Kontinuitet srpske despotije
Despotizam je doista poseban oblik vladanja čija se priroda sastoji u tome što u njemu zapoveda samo jedan čovek ne pridržavajući se pri tom nikakvih zakona, dok je njegovo osnovno načelo strah!
Monteskje
Život bi na bilo kom nivou bio nemoguć bez neke vrste saznanja. Saznanje je prirodna pojava biološke evolucije. Saznanje nije rezultat pasivnog beleženja iskustava, nekakav herbarijum urođenih ideja, već je funkcija, produkt iskustva.
Za razliku od nesigurnog zdravorazumskog saznanja, središnji čin naučnog saznanja vezan je za pojam hipoteze. Hipoteze su neka vrsta mreža i njih naučnici stvaraju kako bi što bolje opisali stvarnost i uspešno predvideli buduće događaje. Zanimljivo je da naši sociolozi i politikolozi ili ne žele ili nisu u stanju da se koriste hipotetičnim naučnim metodom. Umesto kreiranja hipotetičnih uzročno-posledičnih objašnjenja i njihovog proveravanja pomoću predviđanja, oni se uglavnom koriste kratkovidim, slatkorečivim, zrdavorazumskim površnim analogijama, koje nisu u stanju da daju bilo kakva pouzdana predviđanja budućih događaja, ali su zato u stanju da oko sebe šire lepezu ideološke magle.
Kako to izgleda u našoj praksi pokažimo na jedom od poslednjih primera, koje smo 19. februara 2000. godine čuli na radio-stanici "Studio B", u popularnoj emisiji "Od doručka do ručka". Na brojna pitanja slušalaca o raznim pojavama u našoj državi i društvu odgovarao je ugledni filozof i politikolog prof. dr Svetozar Stojanović. Na našu žalost, i u odgovorima jednog takvog stručnjaka kao što je g. Stojanović neprestano se ocećalo da nešto nedostaje, da je nešto propušteno i upušteno! Ako 1992. godine, kao savetnik Dobrice Ćosića, on nije mogao da prepozna u kom mi to društvenom sistemu zapravo živimo, zanimljivo je da to, očigledno, nije u stanju da učini ni danas.
Meni se, pak, čini da postoji samo jedna hipoteza pomoću koje se moglo uspešno odgovoriti na sva pitanja koja su mu bila postavljena — hipoteza o despotiji! Da, prof. Stojanoviću, društveni sistem u kome mi živimo jeste despotski. Da biste i vi to uvideli, potrebno je da prestanete da svoje psihološke želje projektujete u činjenice. Ako vas na ovu hipotezu nije navelo ni izvođenje tenkova na ulice Beograda 1991. godine, prirodno je, valjda, da vas sámo intelektualno poštenje primorava da uvidite našu društvenu morfologiju i jedan njen neumoljivi kontinuitet: oko sedam stotina godina tradicije despotizma u Srbiji — od vizantijskog despotskog nasleđa, preko perioda otomanske despotije, pa sve do perioda komunističke despotije!
Još je Monteskje razlikovao tri načina vladavine državama: republiku kao "vladavinu naroda" ili "vladavinu plemstva uz poštovanje zakona", monarhiju kao "vlast jednog čoveka koji se pokorava zakonima" i despotiju kao "vladavinu jednog čoveka čija vlast nije ograničena nikakvim zakonima". I dok je za republiku i monarhiju veoma bitno da ljudi koji obavljaju javne funkcije vladaju pomoću ličnih vrlina i časti, dotle despot, koji vlada isključivo strahom, niti ima potrebe za kakvim vrlinama, niti mora biti častan!
