Harizmatski tip vlasti
Maks Veber (1864-1920)
Veber
klasifikuje legitimnu vlast na tri tipa: 1. racionalna vlast, 2. tradicionalna
vlast i 3. harizmatska vlast:
1 1) Racionalna vlast se
temelji na legalnoj vladavini, pravnim pozitivnim propisima. Legitimnost ove
vlasti je sadržana u pridržavanju pravnih normi i pravila ponašanja. /Izvor legitimnosti racionalne vlasti nije u ličnom
prestižu pojedinca, već u autoritetu normi i pravila na osnovu kojih
se dužnost obavlja. Zato je obim vlasti onoga koji je vrši ograničen zakonskim
normama i pravilima. Racionalna vlast je u svakom kompleksnom sistemu,
hijerarhijski organizovana, sa višim i nižim instancama, gde je svaka instanca
ograničena zvanično utvrđenom nadležnošću/.
2 2) Tradicionalna vlast je
etablirana tradicionalnim činiocima, a na osnovu kojih ona ili oni koji vrše
vlast i zauzimaju takav status. / Kod tradicionalne vlasti nema jasne
podvojenosti između ličnog i zvaničnog delokruga. Pored zvaničnog
delokruga, postoji sfera samovolje u kojoj pojedinac vrši vlast na osnovu svog
ličnog prestiža ili statusa. Osim toga, ne postoji ni jasna podela između
svojine nad kojom pojedinac vrši vlast u zvaničnom svojstvu i lične svojine.
Stoga se izdaci za obavljanje zvaničnih funkcija i lični izdaci podmiruju
predavanjem pojedincu svojinskih prava nad izvorima prihoda same organizacije. /
3 3) Hrizmatski tip vlasti ima
svoju osnovu u afektivnoj odanosti i predanosti vladaru i njegovim nadnaravnim
sposobostima (smatra se božanstvom ili njegovim bliskim rođakom ili se veruje u
njegove magijske moći, njegovom milosrđu, proročanskim sposobnostima, naročitom
junaštvu, duhovnoj ili retoričkoj snazi (ili u jednoj i drugoj). Vladavina
proroka, demagoga ili ratnih heroja, su najpoznatiji primeri ovog tipa
legitimne vlasti. Vođa je sve i svja, njemu i njegovoj volji se svi pokoravaju.
Njegova naklonost meri se naklonošću nadčovečanske i nadprirodne sile. On ne
vlada rukovođen bilo kakvim društvenim normama, njegova volja je osnovno
pravilo. Danas ona može značiti jedno, sutra već drugo. Istina je ono što on
kaže, ostali su tu da slušaju, da se pokoravaju diveći se i stepeći,
istovremeno. Iracionalnost ove vlasti gradi se na verovanju (i strahu) u naročitu
moć vođe. Ovakvi vladari (ne retko vladari ulica i trgova) po pravilu lako
osvajaju vlast, ali se harizma brzo i istroši. Ovaj vladar ima i jednu (ali
odlučujuću) obavezu, u odsustvu sopstvenih legalnih dužnosti i obaveznosti.
Radi se o potrebi stalnog (ili bar s vremena na vreme) činjenja junačkih,
izuzetnih dela i poduhvata. Ukoliko to ne čini, harizma će se brzo istopiti, a
ovaj tip vlasti biće smanjen tradicionalnim ili racionalnim tipom. / Za razliku
od drugih oblika vlasti, harizmatska vlast nije vezana za određen tip
ekonomskog uređenja. Posledica harizmatskih pokreta je rušenje ne samo
postojane rutinske političke organizacije društva nego i ustaljenih i svih
drugih ekonomskih uslova. Ali, kao i svaki društveni pokret, i harizmatski
je vezan za ekonomske uslove, i upravo je to jedan od glavnih razloga zašto je
harizmatska faza privremena. Zavisno od društvenih okolnosti, harizmatska vlast
se, pre ili kasnije, transformiše u tradicionalnu ili racionalnu pravnu vlast./
*
Maks Veber
(1864-1920). U Getingenu, Hajdelbergu i Berlinu završava studije prava, potom
studije istorije i najzad ekonomije. Ovako široko obrazovanje, i nadarenost,
omogućili su Veberu izuzetnu naučnu širinu što je samo osnažilo njegove
teorijske stavove jer je socijalnim problemima sa sociološkog stanovišta
pristupao ekstezivno, lako se krećući iz jedne u drugu naučnu oblast
potkrepljujući tako naučnu validnost (pouzdanost) razmatranja bilo koje iz
obuhvatnog i složenog spektra društvene datosti. Veber je obavljao i poslove univerzitetskog
nastavnika u Hajdelbergu, Berlinu i Frajburgu.
Maks Veber je
u svojim brojnim studijama, čije je rezultate teorijski sintetizovao u delu „Privreda
i društvo“ razvio je najcelovitiju individualno-psihološku teoriju društva,
koja je dugo imala, a i danas ima veliki uticaj u sociologiji.
*
Veber razlikuje četiri osnovna tipa čovekovog delanja:
1 1) ciljno racionalno - je
takvo delanje u kome pojedinac racionalno postavlja ciljeve i bira odgovarajuća
sredstva za njihovo ostvarenje;
2 2) vrednosno racionalno -
spaja racionalno i vrednosno suđenje. Izbor ciljeva i sredstava za njihovo
postizanje može biti racionalan, ali je pojedinac vrednosno orijentisan i
deluje bez obzira na uspeh;
3 3) tradicionalno - je ono
delanje gde pojedinac reaguje na "naviknute nadražaje u pravcu koji je
jednom usvojen". Iako može biti smisleno orijentisano, tradicionalno
delanje češće liči instiktivnom podražavanju, jer su ciljevi i sredstva delanja
unapred određeni, obično ustaljenim društvenim navikama i običajima, i
4 4) afektivno delanje - je
pretežno van granice svesnog i predstavlja širok spektar delanja, od
nekontrolisanih emotivnih postupaka do sublimacije kao svesnog oslobađanja od
unutrašnjih tenzija.
Veber sve društvene odnose deli na:
1 1) konfliktne - su oni odnosi u kojima je delanje jednog
pojedinca usmereno protiv htenja, želja i interesa drugog. Ti odnosi su brojni
i protežu se u rasponu od takmičenja do krvavih sukoba, i
2 2) solidarne - karakteriše saradnja dvaju ili više
pojedinaca u ostvarivanju zajedničkih ciljeva i vrednosti. I ovi odnosi se
protežu u širokom rasponu od racionalnih, do kojih dolazi u robnonovčanoj
razmeni na tržištu, preko tradicionalnih koji se uspostavljaju na
tradicionalnim svetkovinama, do vrlo intenzivnih emocionalnih odnosa među
pojedincima.
Zoran Stokić
30.12.2021.
Нема коментара:
Постави коментар