dve teške sitaucije u kojima se našao, doprinele njegovom
tragičnom odlasku, a prenosi Nova.rs.
„Napustio
nas je dakle zbog svoje bolesti. Međutim, ja imam utisak jednog konstantnog
bulinga koji je taj dečko doživeo, koji je većim delom posledica tabu teme u
našem društvu, nečega što se ne zove samo depresija već se zove različitost.
Ako je neko različit, vi ste kao neki upravnik pozorišta ili neko ko se bavi
bilo kakvim menadžmentom u umetnosti, dužni da to razumete. Ja ću u nizu
primera bulinga kojima sam bila svedok, navesti dva primera za koja mislim da
su zaista duboko Igora povredila“, rekla je na tribini Igorova profesorka.
Prvi
primer bulinga prema Igoru koji Alisa navodi, a prepoznala ga je jer se tiče
onoga što ona predaje i što je u njenom nastavnom programu, vezan je za
predstavu „Razbijeni krčag“.
„Predstava
„Razbijeni krčag“ je imala jednu pesmu grupe Aba, jednu obradu, i glumci su
izvodili aranžman te pesme. Premijera je odlično prošla, predstava se igrala i
sve je bilo super. U jednom trenutku se javio vlasnik autorskih prava Jugoslovenskom
dramskom pozorištu jer nisu platili. Šta se tu unutra dešavalo, pravu istinu
nikada nećemo saznati. Uglavnom, umesto da se reši problem autorskih prava, JDP
je odlučilo da ne reši ta prava nego da Igora zamoli, a onda i natera, da
promeni pesmu. Sve zbog jedne besmislene produkcione greške, koja je verovatno
u startu koštala nekih 300 evra. Sve se završilo tako što je Igor, posle jednog
višesatnog mobinga od strane uprave JDP, nateran da potpiše da se odriče
predstave. Igor više nikada nije imao kontakt sa tom predstavom ali ga je
trenutak potpisivanja, da se odriče svog umetničkog dela, slomio. Ja ne znam za
takav slučaj pre toga”, rekla je profesorka Alisa Stojanović.
Ona
je istakla da je predstava “Razbijeni krčag” bila selektovana za festival u
Finskoj i trebalo je da ide tamo i to je bio prvi put da neka predstava iz
Srbije bude selektovana za tako značajan festival. Predstava je otišla na
festival u Finsku a JDP je izabralo da glumci pevaju pesmu Arsena Dedića.
Selektorka u Finskoj je uložila oštar protest i rekla, kako navodi Stojanović,
da ona nije pozvala predstavu koja je poslata. Alisa Stojanović dodaje da sve
što je Igor doživeo u JDP, nije bilo lako poneti.
„Više
nikada nije ušao u tu zgradu. To je veliki lom, on je bio na početku karijere,
to je zapravo njegova druga predstava, a već su mu isekli krila. Kada na sve to
dodate da je bio komplikovan, ne samo kao bogata umetnička ličnost nego i kao
čovek sa zaista posebnim potrebama: disleksičar, depresivac, izrazito
inteligentan i nadasve izuzetan perfekcionista – do mere autodestrukcije… Jako
je dobro znao pozorište, sve njegove segmente, radionice, menadžment, sve,
vladao je time jer je bio kapacitet u svakom smislu. Ovaj trenutak sa JDP je
imao jako velike posledice. To što je uradio samo dve predstave u Beogradu,
posledica je tog događaja u JDP. Ja sam, ne malo puta, na svojim putovanjima
sretala selektore raznih festivala, koji su mi rekli da su moljeni od strane
JDP da ne idu Igorove predstave. Ako budu hrabri selektori to će reći i javno,
da ne bi bilo rekla kazala. Ja ću od JDP verovatno popiti tužbu, tako oni rade…
Znači krenula je i osveta, a po gradu se širila priča da je ovaj dečko lud i da
se sa njim ne može sarađivati“, kaže rediteljka.
Ona
ističe činjenicu da je od svega što je Igor ikada radio, najgore prošao u
Beogradu. To je bio grad u kome je želeo da živi, radi, zasnije porodicu…
Odabrao je Beograd za budućnost, a pozorišta koja je voleo ga nisu htela.
Stojanović je pričala i o još jednom Igorovom prelomnom trenutku, posle koga
se, kako kaže, nikada više nije nasmejao.
„Aleksandar
Popovski je tužio sudu u Sloveniji Igora Vuka Torbicu zbog statusa na Fejsbuku.
Igor je imao prethodno zakazanu režiju u Mariboru. Neposredno pred tu zakazanu
režiju, u mariborskom pozorištu se menja umetnički direktor i Igor vraća
režiju, u znak protesta protiv novog direktora Aleksandra Popovskog, što je
njegovo pravo. On je, zbog svojih principa, vratio hiljade evra. Poslao je
pozorištu to pismo i stavio ga na svoj Fejsbuk. Aca Popovski ga tuži sudu,
potražuje šest hiljada evra za uvredu časti i traži, za svaki sledeći status
gde bi ga pomenuo, po hiljadu evra, znači najstrašnije gluposti . Zamislite,
umetnik tuži drugog umetnika za slobodu govora na Fejsbuku, bruka i sramota. Da
stvar bude gora, bolni trenutak je to što je glumac Ozren Grabarić, koji je po
mom mišljenju svoju najbolju ulogu, ulogu karijere napravio upravo kod Igora u
Hinkemanu, svedočio je u Acinu korist!“
„To
je bilo bolno, meni je to bilo bolno, ja sam preplakala Ozrenovo pojavljivanje
na sudu. Prvo – nikada ne bih učestvovala u suđenju o slobodi reči, a drugo-
nikada kao umetnik ne bih učestvovala u ograničavanju slobode govora, bilo
kome, ni onima koji me pljuju. Ne mogu ni da pojmim kako je to bilo Igoru, to
suđenje je trajalo više od godinu dana. Mislim da su ta dva momenta ozbiljni
primeri bulinga jednog osetljivog, svestranog umetnika koji su uticali na
njegov put. On je jedini umetnik koji je posle rata, a moram reći i ranije,
ovako briljantno, za ovako kratko vreme, napravio neviđen uspeh u svim zemljama
bivše Jugoslavije. On je vrlo malo govorio u javnosti, nije bio neko ko na taj
način pravi slavu. Njegova mera uspeha je bila ono što sam sebi zada, njegova
ambicija “, ispričala je Alisa Stojanović.
