Despotija protiv nacionalne države
"Nacija nikad nije konačno sazdana. Po tom se /nacionalna država/ razlikuje od drugih tipova države. Tertium non datur. Ili pridobija podanike ili ih gubi, shodno tome da li država te nacije datog časa zastupa neki živi poduhvat."
Ortega i Gaset
Bacimo jedan pogled iskosa na sadašnje ruševine srpskog nacionalnog programa i srpske države. Trudićemo se da na te ruševine gledamo očima istoričara (osobe koja se služi evidencijom i kritikom), a ne kako se to obično kod nas u medijima radi — očima guslara.
Već desetak godina vlast u Srbiji na raznorazne načine pokušava da restaurira nacionalnu državu, patriotizam i druge slične fenomene, ali su za nju svi ti pokušaji bili perpetuum mobile. Morfologija društvenih promena ukazuje nam na nužnost da ti pokušaji i ostanu perpetuum mobile sve donde dok Srbija u državnom smislu bude organizovana po modelu orijentalne despotije.
Usled svog vizantijskog, turskog i komunističkog nasleđa Srbija je bila i ostala orijentalna despotija. Budući da u takvim državama caruje dogmatska svest, caruje etika zasnovana na ideji ličnog i sigurnog znanja, tj. na ideji autoriteta kao vlasnika apsolutne istine, pojava greške je apsolutno nedopustiva. Dakle, imperativ takve stare orijentalne etike mora biti zataŠkavanje greŠaka, greške se ni po koju cenu ne smeju priznati, jer bi u suprotnom, ako bi se priznale, neminovno vodile ka narušavanju autoriteta. Naravno da je takva duhovna klima nespojiva sa modernom naukom i demokratijom; ali ono što se obično previđa jeste činjenica da je takva duhovna klima — klima orijentalne despotije — isto tako nespojiva i sa pojmom nacionalne države.
U starim agrarnim orijentalnim despotijama, Egiptu, Indiji, Mesopotamiji, zaključno sa Vizantijom, kao i u novim industrijskim despotijama, Sovjetskom Savezu ili Jugoslaviji, na primer, samo je šačica ljudi pripadala državnom aparatu, a svi ostali su uvek bili — roblje, tj. pasivni podanici: uvek je bilo faraon i narod, senat i narod, politbiro i narod. U doba Vizantije, kada je antičko i rimsko nasleđe na njenoj teritoriji, posle dužeg odolevanja, napokon bilo pretvoreno u orijentalnu despotiju, agrarna društva kao što su bila, bliska nam, evropska, ali i, daleko od nas, japansko, nisu pretrpela takvu sudbinu. Naime, ta su društva preko policentričnog feudalnog apsolutizma zakoračila u policentričnu građansku industrijsku formu. Glavne poluge u takvim društvima jesu raslojene državne institucije sistema (nezavisne jedne od drugih) i moderna nauka sa svim svojim potencijalnim proizvodima. Feudalno zapadno društvo je, znači, raspolagalo dovoljnom moći da se odupre orijentalnim despotijama. Njegova otvorenost iznedrila je novi način življenja, utemeljen na poštovanju individualnosti, privatnom vlasništvu, trgovini i manufakturi. Za razliku od orijentalnih despotija kao klasičnog primera društva u stagnaciji, feudalno društvo je klasičan primer društva sposobnog za razvoj.