Sama matrica, sam način upravljanja u ovoj savremenoj srpskoj despotiji ostao je, naravno, isti kao i u starim orijentalnim despotijama, u kojima, kao prvo, despot ne veruje nikome. Shodno tome, despota nisu obavezivali nikavi zakoni. Kao drugo, u fiskalnoj sferi, na poslovnom planu, u sudskim procesima i tsl. — despot je sistemom zakona (koje je mogao menjati po potrebi) stalno držao svoje potencijalne konkurente u stanju političke rescepkanosti. U vojsci, policiji i obaveštajnoj službi imao je fizička sredstva totalne kontrole i mogao je neprestano da se služi terorom da bi postigao svoje ciljeve. Moć orijentalnih despotija direktno je proizilazila iz psihologije straha i apsolutne nesigurnosti, koja je sistematski razvijana kod svih podanika. Neslobodni podanici imali su samo jednu brigu — oko svakodnevnog preživljavanja.
To što despotija neprestano menja svoje oblike i vidove nikako nije smetnja da je profesionalni sociolozi, filozofi ili politikolozi prepoznaju. Da bi Srbija imala budućnost, molim svakog dobronamernog sociologa i politikologa koji zaista želi evropsku Srbiju da, kad god se nađe u situaciji da odgovara na bazna pitanja o srpskoj državi ili društvu, pre svakog odgovora obavezno kroz svoj um propusti i činjenicu o tih sedam stotina godina kontinuiteta naše despotije. Svih tih vekova Srbi su izloženi veoma opasnom, smrtonosnom "društvenom virusu", koji neprestano kruni i poništava svaki civilizovan život. "Društveni virus" despotije zarazio je duh gotovo svakog našeg čoveka i potpuno deformisao sve kategorije vrednosti, rada i političkih akcija. Zaraženi tim virusom, koji nam je, izgleda, prodro i u samu koštanu srž, uprkos ljubavi koju naši ljudi osećaju prema slobodi, uprkos njihovoj mržnji prema nasilju, oni se ipak i dalje "prirodno" pokoravaju despotskoj vlasti i stoga nisu sposobni da učestvuju u stvaranju demokratske Srbije.
Da bismo se izlečili od bolesti despotizma, oni koji žele da se bave politikom u ovoj zemlji ne smeju — ni u ovim vremenima pukog preživljavanja — smatrati nepotrebnim i dalekim znanja iz opšte kulture. Naprotiv, širenje baš tih znanja mora se podsticati u svim sferama srpskog društva. Na kako se niskom nivou naša opšta kultura nalazi najbolje smo se mogli uveriti u vreme prošlogodišnjeg pomračenja Sunca: čak su i žene u Teheranu(!) taj relativno redak fenomen posmatrale sa trgova, u veseloj atmosferi; Srbi su za to vreme bili — u podrumima! Da se slične stvari ne bi ponavljale, naši bi politikolozi i sociolozi, između ostalog, veoma mudro uradili ako bi nam povremeno na javnim tribinama čitali, a po časopisima opisivali i tumačili, inspirativne i poučne zapise starih evropskih putopisaca po Otomanskom carstvu iz šesnaestog, sedamnaestog i osamnaestog veka. Ti su zapisi Evropljanima itekako pomogli da se odbrane od "virusa despotije", tj. od "orijentalnog političkog čudovišta".
Tragično je za našu državu i društvo to što svi relevantni mislioci na Zapadu uviđaju da u Srbiji vlada despotizam, a naši filozofi, sociolozi i politikolozi o tome ćute. Možda će naše brojne neverne Tome (kao što je i naš prof. Stojanović), tj. one koji i dalje drže glavu, poput noja, u pesku, ne želeći da prepoznaju društveni sistem u kome žive, urazumiti, na kraju, ove Moteskjeove reči: "Onda kada vladar, svodeći sve na sebe, poistovećuje državu sa svojom prestonicom, prestonicu sa svojim dvorom, a ovaj isključivo sa svojom ličnošću, on se tada zacelo pretvorio u despota".
dr Zoran Stokić, ("Beogradske novine", 17. 3. 2000.)
Нема коментара:
Постави коментар