Profesorka Alisa Stojanović misli
da su dva događaja, o kojima je govorila, snažno povredila Igora Vuka Torbicu i
uticala na njegovu bolest i odlazak na način koji je odbrao. I ističe da on o
tome nikada nije govorio, niti da ona bilo šta govori u njegovo ime, već je sve
post festum njenog viđenja stvari.
***
Komentar
***
"napravio neviđen uspeh u svim
zemljama bivše YU". Da to je to. Nekada je bilo inkvizicija u ime vere a
sada "inkvizicija" u ime "nacije". Na pr, Albert Ajnštajn se „drzno“ da posle I svetskog rata - miri -
nemce, francuze i engleze, posledica? Nije bio na dodeli Nobelove nagrade
(decembar 1922), jer se na njega spremao atentat - nalazio se na „crnoj listi za odstrel" - odmah iza
ministra inostranih poslova Valtera Ratenaua (atentat iz juna 1922.), tajna
služna mu savetuje da napusti Evropu (odlazi u Japan). Johan Volfgang Gete je,
svedok bitke kod Valmija, povikao: „Sa ovog mesta, od ovog dana, datiraćemo
novu eru”. Zaista, na poklič "Vive la Nation". Oponašajući religiju
i njeno učenje, postajući i sama izvor svetog. Orao, Tri boje i Šešir u
početku igraju ulogu labaruma, raspeća i mitre. Svečanosti će uslediti
kasnije sa kultom Neznanog junaka. Za nacionalnu pobožnost i novi moral,
narodni pesnici i obavezna narodna prosveta će se pobrinuti za pisanje himni i
katihizisa.
*
Igor Vuk Torbica kao da je na neki tajni način ponovo proživeo život - Klajsta („Život je teška igra jer morate stalno izvlačiti karte iako ne znate gde su aduti“!) koji je za većinu savremenika ostao „autsajder u književnom životu izvan ustaljenih logora“, jer: „nikada niste čitali takve tekstove, niste videli takve komade. Njegove analize bile su ispred istorije, njegove slike i forme ispred istorije književnosti.“ I klasičan i romantičan i moderan. Razočaran nacionalnim porazom, nemireći se sa činjenicom da je „neshvaćen“ zajedno s prijateljicom Henriettom Vogel završava život samoubistvom u 34 god. Hajnrih fon Klajst (1777-1811) dramski pisac, pripovedač, pesnik i publicista - iz porodice pomeranskog plemstva – koja je imala istaknut položaj u Pruskoj; dala je brojne generale i feldmaršale, mnoge zemljoposednike, ali i niz naučnih radnika i diplomata. Njegov život je krojila nemirna potraga za srećom, koja se, međutim, više puta pokazala kao varljiva, i u privatnom a i profesionalnom životu a to se ogleda i u njegovom delu. Nije doživeo da vidi posmrtnu slavu svojih dela, naročito „Razbijenog krčaga“ komedije koja je postala kanon nemačke književnosti a uloga seoskog sudije Adama jedna od najvećih i najtraženijih karakternih uloga u nemačkoj drami. Puna štampana verzija pojavila se 1811. kada je Klajst umro.
*
„Razbijen krčag“: Seoski sudija
Adam mora da sudi o delu koje je sam počinio. Radnja se uglavnom sastoji od
sudskog ročišta. Ono o čemu se pregovara, međutim, dešavalo se u prošlosti i
tek se postepeno otkriva.
Poput Sofoklovog kralja Edipa,
komad se smatra vrhunskim primerom analitičke drame, kao i komedije Šekspira i
Molijera, „Slomljeni krčag“ ima ozbiljnu srž i na pojedinim mestima dotiče
tragično. Sudija Adam, kao nekada kralj Edip, prinuđen je znači da sudi
nemoralno delo koje je sam počinio. Ali za razliku od antičkog heroja, on to
zna od početka; takođe da je delo sramno, a on sam zlikovac. Shodno tome, on
čini sve što je u njegovoj moći da spreči rasvetljavanje slučaja, u kojem je
osim razbijenog krčaga raskinuta i veridba. Veoma je komičan način na koji
sudija Adam pokušava da prikrije svoje
nedelo, pri vođenju parnice – ruga se
svim pravilima sudske nepristrasnosti, ponekad koristi pretnje da
zastraši svedoke, ponekad slatkim rečima utiče i zbunjuje svedoke. Poput zmije,
on se uvija i okreće da bi navukao sumnju na druge...
Zoran Stokić
10.11.2021.
Нема коментара:
Постави коментар