Da
li će asteroid od 30 tona udariti Zemlju?
Asteroid
Apofis će proleteti kroz orbitu geostacionarnih satelita u proleće 2029.
godine, ali se neće sudariti sa zemljom, rekao je za rusku televiziju Zvezda
Denis Denisenko iz Odeljenja za proučavanje galaksija i promenljivih zvezda
Državnog astronomskog instituta P. K. Šternberga.
IZVOR:
NOVOSTI NEDELJA, 2.01.2022. | 11:48 -> 16:29 Foto: Profimedia
Prema
rečima astronoma, nebesko telo je otkriveno 2004. godine i već tada je
isključena mogućnost njegovog sudara sa Zemljom, barem u 21. veku.
"Ni
2029. ni 2036. godine on se sigurno neće sudariti sa planetom", objasnio
je stručnjak.
Plaši
čak i naučnike koji su ga napravili: Robot koji gotovo savršeno oponaša čoveka
VIDEO
On
je takođe pozvao da se podaci o razornim posledicama pada asteroida sagledaju
kao projektivni scenario razvoja događaja.
"Potencijalno
je moguće da će se jednog dana, možda, sudariti sa Zemljom, ali ne u ovom
životu, kako se kaže. U 21. veku sigurno neće doći do pada Apofisa na zemlju",
zaključio je Denisenko.
Ranije
je rusko Ministarstvo za vanredne situacije upozorilo da će se asteroid Apofis,
prečnika skoro 400 metara i težine oko 30 tona, u proleće 2029. godine
približiti Zemlji.
Kako
je saopštilo ministarstvo, u slučaju sudara sa planetom, oslobođena energija
iznosiće 1.717 megatona, što je 30 puta više nego u eksploziji "Car
bombe", najmoćnije sovjetske termonuklearne bombe na svetu, testirane
1961. godine.
***
Komentar
***
Mi
smo već sami "udarili" Zemlju i bez asteroida. Koliko se sve -
ubrzalo - najbolje pokazuje činjenica da je 1950. u gradovima na Zemlji živelo
manje od 1 milijarde stanovnika a da 2020. živi 4.5 milijardi (1800. nas je
bilo 1 milijarda a sada 7.9). Za samo 70 g - šta mislite koliko je eko sistema
uništeno - potpuni poremećaj života vrsta na Zemlji. A to nam se sve događa i
zato što više nema ljudi „sinteze“, „imaginacije“ – koji činjenice slažu u nove
sadržaje, koji kada se nađemo u ćorsokaku (u skupu gde nema rešenja) „skoče“ u
neki drugi viši skup gde ima rešenja. Nema više umova kao što je bio Karl fon
Line, Thomas Malthus, Maks Veber, Ernst Mach i &. Line jedan od „očeva
moderne ekologije“ koji nas je ratosiljao bezbrojnih naziva (koji sprečavaju
mogućnost sinteze) i u biologiju je uveo
binomnu nomenklaturu (tražeći srodnost) „Systema Naturae“ (1735.), po kojoj se
naziv svake vrste sastoji iz dve reči - naziva roda i opisa vrste - pa smo mi
ljudi postali „Homo sapijens“ /"čovek" iz roda primata/homoida,
obdareni (raz)umom/; nema ko da napiše, na vreme, kao Maltus „Essay on the
principle of population" (1826.) da pokaže posledice nesrazmere rasta
ljudske populacije i tehnologije proizvodnje hrane. Slično: Maks Veber đak
prava/istirije/ekonomije u Getingenu/Hajdelbergu/Berlinu; slično Ernst Mach
profesor: matematike u Grazu, fizike u Pragu i filozofije u Beču; Dijema
fizičar/istoričar/epistemolog.
*
Život je stalno savladavanje slučajnost
– naša "sudbina" je vezana za našu sposobnost izgradnje novih
ekoloških niša koje će biti u stanju da - kompenzuju - klimatske, biološke,
udar asteroida i tsl. Ali konformističko i tradicionalno animističko ponašanja u 20 veku snizilo je intelektualne
i moralne kvalitete Homo sapijensa i dovelo nas na Kasandrin most; građanske
vrline - samodisciplina, tolerancija, spremnost na dijalog uz poštovanje
empirijiske argumentacije, ravnoteža između ličnih i opštih interesa i tsl
postoje tek kod 10% svetske populacije. Opšti interes a tu spada i stanje u
kome se nalazi planeta Zemlja ne zanima 90% populacije. Homo sapijens je jedina
vrsta koja je nizom slučajnosti (prenosi se znanje sa jedne na drugu
generaciju, neprestalna akomulacija znanja) u prilici da odgovri na pitanje o
tome kako funkcioniše Univerzum – to bi nam omogućilo preživljavanje čak i kada
se naše Sunce ugasi. Naša budućnost, kao i naš jezik je otvoren sistem - pomoću
ograničenog broja simbola možemo proizvesti beskonačan broj znančenja – jedno
od tih značenja nam govori da naša "sudbina" nigde nije zapisana, mi
je stvaramo svojim činjenjem ili ne-činjenjem. Moramo "čovekovu
prirodu" prilagoditi znanjima koja smo stvorili. U korenu same evolucije
Homo sapijensa nalazi se stalno
prožimanje između dve „promenljive“ kategorije - „kulturne matrice“ - i
„čovekove prirode“; čovekova proroda nije konstanta, kako se mnogima čini,
podložna je promenama.
Zoran Stokić
2.01.2022.
Нема коментара:
Постави коментар