Pođimo dalje na vremenskoj osi i videćemo da društva renesansnih dvorova, Henrija VIII, Čarlsa V, Fransoa I, više ni u kom smislu nisu bila staleška, ona su se sastojala od idividua koje su srušile granice staleškog poretka. Te individue, međutim, nisu težile da preinače postojeće društvo: oslanjajući se na rastuću moć novčanog i trgovačkog kapitala, živeći od rentijerstva, one su se usredsredile na individualno usavršavanje i istraživanje u svim mogućim pravcima. Zato u Engleskoj, Holandiji, italijanskim i nemačkim gradovima-državama, u Francuskoj, u Španiji — niko nije bio samo podanik svoje države, već je uvek u njoj aktivno učestvovao, delao je zajedno sa njom. Za razliku od roba u orijentalnoj despotiji, zapadni srednjovekovni i renesansni čovek nikad nije mogao biti pretvoren u objekt raspolaganja. Za razliku od roba, i uopšte bilo kog podanika u orijentalnim despotijama (svakom trgovcu, svešteniku, generalu despot je mogao oduzeti svu imovinu, pa čak i život, ako mu se to samo prohte) — srednjovekovno i renesansno pravo u Evropi se uvek temeljilo na regulisanju odnosa između lica koja su se mogla nalaziti i na različitim hijerarhijskim stupnjevima. I premda ni u srednjovekovnoj i renesansnoj Evropi nijedan čovek nije bio u potpunosti slobodan, on nikada nije bio ni potpuno neslobodan. Uopšte uzev, evropsko društvo je bilo korporativno od vrha do dna: savezi vazala, viteška udruženja i redovi; manastirska bratsva i kler; gradske komune, gilde trgovaca i zanatlijski cehovi; zaštitnička udruženja, religiozna bratstva; seoske zadruge, krvno-rođački savezi, patrijarhalne i individualne porodične grupe...
Ti savezi koji se odnose na zajedničku budućnost, ta povratna sprega interesa između svih staleža i socijalnih grupa u evropskim državama, uspela je da napravi fuziju svekolikog stanovništva u nacionalnu državu. Orijentalne despotije nikada nisu mogle da računaju na patriotizam. Tek u zapadnim, dinamički organizovanim državama javlja se ta neobična sposobnost neograničenog spajanja, po raznim osnovama, oko zajedničkog projekta za budućnost. Instance kao rasa, geografsko poreklo, krvno srodstvo, društvena klasa — u tim procesima fuzionisanja nisu od primarnog, već od sekundarnog značaja za nacionalnu svest.
Kao što je to odavno primetio Ortega i Gaset, "oblik, naročito pravni oblik, tog udruživanja s državom, i u državi, bio je različit u raznim vremenima. Zapadne države su uvek bile poziv jedne grupe ljudi drugoj grupi ljudi da obave neki posao. Taj posao se u krajnjoj liniji sastoji, bez obzira na modalitete, u organizovanju načina zajedničkog života. Država je plan življenja, program za rad i ljudsko ponaŠanje. /.../ Da je u srednjem veku postojao XIX-vekovni pojam nacionalnosti, Engleska, Francuska, Španija i Nemačka ne bi ugledale svetlost dana. Jer to tumačenje brka ono što gura napred i što čini jednu naciju sa onim što je samo učvršćuje i održava. Nije patriotizam stvorio nacije: kažimo to jednom za svagda! /.../ Španija ima zajedničku prošlost sa narodima Srednje i Južne Amerike; ima sa njima zajedničku rasu, zajednički jezik, a, međutim, ne tvori sa njima jednu naciju. Zašto? Nedostaje samo jedna stvar, koja je već na prvi pogled suštinska: zajednička budućnost. Španija nije umela da sačini jedan program zajedničke budućnosti koji bi privukao te biološki srodne grupe." Poput Ortege i Gaseta, i mi bismo konačno morali da shvatimo da je nacionalna država, dakle, istorijska struktura plebiscitarnog karaktera.
