Konferencija o etičkoj teoriji prof. dr Rakića okupila brojne
svetske bioetičare
VESTI Autor:N1 Beograd28. jan.
202215:29 > 16:40 Izvor: N1
Više desetina naučnika i
univerzitetskih profesora sa pet kontinenata učestvovalo je na Međunarodnoj
konferenciji o etičkoj teoriji prof. dr Vojina Rakića, direktora Centra za
bioetičke studije i šefa Evropske katedre za bioetiku u okviru centra saradnje
Svetske medicinske asocijacije (WMA).
Na skupu koji je održan u četvrtak,
27, januara posebno su analizirana dva Rakićeva poslednja naučna dela koja je
2021. objavila izdavačka kuća „Springer“: Kako poboljšati moralnost (How to
Enhance Morality) i Konačno poboljšanje moralnosti (The Ultimate Enhancement of
Morality).
Centar održavanja konferencije bio je
Univerzitet Tibingen u Nemačkoj, ali su glavni govornici bili uključeni putem
aplikacije Zoom.
Prvi glavni govornik bio je profesor
Džon Heris sa Univerziteta Oksford, koji se smatra osnivačem savremene bioetike
i medicinske etike. On je rekao da profesor Rakić ne samo što je savremenu
srpsku nauku proslavio u svetu, već je svetskoj nauci pružio veoma mnogo, što
je kulminiralo u novoj etičkoj teoriji koja je postala nezaobilazan predmet
izučavanja na svim ozbiljnim univerzitetima širom sveta.
Rakić i Haris su zatim diskutovali o
stanovištima po kojima se njihove teorije razlikuju.
Tehnički problemi sprečili uključenje
profesora Ejgara
Drugi predviđeni govornik, još jedan
od proslavljenih etičara današnjice profesor Nikolas Ejgar sa Univerziteta u
Velingtonu na Novom Zelandu, nije uspeo da se uključi u razgovor usled sporih
satelitskih konekcija, ali je poslao tekst učesnicima konferencije u kome je
napisao da je Rakićeva teorija nešto sasvim novo u etici i nauci uopšte.
Dodao je da posebno ceni hrabrost
profesora Rakića da se ne svrstava uz teorije od kojih neke postoje vekovima,
već da nauci ponudi svoju novu originalnu etičku teoriju.
"Moralnost i sreća međusobno
podstiču jedno drugo: što smo moralniji to smo srećniji i obrnuto. To nam daje
putokaz za program beskrajnog moralnog poboljšanja u daljoj budućnosti i
evoluciji čoveka", izneo je Rakić za portal N1 jedan od elemenata svoje
etičke teorije.
***
Komentar
***
Spinoza
je hteo da postavi neosporne, nužne prirodne etičke aksiome koji bi važili u
bilo kom društvenom sistemu. Problem sa Spinozom, ali čini mi se – i etičarima
nauke „moralnim biopoboljšanjem“ (hemiska sredstva po ugledu na serotonin – „pilule
sreće“) - sastoji se u tome što etički aksiomi nisu nužno istiniti, štaviše oni
se ni ne mogu klasifikovati prema pojmu istinitosti ili neistinitosti.
Istinitost je oznaka koja se pridaje iskazima, a etički jezički iskazi nisu
iskazi, već uputstva! Etika u jednom društvu ne mora biti etika i u nekom
drugom, jer ne postoji "prirodna etika". Postoje konglomerati raznih
etičkih sistema kroz istoriju, koji su često međusobno protivurečni. Ko će
određivati, po kojim pravilima, šta je „moralno“ (šta je, na primer, „sreća“?)?
Izuzetno „klizav“ teren! Istorija Homo sapijensa nas uči, da dok kažeš „A“
„pilula sreće“ (i kad bi bila moguća, realna, dostupna) bila bi zloupotrebljena.
Knjiga gos Rakića nudi inovativan pristup moralnom unapređenju. Polazi se od
toga da mi kao ljudi, imamo moralnu dužnost da budemo što bolji; stoga je „moralno
biološko poboljšanje“ (MBP), ako je efikasno i bezbedno, naša moralna dužnost;
međutim, ono mora biti dobrovoljno. Suštinsko pitanje je; šta bi motivisalo
ljude da se dobrovoljno podvrgnu MBP? Rakić tvrdi – korišćenjem empirijskih/eksperimentalnih
dokaza – da „moral i sreća deluju u cirkularno podržavajućem odnosu koji se
primenjuje na većinu ljudi većinu vremena: što su bolji, to će srećniji;
što su srećniji, biće im bolje“; pa bi lako pristali na MBP. Po mom mišljenju
ovo je veoma opasan redukcionizam.
Zoran
Stokić
28.01.2022.
Нема коментара:
Постави коментар