Naravno, da bismo to shvatili, mi konačno moramo prekinuti tradiciju u kojoj legende i mitovi čine istorijske izvore. Mi moramo naučiti da istorijsko saznanje ne raste dodavanjem novih činjenica na one koje su već poznate, nego simboličkom transformacijom starih činjenica u svetlosti novih. Istorija, kao i nauka, nije "samo iskustvo" već je uvek "modus" iskustva. Istorija, kao i nauka, nije skup objektivnih događaja, njen glavni cilj jeste razumevanje, koje se postiže pomoću hipotetičke rekonstrukcije neke problemske situacije u prošlosti. Ali, kao i u nauci, za takvo što je potrebno razvijeno kritičko mišljenje. Sve nas to vodi ka etici demokratskih otvorenih društava. U toj etici zataškavanje grešaka je najveći intelektualni greh. Mi napredujemo baš tako što otkrivamo, priznajemo i otklanjamo greške. Radi otkrivanja i popravljanja grešaka potrebni su nam drugi ljudi, posebno oni koji su odrasli uz druge ideje i u drugačijoj atmosferi, a potrebni smo i mi njima. Ukratko, osnova slobodnog mišljenja pojedinca je kritička rasprava. A to znači da je potpuna sloboda mišljenja nemoguća bez političkih sloboda. Zahvaljujući političkim slobodama i kritičkim raspravama, zahvaljujući ideji o približavanju ka istini, zahvaljujući ideji o linearnosti vremena, zahvaljujući radoznalosti ljudi, otvorena zapadna društva su stvarala nove kvalitete, naročito na polju nauke, tehnike i tehnologije, te su oni, reklo bi se, zato i bili u stanju da, nebrojeno puta, poraze države orijentalnog tipa. Jer dok su otvorena zapadna društva proizvodila novu nauku, zatvorene orijentalne despotije su proizvodile ideologije. Ideološka (orijentalna) i naučna (zapadna) društva imaju dva potpuno različita odnosa prema stvarnosti. Ideologija je uvek zatvoreni univerzum normi kojima se fiksira određeni politički poredak i nameće kao jedino mogući oblik racionalne organizacije društva. To su društva u kojima se veruje da je u religiji ili politici dosegnuta apsolutna istina; samim tim nema potrebe za kritičkim raspravama i političkim slobodama, podanici u takvim društvima više nemaju zbog čega da budu znatiželjni, oni gube potrebu za saznanjem. I, budući da je u tim sistemima vreme uvek kružnog karaktera, da sadašnjost zavisi od prošlosti, da "nema ničeg novog pod kapom nebeskom", prirodna posledica takve duhovnosti jeste ta da podanici počinju da se opiru svakoj promeni; jer zbog čega se ima šta menjati kad se sve vraća na isto?
Međutim, priroda svakom svojom pojavom omogućuje nove, nama nepoznate korake, zato svaki naš odgovor kao da postavlja novo pitanje i očekuje nove odgovore, nova rešenja za naš opstanak kao vrste. I baš zato je neophodno da mi kao vrsta budemo neprestano budni, tj. da neprestano stičemo nova iskustva. Proces našeg obrazovanja zato i ne treba shvatiti kao proces nagomilavanja informacija, nego kao proces koji nas vodi ka novim iskustvima. Otvorena društva, koja svoje građane hrabre i podstiču da se služe svojim razumom, imaju daleko veće šanse za opstanak od zatvorenih društava.
Ni religija ni istorija ne m
ogu nam reći šta treba da uradimo kada se nađemo u potpuno novoj, nepoznatoj sitaciji. Prošlost i istorijske činjenice ne mogu doneti odluku umesto nas, one ne mogu odrediti ciljeve koje nameravamo da izaberemo. Mi smo oni koji unose svrhu i smisao u prirodu i istoriju. Sama istorija nema ni cilj ni smisao. Umesto da se postavljamo kao proroci, mi moramo postati stvaraoci naše sudbine. Ali, kako mi živimo u zatvorenom društvu, posebno se moramo čuvati pogubnog uticaja koji je za sobom ostavio histerični istoricizam Hegelovog tipa. Zato na kraju čujmo ove otrežnjujuće Poperove reči: "Kao kockanje, istoricizam je rođen iz naše razočaranosti u racionalnost i odgovornost naših akcija... on pokušava da našu odgovornost prenese na istoriju i, u vezi s tim, na igru demonskih sila izvan nas; on pokušava da zasnuje naše akcije na skrivenim namerama ovih sila, koje možemo otkriti samo pomoću mistične inspiracije i intuicije; on nas, tako, zajedno s našim akcijama, stavlja na moralni nivo čoveka koji, inspirisan horoskopima i snovima, bira svoj srećan broj na lutriji".
dr Zoran Stokić, ("Prelom", 29. 12. 1999.)
dr Zoran Stokić, ("Prelom", 29. 12. 1999.)
Нема коментара:
Постави коментар